Återbesök efter behandling i kota

Zoya

Trådstartare
Jag tänkte fråga vad ni tycker. Vår ponny har känts lite knackig och styltig ett tag men inte varit halt. Kollade upp honom nu när veterinären ändå kom och hon böjde ju naturligtvis fram lite hältor på honom som släcktes efter bedövning i kota. Han behandlades således i kotorna höger fram och bak och ska gå i sjukhage först i 1 v för att sen kunna gå ut i vanlig hage v.2 och v.3 kunde vi börja jogga honom. Veterinären tyckte att vi skulle komma på återbesök efter 3 veckor men mitt problem är att vi gärna hade släppt honom på bete redan nu och att vänta med det i över 3 veckor funkar dåligt då vi hade tänkt åka bort då när återbesöket skulle vara.

Min tanke var att istället släppa honom på bete efter 2 v. och helt enkelt låt ahonom gå där utan att rida honom och sen ta ett återbesök i slutet på sommaren. Vi har inte bråttom och ska inte dra igång och tävla direkt i höst ändå så för oss kvittar dte om det tar längre tid att få igång honom igen. Har inte kollat med veterinären om hur hon ställer sig till detta (det är ju såklart jag som bestämmer men ändå).

Jag tänker att han kan få tid att läka ut detta nu i sommar och att behandlingen var en hjälp på traven för det. För är han fortfarande knackig vid återbesöket så kommer ju veterinären vilja göra om behandlingen och då går ju liksom hela sommaren utan att han får gå ut på bete. Vi ska som sagt bort en del också så att ha honom på box halva juli är jag inte så sugen på. Skulle han vid återbesök i slutet på augusti var aknackig ändå så kan man ju behandla mer då tänker jag.

Hur skulle ni göra om det var er häst?
 
Varför hindrar betesläpp ett återbesök. Jag släppte min på bete och åkte sedan på återbesök ett par veckor senare. Det fungerade utmärkt. Min har då stått på box 1 dygn efter behandling för att sedan gå i sin vanliga hage då veterinären ansåg den lösningen lugnast och jag höll med. Det lät på henne som den vanliga gången på den kliniken om det var en lugn hage.
 
Varför hindrar betesläpp ett återbesök. Jag släppte min på bete och åkte sedan på återbesök ett par veckor senare. Det fungerade utmärkt. Min har då stått på box 1 dygn efter behandling för att sedan gå i sin vanliga hage då veterinären ansåg den lösningen lugnast och jag höll med. Det lät på henne som den vanliga gången på den kliniken om det var en lugn hage.

Dels för att vi inte har bete vid det stallet där vi står utan vi åker bort på bete och då vi ska bort där den tredje veckan så skulle återbesöket bli först efter 5-6 v ändå (blir ju svårt att få någon annan att åka till klinik med vår ponny) och då känns det som att vi lika gärna kan ta det efter sommaren.
 
Jag hade velat följa veterinärens ordination ang återbesök för att se att behandlingen gett effekt innan jag isåfall släppt den på bete .

Er semester osv så det är alltid supertrist när djuren har problem i samband med det, men samtidigt är det ju en del som hör till baksidan av att ha djur och när det händer behöver man helt enkelt tyvärr beska med för djurens bästa.
 
Jag tänkte fråga vad ni tycker. Vår ponny har känts lite knackig och styltig ett tag men inte varit halt. Kollade upp honom nu när veterinären ändå kom och hon böjde ju naturligtvis fram lite hältor på honom som släcktes efter bedövning i kota. Han behandlades således i kotorna höger fram och bak och ska gå i sjukhage först i 1 v för att sen kunna gå ut i vanlig hage v.2 och v.3 kunde vi börja jogga honom. Veterinären tyckte att vi skulle komma på återbesök efter 3 veckor men mitt problem är att vi gärna hade släppt honom på bete redan nu och att vänta med det i över 3 veckor funkar dåligt då vi hade tänkt åka bort då när återbesöket skulle vara.

Min tanke var att istället släppa honom på bete efter 2 v. och helt enkelt låt ahonom gå där utan att rida honom och sen ta ett återbesök i slutet på sommaren. Vi har inte bråttom och ska inte dra igång och tävla direkt i höst ändå så för oss kvittar dte om det tar längre tid att få igång honom igen. Har inte kollat med veterinären om hur hon ställer sig till detta (det är ju såklart jag som bestämmer men ändå).

Jag tänker att han kan få tid att läka ut detta nu i sommar och att behandlingen var en hjälp på traven för det. För är han fortfarande knackig vid återbesöket så kommer ju veterinären vilja göra om behandlingen och då går ju liksom hela sommaren utan att han får gå ut på bete. Vi ska som sagt bort en del också så att ha honom på box halva juli är jag inte så sugen på. Skulle han vid återbesök i slutet på augusti var aknackig ändå så kan man ju behandla mer då tänker jag.

Hur skulle ni göra om det var er häst?
Jag har gjort något liknande i år, min häst har i februari skadat kotsenskidan och efter konvalescens och igångsättning så var han fräsch för att häromveckan skada sig igen på samma ställe.
Jag var in med honom för 10 dagar sen och behandlade och han har den här gången fått gå i vanlig hage hela tiden för att imorgon gå ut dygnet runt.
Han var helt ok som konvalescent på traditionellt sätt med ruta och skritt vid hand men ett hår av hin när jag fick börja skritta uppsuttet och jag gör inte den resan en gång till om jag kan undvika det.

Vi (jag och vet) bestämde därför att det fick bli konvalescens på bete och därför också en längre sådan, jag planerar att kika på honom i mitten på augusti då det gått två månader för att se hur han ser ut då.
 
Prata med veterinären och hör vad han/hon rekommenderar. Ibland är det ju inte helt lyckat att släppa en skadad häst på bete. Att man får ändra sina egna planer är ju liksom en risk man tar när man skaffar djur.
 
Prata med veterinären och hör vad han/hon rekommenderar. Ibland är det ju inte helt lyckat att släppa en skadad häst på bete. Att man får ändra sina egna planer är ju liksom en risk man tar när man skaffar djur.

Vet inte riktigt om du läst trådstarten? Han är inte skadad och enligt vet. är det ingen fara att släppa på bete. Han går i sjukhage i 1 v. för att sedan gå ut i vanlig hage. Redo att börja joggas v. 3 (allt detta skrev jag även i TS). Min fråga gällde om man borde ta återbesöket efter 3 v. eller om man borde låta honom "läka ut" behandlingen på bete och sedan ta återbesök efter.

Och nä, vissa planer är liksom svåra att ändra utan en massa problem och är det då enkelt att undvika att det ens behövs så är det väl himla bra, eller hur?
 
Vet inte riktigt om du läst trådstarten? Han är inte skadad och enligt vet. är det ingen fara att släppa på bete. Han går i sjukhage i 1 v. för att sedan gå ut i vanlig hage. Redo att börja joggas v. 3 (allt detta skrev jag även i TS). Min fråga gällde om man borde ta återbesöket efter 3 v. eller om man borde låta honom "läka ut" behandlingen på bete och sedan ta återbesök efter.

Och nä, vissa planer är liksom svåra att ändra utan en massa problem och är det då enkelt att undvika att det ens behövs så är det väl himla bra, eller hur?
Jag tänker såhär: ni är i första skedet av en hältutredning. Man behandlar symptomen och hoppas att det räcker och att orsaken kanske är att den härjat i hagen eller på något vis överansträngt sig. Jag skulle tro att ni bara skjuter problemet framför er(men det är väl också tanken?) och återupptar till hösten. Antingen är hästen fräsch eller så får ni fortsätta utreda. Kanske är det en fördel med längre vila, kanske är det inte. Risken är väl att det blir mer utdraget och tar längre tid om hästen inte svarar som man hoppats på första behandlingen, och att ni inte vet eftersom den ställs av och inte kollas. Blir hästen överviktig är det verkligen ingen fördel för de behandlade lederna.
Din veterinär måste väl ha telefontid? Ring och fråga vad denne tycker.
 
Jag är på tok för nojig för att vänta med återbesök, men jag tycker nog egentligen att det inte bör vara någon större fara att släppa på bete efter behandlingen och låta hästen gå och skrota där tills i höst. Veterinärer har olika tro och min veterinär skulle nog aldrig givit samma ordination som din veterinär. Min veterinär förespråkar aktiv konvalescens. Vid mindre hältor (typ som den du beskrivit där ingen synlig hälta föreligger) brukar ordinationen vara 1 dag boxvila och därefter ut i vanlig hage/bete. Efter 3 dagars vila inleds konvalescensprogram med intervallträning. Återbesök om ca 3 veckor om hästen inte känns fräsch (eller om man är nojig själv som hästägare). För två somrar sedan behandlades min häst i kotan. Frågade då specifikt om det var ok att hon gick ute dygnet runt, och min veterinär tyckte det bara var bra. Hon blev bra efter 1 behandling.
 
Jag hade inte släppt på bete förrän jag konstaterat att hästen var ohalt. Går den och snedbelastar sig under en hel betesperiod riskerar jag både längre behandlings- och konvalcenstid, men också mer bestående skador i leden.
 
Varför inte ringa till veterinären och rådfråga? De kanske kan ändra upplägget beroende lite på hur ni har tänkt.

Veterinärer har ofta en standardmall på uppföljning och rehabilitering som är den bästa men ibland kan upplägget ändras lite efter att man pratat med dem.

Lycka till
 
Jag säger tvärt emot de flesta här, jag skulle absolut inte släppa en häst på bete innan den är igångsatt i alla gångarter under kontrollerade former! Det är även en uttrycklig rekommendation som brukar ges från min klinik.

Släpper man en häst lös på ett stort bete med flera hästar är sannolikheten STOR att den kommer rejsa rundt på et sätt som absolut inte gynnar läkandet av skadan.

Vad jag däremot skulle göra om jag vore ni, är att göra en liten avgränsad gräshage som kan utökas lite i taget, där ponnyn kan gå. Eventuelt med lugnt sällskap som inte springer och busar. Om ni utöver det kan motionera den kontrollerad genom promenader, evt springa med den eller ha den som handhäst så att den får travas igång i en lugn takt, så borde den kunna släppas på normalt bete efter några veckor.
 
Jag skulle om möjligt åka in efter 3 v. Annars är eg denna omgång bortkastad i höst och man får börja om.

Dock anser jag att sålänge vet är okej med det att det är ett beslut var och en tar själv. Anser man att det är okej att börja om i höst med de ev nackdelar det innebär - och hästen inte far illa av 8 v i hage - så ser jag per definition inga problem.

Jag skulle åkt in nu för att slippa ha det som gjorts bortkastat samt att det är oftast mkt enklare med konvalescens när det är sommar, gräs och icke lerigt. Både mentalt och praktiskt för både folk och fä.
 
Ska motivera mitt inlägg lite bättre:

En häst som står på boxvila stelnar till i hela kroppen, och alla leder - även de som inte haft problem tidigare, får sämre cirkulation och ledvätska. Dvs vilan/stillaståandet gör hästen mer utsatt för skador. Behandlade led blir dessutom snabbt smärtfria av kortison, länge innan de hunnit reparera sig själva genom att bygga ny brosk och produsera frisk lädvätska.

Jag tycker därför TS' vets råd om att släppa i vanlig hage innan man börjat rida/jogga känns märkligt och rätt riskfylld.
 
Svarar alla här. Jag kommer att ringa och rådfråga veterinären men av det jag pratade med henne om när hon var här så såg hon att det största problemet med att vänta med återbesök med just ponnyer var att "alla andra barn kommer igång och tränar och tävlar i höst och då vill man ju att hästen ska vara bra tills dess". Jag är mer av typen att låta skador läka ut i sin egen takt. Vi har inte bråttom och komma ut och tävla och dyl. i höst.

Han kommer knappast bli överviktig på betet då det för det första är ganska dåligt med bete i år och han dessutom är relativt svårfödd. Snarare räknar jag med att behöva stödfodra.
Att sätta igång honom fullt ut innan bete är inte ett alternativ eftersom vi ska bort en del i sommar så han skulle bli avställd oavsett (inga 8 veckor men väl 4-5) och jag har ingen som kan rida igång honom istället.

I stallet där vi står finns inga gräshagar utan tråkiga grus-/lerhagar/rutor. Så skulle han stå kvar där så är det utegång mellan 8-14 i tråkig hage utan något att äta och utan kompis (eftersom hans kompis åker på bete imorgon) och stå inne på box övrig tid.
Hästen är för övrigt inte halt och har heller inte varit (som någon skrev att den bör vara innan man släpper på bete) så ohalt är den ju redan idag. Han visade 1 gradig hälta vid böjning och liten liten rörelsestörning vis longering i vänster varv. Således blir det ju svårt att gissa sig till om den böjhältan är borta innan nytt veterinärbesök. Om man inte longerar och kollar själv förstås men för mig känns det som att det knappast kan vara till hans nackdel att han får en längre semester i en gräshage istället för att stå kvar i stallet.
 
Jag skulle om möjligt åka in efter 3 v. Annars är eg denna omgång bortkastad i höst och man får börja om.

Dock anser jag att sålänge vet är okej med det att det är ett beslut var och en tar själv. Anser man att det är okej att börja om i höst med de ev nackdelar det innebär - och hästen inte far illa av 8 v i hage - så ser jag per definition inga problem.

Jag skulle åkt in nu för att slippa ha det som gjorts bortkastat samt att det är oftast mkt enklare med konvalescens när det är sommar, gräs och icke lerigt. Både mentalt och praktiskt för både folk och fä.

Varför skulle denna omgången vara bortkastad? Varför skulle det vara större chans att han är helt bra efter 3 v än efter 6-7 veckor?
Mentalt och praktiskt är det nog mycket jobbigare att stå kvar i stallet nu i sommar (än åka på bete) då det dels övergår i kollektiv skötsel och dessutom inte finns några gräshagar samt kort utevistelse.
 
@Zoya när folk skriver "ohalt" menar de att hästen vid återbesök med böjprov visar sig ohalt, dvs att behandlingen tagit i leden som man vill att det ska göra för att infl ska läka ut.
Så som jag och flera skrivit, inkl @Alexandra_W : det du missar om du släpper ut den utan återkoll med ev. vidare behandling av leden är att du då "kastat bort" behandlingen vid första besöket. Det är inte ovanligt att en häst kan behöva behandling mer än en gång i lederna, särskilt om den gått med inflammationen ett längre tag.
 
Varför skulle denna omgången vara bortkastad? Varför skulle det vara större chans att han är helt bra efter 3 v än efter 6-7 veckor?
Mentalt och praktiskt är det nog mycket jobbigare att stå kvar i stallet nu i sommar (än åka på bete) då det dels övergår i kollektiv skötsel och dessutom inte finns några gräshagar samt kort utevistelse.

För att du inte vet en massa saker. T ex om kotan är primära problemet, eller om något annat kom fram när den var bra. Samt att du inte vet om den blev bra men har blivit sämre igen eller om den aldrig blev bättre om läget är lika i höst osv.

Jag hade en som var ungefär som er. Dvs inte initialhalt, kändes aningens avig/bromsig. På klinik så enda som efter utredning hittades var en carpit. Släckte klockrent på bedövning. På återbesök 2 el 3 v senare så var hästen halt på andra benet, och anledningen var en inflammation i hovbenet som garanterat fanns där första besöket med. Dvs vi behandlade bort ett sekundärt problem och fram kom det primära. Sånt riskerar man att missa och då får man ”börja om” och det ni gjorde nu blir bortkastat.

Men är man beredd att ta det och hästen inte är initialhalt/det är en skada som riskerar att fara illa av betesgång är det ju ingen fara för hästen att vänta.

Och jag tror att du faktiskt redan tagit beslutet, att det för er del känns bäst att vänta och att det inte gör något om det skulle bli te x att börja om?
 
För att du inte vet en massa saker. T ex om kotan är primära problemet, eller om något annat kom fram när den var bra. Samt att du inte vet om den blev bra men har blivit sämre igen eller om den aldrig blev bättre om läget är lika i höst osv.

Jag hade en som var ungefär som er. Dvs inte initialhalt, kändes aningens avig/bromsig. På klinik så enda som efter utredning hittades var en carpit. Släckte klockrent på bedövning. På återbesök 2 el 3 v senare så var hästen halt på andra benet, och anledningen var en inflammation i hovbenet som garanterat fanns där första besöket med. Dvs vi behandlade bort ett sekundärt problem och fram kom det primära. Sånt riskerar man att missa och då får man ”börja om” och det ni gjorde nu blir bortkastat.

Men är man beredd att ta det och hästen inte är initialhalt/det är en skada som riskerar att fara illa av betesgång är det ju ingen fara för hästen att vänta.

Och jag tror att du faktiskt redan tagit beslutet, att det för er del känns bäst att vänta och att det inte gör något om det skulle bli te x att börja om?

Nej, jag har inte riktigt bestämt mig men hade jag haft en egen transport hade jag kunnat släppa ut han på bete, sedan hämta honom och åka till kliniken och beroende på vad det visade - stalla in honom ett par dagar eller köra till bete och släppa ut igen - men eftersom jag inte har något eget släp så blir varje förflyttning ett jädra projekt :(

Eftersom vet. även släckte hoven utan märkbar skillnad så vet vi att problemet (antagligen) inte sitter där :)
Vi valde även att röntga haser och kotor och inget hittades där så troligtvis/förhoppningsvis är det bara en känning efter byte av hem, foder, hovslagare, underlag etc.

Har även pratat med veterinären nu som sa precis det som du säger att det är inget problem att släppa ut på bete, att alla hästar mår bra av att vila men att det såklart inte är någon garanti att han "vilar sig i form" och att man i värsta fall riskerar att få "börja om" sen men att det för hästen inte har någon som helst betydelsen utan det är hur vi känner med hur bråttom vi har det osv.
 
Nej, jag har inte riktigt bestämt mig men hade jag haft en egen transport hade jag kunnat släppa ut han på bete, sedan hämta honom och åka till kliniken och beroende på vad det visade - stalla in honom ett par dagar eller köra till bete och släppa ut igen - men eftersom jag inte har något eget släp så blir varje förflyttning ett jädra projekt :(

Eftersom vet. även släckte hoven utan märkbar skillnad så vet vi att problemet (antagligen) inte sitter där :)
Vi valde även att röntga haser och kotor och inget hittades där så troligtvis/förhoppningsvis är det bara en känning efter byte av hem, foder, hovslagare, underlag etc.

Har även pratat med veterinären nu som sa precis det som du säger att det är inget problem att släppa ut på bete, att alla hästar mår bra av att vila men att det såklart inte är någon garanti att han "vilar sig i form" och att man i värsta fall riskerar att få "börja om" sen men att det för hästen inte har någon som helst betydelsen utan det är hur vi känner med hur bråttom vi har det osv.

Fast det kan lika gärna byta ben, det det gjorde på min. Men besök ett så ENDA som fanns att hitta var en carpit HF. Den släckte helt. Inget annat kom fram då. På ÅB halt VF och hoven hittades.

Men tar man sådant i beaktande kan sas lika gärna hela sommaren bli boxvila - och är det lättare och tjänligare för hästen ta det till hösten så finns ju fördel där med att vänta.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
447
Senast: animalasia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Sirap
·
Hästvård Har varit intresserad av en häst som besiktigades och uppvisade svag hälta i ena frambenet. Han behandlades i kotorna och har återbesök...
Svar
17
· Visningar
1 920
Senast: casio01
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
920
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp