Äter torv?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Moja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 450
M

Moja

Hejsan, vår ponny äter torv är det "normalt"?
Någon annan som har en häst som äter torven?
Har inte haft torvbädd förut så jag kan inte så mycket om just torv.

Sv: Äter torv?

Okej, jaa, han gör det varje gång jag tar in honom i boxen, däremot för han det inte konstant men han äter ju ändå rätt mycket. så hela mulen är torvig.

Blanda upp höet med halm så han har lite och pilla med! :) Min häst började hosta när hon åt för mycket.

Det är nog inte sådär jätte-hälsosamt, jag har hört någonstans att iaf människor inte ska äta jord (stämmer det?). Men om det bara är lite, så är det nog okej :crazy:

Nej jag kan aboslut inte tänka mig att människor ska äta jord :rofl: maskar därimot. Jagh ade nog bytt underlag till min häst.

Mitt ena sto äter torv, med förtjusning.
I år är det tredje säsongen vi har torvbäddar, så jag tror inte det är skadligt för hästen att äta av bädden.

Immer

Torv är inte alls bra för hästarna att äta. Det kan ge foderstrupsförstoppning då det sväller. Föl kan kvävas av torv. Därför ska man aldrig låta ett sto föla på torv. Det sa dom inne på Skara för många år sedan då vi var inne. Dom hade just mist ett föl pga. detta.

Ojdå låter ju inte så bra.
Får väll testa o blanda i lite halm ovanpå bädden

Liknande trådar

Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
416
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
441
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 199
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka