Återhämtning?

Michellan95

Trådstartare
Min älskade lilla katt på 13 år har kommit hem efter 23 dagar på vift (hon är innekatt men rymde ut genom ett fönster).

Men nu så väger hon bara 1,8 kg mot sina vanliga 3-3,5kg, lite dåliga värden på både njurar och lever och extremt uttorkad.
Veterinär har vätskat upp henne och skickade med specialfoder och hon har druckit lite själv men mat är ointressant så hon matas. Eftersom hon är en lättstressad katt så är hon hemma eftersom vet var orolig att det skulle stjälpa mer än hjälpa henne att lägga in henne. Vi ska ringa in till dem direkt imorgonbitti.

Är katter bra på att återhämta sig? Även när de är 13 år?
Jag behöver inga solskenshistorier (även om det är välkommet) utan jag vill vara realistisk. Jag vill hoppas men samtidigt inte slås omkull av verkligheten om katter generellt är dåliga ”återhämtare”.
 
Jag upplever katter som att de har väldigt god återhämtningsförmåga bara man ger dem den tid de behöver och lugn och ro såklart. Fråga mitt kattskrälle sagt med kärlek han har bott hos veterinären till och från i 6 år och de som var värst när han fick en spricka i bäckenet troligtvis pga av att han blev påkörd. Men han fick vara ifred i en vecka eller så stod på metacam under tiden sen kvicknade han till själv efter några dagar och efter en vecka var han nästan som vanligt även om han haltade såklart. Katter är tuffare en vad man tror.
 
Vet en katt som var borta en dryg månad, också försämrade värden på i alla fall njurar. Den fick åka hem och hämtade sig bra. Men att levervärdena är sämre är inte bra, jag hoppas ni klarar av att mata igång henne hemma ❤ Jag skulle nog helst lägga in ändå. Testa i alla fall.
 
Katten behöver läggas in omgående om den ska ha en chans. Det där låter inte alls bra.
Då får du nog läsa lite noggrannare. Hon blev hemsläppt för att veterinären trodde inläggning skulle stjälpa henne mer än att hjälpa henne.
En stressad katt kan bli sämre av inläggning och återhämta sig bättre i hemmiljö och jag litar på att veterinären gör rätt bedömning att inte skickade oss vidare till Strömsholm.
 
Då får du nog läsa lite noggrannare. Hon blev hemsläppt för att veterinären trodde inläggning skulle stjälpa henne mer än att hjälpa henne.
En stressad katt kan bli sämre av inläggning och återhämta sig bättre i hemmiljö och jag litar på att veterinären gör rätt bedömning att inte skickade oss vidare till Strömsholm.

Jag hade nog gjort en annan bedömning utifrån vad du skrivit, men skönt och tur att katten verkar må bättre.
 
Jag uppdaterar lite här i tråden. Kanske jag ska gå in i kattsnack sen istället?

Men jag är så lycklig. Alltså det är ju inte över än, hon ska långsamt rehabiliteras och vi ska tillbaka till vet om knappt tre veckor men hon ligger ju här i soffan med oss 😍 hon lever och det var något jag faktiskt inte trodde vi skulle få vara med om.

1BAC8EF2-49BA-457F-9C8A-DAFCB25FD76A.jpeg

just nu i vår soffa mellan mig och maken 🥰😍❤️
 
@Michellan95 så härligt att kisse piggat på sig och att det gått bra trots omständigheterna .

Jag håller med övriga i tråden som kommenterat att katter ofta är väldigt härdiga och har förmåga att återhämta sig (om det inte gått för långt givetvis).
 
Senast ändrad:
@Michellan95 så härligt att kisse piggat på sig och att det gått bra trots omständigheterna .

Jag håller med övriga i tråden som kommenterat att katter ofta är väldigt härdiga och har förmåga att återhämta sig (om det inte gått för långt givetvis).

Ja, det har dom. Den springande punkten här är nog att levervärdena påverkats. En katt får fort fettlever vid svält och det är dödligt om man inte behandlar rätt. Men jag antar att levervärdena inte var så påverkade då.
 
Ja, det har dom. Den springande punkten här är nog att levervärdena påverkats. En katt får fort fettlever vid svält och det är dödligt om man inte behandlar rätt. Men jag antar att levervärdena inte var så påverkade då.

Levervärdena låg strax över gränsvärdet och ska kontrolleras igen om tre veckor. Jag har inga direkta värden, jag var inte själv med till veterinären.
 
Liten uppdatering;
Imorgon är det dags för återbesök hos vet. Ska bli intressant. Tror och hoppas på ett gott resultat, hon är sitt vanliga jag och har gått upp fint i vikt men jag vet inte om hon någonsin kommer få tillbaka sin muskelmassa 🤔
 
Tyvärr inte så bra som jag hade hoppats. Lillan hade bara gått upp 470g (hej hemmablindhet) på 4 veckor, väger alltså 2,27kg, och de upptäckte hypertyreos med ganska så dåliga värden. Njurarna mår mycket bättre, levern lika dålig som innan.
Vi ska nu medicinera henne med piller två gånger om dagen och återbesök igen om tre veckor.

Tyvärr så blir Lillan så stressad av att först åka bil och sedan vara hos veterinären så jag vet faktiskt inte hur hennes framtid ser ut. De kan t.ex. inte kontrollera hennes hjärta pga den stress och den höga puls hon får vid besöken. Samt att hon är 13 år och jag vill inte stressa henne mer än nödvändigt. Så just nu tar vid det som det kommer; medicin tills dess är dags för återbesök och sedan får vi besluta hur det blir om de får någon ordning på hennes värden.
På utsidan är hon sitt vanliga fantastiska jag :heart på insidan ganska så sjuk.
 
Uppdatering;
Det gick inte. Lillan fick somna in här på morgonen hos veterinären. Hon svarade inte på medicinen utan blev sämre så vi valde att det fick vara bra så. Vi har haft ganska precis 13 bra år tillsammans och hon ska inte behöva lida nu på slutet.

Så nu är det tomt här hemma. Så tomt💔
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp