Återgående hästköp

Elshira

Trådstartare
Jag har nu haft hem en valack på prov i snart två veckor, och vi skrev kontrakt om att hästen fick återlämnas och hela betalningen återgå till köparen så länge hästen kommer tillbaka i samma skick som innan. Hästen mår bra osv så det är inget problem.

Däremot skrev vi i kontraktet att hästen ska vara tillbaka senast den 31/7, därefter ses köpet som fullbordat och utan ångerrätt.

Problemet är nu bara att när jag ringde säljaren idag (försökte nå henne igår med men inget svar, hon jobbar rätt olika tider så tänkte hon kanske sov eller var på jobbet) och sade att jag tyvärr känner jag vill lämna tillbaka hästen då det inte passade och frågade om jag möjligtvis kunde komma idag, på lördag eller söndag. Och till svar fick jag att "Jag vet inte om det går då jag är på semester i stockholm och itne vet när jag kommer hem riktigt (men antinge på söndag eller i nästkommande vecka)". Det köper jag då hon pratade om att semestra lite när jag var och titta på hästen.

Då frågade jag om jag om det kanske fanns någon annan där som kunde ta emot hästen (jag vet inte vilka som var med och semestrade, men hela familjen var delaktiga i hästverksamheten så jag antar att någon är hemma och sköter hästarna), men fick till svar att hon helst gjorde det personligen. Även det förstår jag att man vill, kolla att hästen mår som den ska mm.



MEN

Min fundering är nu, vad händer om hästen inte lämnas tillbaka den 31/7 -11 som det står i kontraktet? Jag är ju då villig att komma när som helst, men säljaren har alltså inte tid.

Hon sade att hon antog det var "klart" efter som jag inte hört av mig, medan anledningen till det är jag hade svårt att bstämma mig. Men det ska väll itne ha med saken att göra... Och när skulle jag behövt höra av mig, vi hade ju inte direkt någon uppgjord tid att "senast X antal dagar innan ska tid bestämmas". Prövotiden var ju endast två veckor, så jag kunde väll inte precis ringavecka ett och säga jag inte tror det fungerar...

Jag vill ju inte stå där med näsan i blöt på måndagen efter att ha bestämt tid för att lämna tillbaka hästen, men sedan pekar säljaren på att "enligt kontraktet går det inte".

Ett muntligt avtal ska väll egentligen fungera, problemet är ju att det blir svårt att bevisa. Funderade på om vi kanske kan ta det via mobilen och att man spelar in samtalet isf. Men funderar det att förlänga ett skriftligt kontrakt på detta vis?

Säljaren lät inte så glad att bli störd i semestern, men sade att hon skulle ringa mig när hon vet när hon ska komma hem. Men hör jag inget på söndagen och inte heller får tag på henne så ja... vad gör jag...?



Nu rör det ju sig om en häst som jag kan tänka mig att behålla trots allt, men inte riktigt till det jag tänkte. Inte heller någon större summa (15 000) är det som står på spel. Så visst det är ju inte "hela världen" om det blir knas...

Men givetvis så vill jag ju att köpet ska återgå och vill hålla en god stämning.

Vad säger ni?
 
Sv: Återgående hästköp

Jag hade bnog bett att få det skriftligt att säljaren accepterar ett senare återlämningsdatum än det som står i kontraktet bara för att vara på den säkra sidan
 
Sv: Återgående hästköp

Nu har du ju meddelat att du vill lämna tillbaka hästen och att säljaren inte är tillgänglig på det datum som ni har bestämt borde inte påverka dig eller affären. Hon kan ju knappast "gå under jorden" och sedan hävda att köpet ska gå igenom för att du inte lämnat tillbaka den i tid om det inte går att lämna tillbaka den.

Vill hon inte acceptera ett senare återlämningsdatum så får du helt enkelt meddela att "ok då står hästen på din gårdsplan på söndag klockan si och så". Att hon valt att åka bort de dagarna är inte ditt problem att lösa.

Se dock gärna till att du har skriftlig bevis på att du meddelat och säljaren mottagit din begäran att lämna tillbaka hästen i tid. Utifall att.
 
Sv: Återgående hästköp

#2 Problemet är ju att jag inte kommer kunna träffa henne så vida jag inte vill åka 10 mil enkel resa till stockholm.

#3 Problemet med att lämna hästen rakt upp och ner är ju att jag väldigt gärna vill ha mina pengar också... Och jag står ju inte gärna utan både pengar och häst.

Jag tror att säljaren är så pass "schyst" att hon går med på att ta tillbaka hästen senare, men man ska ju aldrig vara så säker heller... Hon höll på att sälja av samtliga hästar till en nedlagd ridverksamhet, så hon förlorar ju inget på att skita i det så att säga :P

Kanske kan försöka skicka ett sms, och se om jag får ett svar. Det är ju åtminstone någon form av "bevis".
 
Sv: Återgående hästköp

Skriv ett mail och hänvisa till samtalet.

"Enligt vårt samtal xx-xx-xx bekräftar jag skrifltigen att jag vill återlämna hästen enligt vårt avtal xx-xx-xx. Hästen ska enligt avtalet återlämnas senast 11-07-31, men då du meddelat att du inte kan ta emot den vid avtalad tidpunkt (då du har semester) och inte vill låta någon ta emot den i ditt ställe, motser jag ditt meddelande vilket datum som passar."
 
Sv: Återgående hästköp

Samt lägga till att summan XXXXX för hästen återbetalas kontant på plats alt. överförs till konto XXXXXX och kvitto på överföring visas vid överlämning med hänvisning till det ursprungliga avtalet.

Hur man nu vill göra.
 
Sv: Återgående hästköp

KL

Jag hittade tråden först nu men blev lite nyfiken på hur det har gått?? har du fått lämna tillbaka hästen?
 
Sv: Återgående hästköp

TS: Säljaren har redan åkt på semester för pengarna du betalat för hästen...och vill inte bli störd... ;)

Ärligt talat, jag tror att det står i köplagen någonstans att om du kan bevisa att du velat lämna tillbaka varan innan avtalad ångerfrist så har du gjort vad du kunnat. Då ska säljaren återkomma till dig så snart som möjligt, i det här fallet ta tillbaka hästen så snart hon kommer hem från semester.

Att hon låter irriterad i telefon är inget att bry sig om, hon har själv skrivit under villkoren och att då tro att köpet "är klart" innan ångerfristen gått ut får man skylla sig själv.

Hon vill inte ta tillbaka hästen, eller hur gick det??
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 377
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 661
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 185
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp