Återigen sadlar

carrin

Trådstartare
Har en Kieffer Donau som håller på att ta livet av mig. Givetvis älskar jag att rida i dennan väldigt komfortabla sadel med halvdjupt säte och mkt klossar men den är ju sned... Har vart på Sharpman med den otaliga gånger (den är köpt ny där) och den används av olika ryttare på olika hästar dvs det är inte ngn ryttare eller specifik häst som skjutit den snett från början, stoppningen är rak (kollad flera ggr) bommen är rak och hel (också kollad) kammaren är uppsydd och rak men likväl så åker sadeln åt höger varje gång, Jag blir :devil:
Det alternativet jag står inför nu är att skicka sadeln till kieffer i Tyskland för att kolla den av tillverkaren, just skoj att vara utan i typ tre månader. Har någon annan råkat ut för något liknande?

Sv: Återigen sadlar

Du kanske ska ta ut någon som kollar din häst om Charpman anser att sadeln är rak och att man mätt upp bommen på ett riktigt sätt.

har haft flera kieffer sadlar och tycker nog att de är av varierande kvalitet men gillar hur de känns att rida i. Eftersom jag kollat den regelbundet och det är flera som sett den är jag tämligen säker på att den är skapligt rak. Jag jag kankse puttar den till vänster men nu är liksom grejen den att det är inte jag som rider i den utan tre olika ryttare som rider mina hästar och de rider regelbundet på olika hästar vilket gör det hela förbryllande för den åker på alla... Stoppningen är inte sned alls..*suck*..helt hopplöst...ska köpa bara panelstoppat hädanefter..har en Golden Star som är ullstoppad och den ligger helt stilla...
Mina andra sadlar (Jacson, pessoa, knights,cliff barnesby och caprilli) ligger alla stilla med samma ryttare....
Ska på tisdag till Sharpman för att kolla den igen...

Om sadeln verkligen är rak så är det du eller hästen som gör att sadeln glider snett. Nästan alla människor glider ner med mer vikt i någon stigbygel och om en häst är sned så kan den börja putta över sadeln till den sida den vill bära på.

Har en sadelmakare kollat sadeln?

Köper du permanentstoppad är det en större risk att sadeln blir sned, och det är dyrt att byta ut paneler. Ullstoppning kan man fylla på och ta bort om det behövs.

Varje gång min gamla häst har breddat ur sej ur sin sadel så har hon puttat den åt höger.
Och så fort jag bytt till en mer passande sadel upphör problemet.
Dock har hon redan börjat putta den senaste sadeln åt höger, och det har bara gått 5 veckor sen hon fick den...
Så även gamla hästar kan bredda sej när dom får chansen....

Det är inte hos hästen "felet" ligger då??

palle skrev:
Varje gång min gamla häst har breddat ur sej ur sin sadel så har hon puttat den åt höger.
Och så fort jag bytt till en mer passande sadel upphör problemet.
Dock har hon redan börjat putta den senaste sadeln åt höger, och det har bara gått 5 veckor sen hon fick den...
Så även gamla hästar kan bredda sej när dom får chansen....
Det var precis detta jag tänkte skriva :D Så var det för mig oxå..När sadeln blir för trång så börjar den dra...och alltid till höger....

Denna åker snett när man longerar med:( och precis som jag sagt flera ggr så åker den snett oavsett vem som rider i den och oavsett vilken häst den ligger på. Den är kollad av Johnny på Strömsholm och flera olika sadelutprovare. Den åker till höger...

Om Jonny på Strömsholm har mätt upp bommen och konstaterat att den inte är sned så bör du nog ialla fall kolla hästen om den är snedmusklad eller dig själv.I annat fall är det nog bara att Charpman skickar den till fabriken,då får du ju fakta.
Mvh

Är det du som har ridit till de andra hästarna med?
För man överför sina egna fel till hästen, så är du sned eller ojämnt musklad blir hästen det med. Och om du har ridit de andra hästarna (behöver inte ha varit i Kieffersadeln) kan de allihop ha fått samma problem, at de puttar över sadeln på ena sidan.

Men om ni har varit flera om under en längre tid som har ridit hästarna vore det ett märkligt sammanträffande om ni alla hade samma fel...

Får du betala själv om du skickar den till Tyskland? Annars tycker jag att du ska skicka den direkt! Det finns ju inget mer :devil: än att rida i en sned sadel. Varken bra för häst, ryttare eller sadel.

Enligt mina erfarenheter så har sadeln då blivit för smal.

Min sadel ligger helt perfekt stilla på stallets övriga 3 hästar oavsett vem som sitter i sadeln, och oavsett om jag har en tjock pad under eller ej....och dom 3 hästarna är alla "smalare" än Lippan....

Nej jag rider inte så ofta själv i sadeln...
Ska och kolla den, den var för smal redan första året så den är kanalsydd under för att jag var missnöjd givetvis...är en gnälligt typ, många skulle inte reflektera över att den åker snett..

Liknande trådar

Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 150
Senast: sandrafors
·
Utrustning Jag skulle behöva lite hjälp, eller kanske snarare lite åsikter då det lär gå isär. Jag rider dagligen i dressyrsadeln men min häst...
Svar
0
· Visningar
1 083
Hästvård Bekymrar mig lite över att min häst verkar lite skev.. Han har behandlats av Equiterapeut ett par ggr, första gången hittades en hel del...
Svar
4
· Visningar
1 250
Senast: moli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈