Bukefalos 28 år!

återblick 2011 och mål för 2012

suberdoo

Trådstartare
Jag tycker att det kan vara dags med en sån här tråd nu när året börjar ta slut!

Så:

Hur har 2011 varit när det gäller dig och ridningen och hästarna? Har året blivit som du tänkte eller har det tagit en annan vändning?


Och 2012, vad har ni för mål och idéer?


Brukar alltid vara kul att ha en sån här genomgång, och framförallt i slutet på året så man kan se lite hur det har gått! :)
 
Sv: återblick 2011 och mål för 2012

Jag har ridit mindre än jag hade tänkt i år av olika skäl, men hästen har ändå utvecklats förvånansvärt mycket.

Årets minus är väl att jag har upptäckt att jag klantat till inlärningen av bytena så att de inte är helt rena. På plussidan där finns dock att han har blivit mer avslappnad och lydig och att han byter ner till tvåor på volt. Jag vet att jag förmodligen inte borde hålla på med sånt när inte bytena är rena, men det är ju så kul... Det får gå som det går och så får jag göra rätt med nästa häst i stället.

Årets plus, som inte ens fanns med på listan, är att han har fått "lyxtrav" och länger bättre än jag trodde att han har kapacitet för. Han känns en storlek större att rida helt enkelt. Poletten har också trillat ner vad gäller halter och ryggning, grejer som vi borde filat en massa på för tio år sedan men har fått vänta till nu eftersom han blev så himla spänd av det arbetet. Nu tycker han att han är jätteduktig när han gör fina halter och ryggningar, och arbetet har gjort honom så mycket starkare och rakare.

Två av de saker som stod på önskelistan och som jag har tränat en del på är fina övergångar skritt-piaff-skritt och trav-piaff-trav. Jag tycker att det är fint flyt i dem nu, förra året hade han en tendens att tappa framåtbjudningen liten och "fastna" i igångsättningarna som blev lite hackiga. Han har också varit duktig på att sätta under sig bak i galoppiruetterna, men inte riktigt orkat matcha formen framtill. Nu börjar det också komma.

Nästa år har jag tänkt ta itu med bytena och har bokat in mig på reservplats för en tränare som kommer till stallet, har också fått ordning på vaccinationer, släp et c så att jag kan åka iväg och träna om något intressant dyker upp i närheten. Jag vill också att han ska sätta sig lite mer i passagen och få mer gest, och så vill jag få galoppen att kännas lika lyxig som traven. Jag har ganska gott hopp om att det där med bytena löser sig när han blir starkare och mer samlad.
 
Sv: återblick 2011 och mål för 2012

Mitt år blev inte alls som jag hade tänkt mig tyvärr.

Jag hade tänkt mig att jag skulle komma nån vart med mina hästar, att jag skulle ta ett steg framåt med Pink till samlingen och att Teddy skulle kunna grunderna väl =)
Istället har jag nästan inte kunnat träna alls, Pink fick korsförlamning i slutet av förra året och jag kunde inte börja träna med honom förrän till våren, hann rida 3 veckor innan han skadade sig igen och efter den skadan är han fortfarande inte bra.
Teddybjörnen hade jag ingen tillgång till ridhus med i vintras så det blev inte direkt en målinriktad träning utan mer det som kändes roligast att träna för dagen och så skadade han sig i hagen i somras och sen dess har jag haft två halta hästar.

Så mitt stora mål inför 2012 är att få två haltfria hästar som jag kan börja om att träna från scratch. Jag har många nya idéer och det positiva med att året vart som det varit är att jag har fått ordning på mina tankar, jag är lite mer klar med vad jag vill och jag längtar efter att få börja om från början och detta är ju det perfekta tillfället, eller hur =)
 
Sv: återblick 2011 och mål för 2012

2011 har präglats av mycket liv och död för mig. Jag har varit gravid och därför inte tränat hästarna alls, mer än promenader och markarbete. I mars dog min älskade vän sedan 16 år tillbaka, 23 år gammal. Kvar blev gravida jag och min unghäst, vi sörjde båda två. Hastigt och lustigt hämtade vi hem ett nytt sällskap till unghästen, en bastant donna, 16 år korsning nordsvensk/paint. Hon var precis vad vi behövde, en vänlig och okomplicerad häst som blev en god vän med unghästen och hjälpte henne över den värsta sorgen. Hon är kvar än då ägaren inte verkar jätteintresserad av att få hem henne igen. I juli kom min dotter till världen och jag började så smått tänka hästträning igen, men småbarnslivet har en tendens att ta över så det är faktiskt först nu i årskiftet som jag börjar hitta tillbaka.

2012
unghästen: Vi ska hitta tillbaka till arbetsmoral och kondis och börja utbilda henne i ridingen. ska rida regelbundet för Ricardo Reis och Perry Wood. jämte det blir det långa tyglar och den fortsatta vardagsträningen med folk och hennes osäkerhet.

Lisa (bastanta donnan): hon är ju 17 år iår, men tanken är att få henne mjuk och följsam och sen se vart det bär.

mig: jag behöver få tillbaka min balans och sits efter förlossningen. Det är märkligt vad annorlunda allt blev i kroppen efter förlossningen. Jag ahr mycket att träna på.
 
Sv: återblick 2011 och mål för 2012

Mina mål för 2011 var rent tekniskt att kunna säga att vi tränar galoppfattningar istället för galoppansatser, börja snudda lite på tramp-arbete, mer "stabilt" travarbete, lättare för böjning/omformning alltså ett snäpp till i rakriktningen, fortsätta bli jämnare från pass till pass.

Några av de punkterna tycker jag vi uppnådde redan i somras då tränaren tyckte att rakriktningen hade blivit ett snäpp bättre och travjobbet mer stabilt, alltså nästan exakt enligt hur jag hade formulerat målen! :) Med mer stabilt tänker jag på lättare att inverka i traven mer i detalj. Böjning/omformning annars överlag har varit lite upp och ner, ibland knepigt och ibland har det känts bättre än tidigare, så jag vet inte om man kan säga att det är bättre än ifjol men vi har utvecklats åt något håll iallafall.

Strax efter en träning i September började galoppen lossna, att han kunde svara direkt på kommandot även om det inte alltid blev någon perfekt galopp/rätt galopp/bra teknik. Det finns massvis kvar att utveckla och ändå tyckte jag att det under en period gick i raketfart, men träna galoppfattningar tycker jag absolut att vi kan säga att vi gör! T o m riktiga galoppanslag emellanåt. :)
Sen var jag på kurs i slutet av November (!) där tränaren tyckte att vi skulle känna på trampet. Fick till något steg på kursen och hemma i efterhand har jag också fått till enstaka steg emellanåt, vilket jag är kanon-nöjd med! När jag själv hittat knapparna har hästen inte så svårt för det, tror han fick mycket teknik gratis av att lära sig galoppanslag.

Så med facit i hand tyckte jag vi satte målen ganska exakt! :banana: Trodde jag aldrig om ni hade frågat i början av September eller November heller för den delen!


Målen för nästa år är såklart att utveckla galoppanslagen mer och bli lite jämnare mellan varven (just nu är det svårt i vänster jämfört med höger), att jag själv hittar tekniken och skallen till det för då tror jag kvalitén kommer bli bättre per automatik, att han får utrymme att göra det ordentligt.
Nu känner jag att jag börjar vara ute på främmande vatten, sånt jag har svårt att förutspå om eftersom jag inte vet hur länge man brukar stanna kvar på varje moment, hur krävande det är att komma vidare, och att jag på sätt och vis skulle vara fullt nöjd bara över att få till bättre harmoni och stabilitet i det vi redan gör. T ex. att jag själv lär mig signalgivningen några snäpp bättre och mognar i det vi pysslar med. Att jag lär mig övningarna bättre och kommer ännu bättre in i tänket så jag kan bli mer konsekvent och schysst mot hästen.
Men ska man ta något mer konkret vore det såklart kul att öva vidare med trampet och få till fler steg i sträck, kanske 3-4, eller kunna jobba med övergångar mellan tramp och annat.
Att vi ska få till bättre avspänning och lång hals överlag, för att inte tappa det i samlings-jobbet och när man boostar upp energin mer.
Sen vore det JÄTTEKUL om vi kunde lägga till lite fler övningar i galopp där man mer rullar på i lite längre sträckor snarare än att bara öva fattningarna/anslagen. Men det tar jag med en nypa salt för först måste fattningarna sitta ännu bättre och vänstergaloppen sitta bättre innan vi funderar på dylikt!
 
Sv: återblick 2011 och mål för 2012

Hej!

Mina mål för 2011 lyckades väl sådär.... Pållan började året med hälta och övervikt, när jag fått igång henne var det bantning som stog på schemat, dvs mycket ridning framåt i skogen, så dressyren fick ligga lite lågt.

Sen skadade hon sig i höstas och står nu på rehabstall med en uppverkad hålvägg och får inte belastas alls, dvs inte ens promenera.

Så mina mål för 2012 blir just nu att
1. hitta bättre stallplats där pållans hovar inte går sönder hela tiden, samt såklart försöka hitta grundorsaken till hovproblemet.
2. sätta igång pållan igen, men dit är det minst 2 månader till.

Efter det utvärdera vad våra mål är. Innan skadan var det galoppfattningar och stadigare form.

För mig själv blir det att fortsätta styra upp sits och händer. det är svårt att sluta med dåliga vanor.

Lavinia
 
Sv: återblick 2011 och mål för 2012

Jag tycker att det kan vara dags med en sån här tråd nu när året börjar ta slut!
Bra ide!


Så:
Hur har 2011 varit när det gäller dig och ridningen och hästarna? Har året blivit som du tänkte eller har det tagit en annan vändning?
Det har blivit ungefär som jag tänkt mig. Dock blev det något av ett mellanår. Vi fick inte de intensiva träningsperioderna riktigt som jag tänkt mig. Det har varit rehab för mig, rehab för hästen, lunginflammation för mig osv som gjort att vissa perioder blev lite annorlunda (och framför allt lugnare än planerat). I övrigt har vi tränat på det som jag tänkt mig.


Och 2012, vad har ni för mål och idéer?
Fokus ligger på att fortsätta arbeta med galoppen. Försöka utveckla den lite till och jobba vidare med de halva stegen. Ska också hoppa mera regelbundet och förstås ha kul med min häst.
 
Sv: återblick 2011 och mål för 2012

:laugh: Jahapp, då var det nytt år snart då! Alltid lika kul att då titta lite på buke för att se hur det går för alla! Förra års-skiftet önskade jag detta:

Mål 2011
Bibehålla den goda traven och komma till den där makalösa lösgjordheten oftare och oftare - gärna varje pass. Detta tror jag kommer genom att jag arbetar med att få min kropp att bli starkare, rörligare och stabilare i sin nya "form".
Jobba vidare med galoppen, få den stabil och reglerbar och hitta en bra takt att arbeta i.
Söka reda på en bra tränare här i trakten.
Köpa en transport (hurra!)

Min kropp har blivit otroligt mycket stabilare och starkare, en faktor tror jag som gjort att det gått så bra detta året, trots att jag inte ridit så mycket som jag hade önskat. Vi har flyttat till egen liten gård och jag har jobbat jättemycket så tiden har varit knapp för mig.
Transport är inköpt nu för ett kort tag sen så jag är :bump: för det!

Ridningen: Hästen har blivit mer och mer avslappnad och det är bra, men ett tag hamnade vi lite i travträsket och blev lite för bekväma vilket ledde till att traven blev lite fööör avslappnad och då blev något markbunden, men nu fixar vi till detta.
Vi har under en period helt låtit bli traven och arbetat mer med galopp. Galoppen har gjort att det händer en del med alla gångarter, och det tackar jag för. Galoppen är nu så pass reglerbar att vi börjat med lite laterala rörelser, det är kul! Vi har lite lämnat trampet för ett tag för att fokusera på framåt, men jag har nyligen börjat öva övergångar från galopp till tramp/halt bara för att kolla av att vi har varandra, och det funkar riktigt bra när vi är riktigt värmda och genomjobbade. Även övergångar tramp-galopp visar potential. Om inte annat är det riktiga muskelövningar. Det känns som en vinst att jag under en period lade både traven och trampet åt sidan ett tag för att fixa till galoppen.
Vi har även förutom lite hoppträning provat på att rida bank. Det blir till att fortsätta till våren med lite mer hinder tror jag.

Mål år 2012
Jag har vågat smyg-nosa lite på passage, men inte riktigt gett mig ut där än. Kanske kan vara nåt att prova på för året som kommer här?
Tänka på att all trav vi rider skall det vara fjong i.
Jobba vidare med galoppen, det är kul att det hänt så mycket men jag känner att vi har så mycket kvar. Få övergångarna och länga/korta jämnare och tänka på att vara mer konsekvent när det kommer till takt i detta. Få till en bra "piruett-galopp" som vi kan gå in i och ur. Mer laterala rörelser.
Jag har hittat lite kontakter här i krokarna så vi har varit ute på lite äventyr oxå. Det är kul! Mer sånt skall vi försöka få till. Hitta en bra tränare som jag kan ha råd att åka till hyffsat regelbundet.
Fortsätta med lite fasta hinder och mer hoppträning.
Bygga en sadelkammare och hö-lager så jag får en box fri.

Gott nytt år alla! :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: återblick 2011 och mål för 2012

2011: Alldeles för mkt skogsmullande och för lite träning (pga av bla sjukdom).

2012: Rida regelbundet för tränare. Får sätta upp lite delmål som kan vara rimliga. Nu är det väl att han ska fortsätta gå ner i vikt och successivt orka mer (det är lixom förutsättningen om vi ska komma nån vart). Och förhoppningsvis ska jag rida in min andra häst bara hon är ok i benet först.

Har tagit kontakt med lite olika tränare nu och ska prova för några av dem så får jag se om det känns bra med nån av dem.
 
Sv: återblick 2011 och mål för 2012

Det är väl på sin plats att jag svarar också.. :p

Här är våra mål för 2011 tagit från förra årets tråd
Mål 2011
Mina mål med Skippen för året är väl eg att äntligen få gjort det där väpnarprovet till att börja med. Sen beror det lite på hur vi utvecklas om vi kan få göra riddarprovet också. Det beror på vilka framsteg vi gör under våren med galoppen. Ett mål är även att testa ytterligare en tränare (och det målet kommer jag hinna uppnå redan om en månad! ) ett annat är att komma ner som veckoelev till BB, träna regelbundet för mina båda "riktiga" tränare (även det fixat och inbokat).
Mer konkret i rörelseväg så hoppas jag att vi kan få poletten att trilla ner när det gäller galopparbetet i år. I höstas kändes det som om det var så nära att mycket bara skulle falla på plats.
Men det stora målet med 2011 är faktiskt att jag och min prins ska få ett roligt år tillsammans utan skador på någon av oss, och att vi inte ska hamna i prestationsträsket utan vara i nuet hela tiden för att kunna uppskatta allt vi gör tillsammans!

Ja, jag kan ju bara konstatera att väpnarprov - Check! (visserligen en av mina sämsta ritter någonsin men jag är insett att jag är skitglad över det, vår lägsta nivå räcker för ett väpnarprov!!)
Jag var nere hos BB och tränade och det var himla kul och lärorikt!
Vi har väl jobbat endel med galoppen, och visst har det gått framåt, men de där nedrans galoppombytena är fortfarande inte på plats..
I Höstas fick Skippen en hovböld som blev en långdragen en, och gjorde så att vi fick vila totalt i 8 v. Därefter har vi mest jobbat på att komma tillbaka. Nu börjar vi närma oss.
Jag har dessutom ridit för den nya tränaren och är numer dennes elev, med en fast plats i en av hennes grupper här nere.
Prestationsträsket har vi sluppit, och det är ju himla skönt!


Inför 2012 har jag 1 mål: Galoppombyten och galopparbete. Det KAN ju inte vara omöjligt.
Jag kommer fortsätta med markarbetet för hand, vi får se vart det hamnar, det är ju som jag har nämnt här tidigare bara en spännande "lek" för oss. Vi får se vart det hamnar.
Sen önskar jag mig verkligen ett skadefritt år. Det är faktiskt det absolut viktigaste.
Får jag någon möjlighet att göra ett markarbetesprov för BB så tar vi nog den chansen. Annars blir det inget för BB i år då jag har fått möjligheten att åka till min ena tränare som veckoelev, trots att denne inte tar emot några nya veckoelever. Så himla kul, så det kan jag inte missa. Jag har en liten idé om att jobba med galopparbetet i år med förhoppning om att vi har kommit längre till nästa år och att det då skulle kunna vara dags för ett riddarprov. Men vi får se...
Ja, det är väl mina idéer om året.. Vi får väl se hur det blir!
 
Sv: återblick 2011 och mål för 2012

Nästa år har jag tänkt ta itu med bytena och har bokat in mig på reservplats för en tränare som kommer till stallet, har också fått ordning på vaccinationer, släp et c så att jag kan åka iväg och träna om något intressant dyker upp i närheten. Jag vill också att han ska sätta sig lite mer i passagen och få mer gest, och så vill jag få galoppen att kännas lika lyxig som traven. Jag har ganska gott hopp om att det där med bytena löser sig när han blir starkare och mer samlad.

Jag tränade för tränaren, som även dömer på hög nivå, ett par gånger och fick en del bra input och inspiration. Framför allt fick träningarna mig att på allvar ta tag i de bitar som fattats i grundträningen och fila ordentligt på övergångar, halter och ryggningar. Var i väg på ett par tävlingar, men det var lite för många komponenter som brast för att jag skulle vilja lägga mödan på att rätta till dem (förutom skit i sadeln även att hästen inte är någon tävlingsindivid samt att det inte går att komma ifrån att han vantrivs med alla bett utom sitt vanliga, icke tävlingsgodkända, och dessutom är han liten och avlång och saknar gångarter).

Efter att ha fimpat "tävlingskarriären" har vi varit hemma och lekt i stället, mycket AR-övningar men kanske inte riktigt på AR-vis. Det har varit mycket stärkande, så nu börjar det komma en hel del lyxgalopp. Det har även hjälpt upp passagen. Så jag kan nog tycka att vi för en gångs skull har levt upp till våra mål för året! :banana:
 
Sv: återblick 2011 och mål för 2012

Var i väg på ett par tävlingar, men det var lite för många komponenter som brast för att jag skulle vilja lägga mödan på att rätta till dem

Vad det så svårt att hitta rätt trosor menar du :D
 
Sv: återblick 2011 och mål för 2012

Ja, allt var trosornas fel. Nu är det kört med OS i Rio... :cry:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
861
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
987
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp