åter till klippnings prat!

Q

Qudexco

hej nu tar jag upp det åtrå värda ämnet igen!
nu när hästen börjar fälla och ska sätta vinterpäls börjar jag fundera på hur jag ska göra med klippningen iår!
en sak är säker han SKA klippas det finns inte annat. han blir svett som en gris på vintern av ingenting annrs trotts världens kondition. jaja åter. när ska ni klippa?? vilken klippning tycker du bäst om? jag gillar nog helkipp med bara sadel läget kvar..jo den är finast. tror det blir en sån iår. (täckes klippt sist) jaja men när tycker du man ska klippa är ju ett evigt tjat om detta. en del klipper året runt en del klipper nu en del klipper i oktober osv osv...men när ska du klippa?
 
Jag kommer att klippa min isbjörn när hon slutat fälla och förhoppningsvis "satt" all päls klart.Typ i slutet av oktober-mitten av november..Vill helst inte behöva klippa mer sen..Helklipper då..
 
Helklipper min islänning nu, sen klipper jag en gåg till om två månader och då får jag se vilken slags klippning det blir... Antingen helklippning igen eller bara jaktklippning... Beror på om jag orkar krångla med täcken... :smirk:
 
jag är "teckoman" så det har jag inget problem med..har 25 olika täcken till min pålle + ridtäcken ca 5 st.
 
Oj! använder du alla oxå? :D Jag tror att min häst har 5 täcken... Å det tycker jag är mycket... :crazy: Men din häst kanske har lite mindre päls än min... När min häst e klippt har han ungefär lika mkt päls som en oklippt "storhäst"... ;)
 
hehe jo han är ju nästan naken när jag klippt honom ju + att han är frusen. sen har jag ju en ehl del täcken som är använda typ 1 gång också..
 
Jag tycker definitivt att du skall spara hans päls på rygg/länd/kors om han är frusen av sig

pälsen är det bästa och skyddar viktiga inre organ

kanske det är bättre att bara klippa där han blir mest svettig?
 
När hans päls är för lång så klipper jag, bryr mig inte om NÄR det är, augusti eller oktober. behöver han klippas, då klippar jag!! :banana:
Har inte klippt än i år, men det dröjer nog inte så väldigt länga nu...
Klippar absolut hela hästen.
 
Jag klipper när det behövs, oavsett vad som står i almanackan.

Normalt helklipper jag men lämnar för sadeln. Klippning nummer två brukar jag filtklippa, dvs lämna över hela ryggen + baken. Då har han extra skydd när det är kaaallt, utan att ha isbjörnspäls.

I år går jag dock och drar på att klippa. Vill veta vad de säger på återbesöket och så först. Ganska dumt att helklippa en häst som kanske bara ska promenera i skogen i vinter...=/

Jobbar han inte alsl klipps han inte alls. Jobbar han normalt helklipps han (jag har kallstall så jag vill INTE ha blöta och svettiga hästar) och går han bara på lågfart filtklipper eller spårklipper jag.

trots att jag rider ute hela vintern. Men pga kallstallet så är det ett helsike med svettiga/blöta hästar, det är bättre de är klippta då.
 
Klipper filtklippning på de två vuxna, den lille grabben får vara långhårig. Detta kommer och ske nästa vecka. Vilket egentligen är ca 2 veckor för sent för den ena av dom. Men jag har jobbat och jobbat och jobbat och eftersom vädret har varit osedvanligt fint går de fortfarande ute på natten.
 
hmm..funderar. jo det har du ju rätt i men efetrsom han svettas en hel del finns det inte så mycket annt att göra än att hel klippa tror jag kör som nån nände att jag helklipper första gången och lite senare så filt/täckesklipper jag/ida
 
Jag väntar också till hästen har fällt klart. Jag klipper av rubbet-inklusive benen. Lämnar bara halva huvudet och lite vid sadelläget.
Om det behövs klipper jag en gång till innan årsskiftet.
 
Min gamling har jag aldrig klippt, hon har väldigt "luftig" päls. Unghästen (f-98) var oklippt förra året men blev ganska lurvig så eventuellt får jag klippa henne i år, men det får nog räcka med täckesklippning.
Shettisen, som är den som jobbar hårdast, har jag redan klippt en gång i år! Han helklipps nu på hösten och sedan blir det antagligen täckesklippning längre fram när det är kallare ute, man vill ju inte att han ska frysa om rumpan när han rids :)
 
klippte helklippning igår. han hade fällt klart redan för någon vecka sedan. sen blir det väl någon mera klippning i vinter
:bump:
 
nej det vill man ju inte men har man ett/flera varma ridtäcken är ju inte det ett problem..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 630
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 909
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 643
Senast: flera_00
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 187
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp