Återuppta körning

P

phlikkan

Jag har en 4,5 års varm/kallblodskorsning :love: som är inkörd, men inte körd på nåt år (har haft hand om henne i 10 månader)

Nu hade jag tänkt att det skulle va kul för henne med lite variation från ridningen med ett körpass i veckan. Dessvärre har jag kört häst ungefär 5 ggr i mitt liv så jag e totalkass på allt sånt, har dock en tjej i stallet som kan hjälpa mig...

Har nu tömkört en gång å det gick mkt bra, hon lyssnade å höll rätt gångart men ibland snurrade hon runt å stannade å tittade på mig, ungefär som att hon sa "lilla vän, jag e expert på det här å vad du håller på med, det vete katten men rätt är det inte!" :o

Såå...någon som har några tips hur man kan göra för att påminna henne lite om vad hon har lärt sig och inför vad som komma skall....???

PS; vad ska man ha för nåt sele? Vagnen tror jag är nåt sulkyliknande e fruktansvärt dålig på sånt....
 
Hej!
Det brukar inte vara något problem med hästar som inte blivit körda på ett tag, dom kommer ihåg mycket mer än vad man tror. Bara du är konsekvent så tror jag att det löser sig. Fråga i någon bra ridsportsbutik om sele, så du får helt rätt!
Lycke till
 
Det brukar inte vara några problem att köra en som tidigare varit körd en del. Ta det bara lite försikigt i början.
Att hon vänder sig näsa mot näsa när du tömkör är för att du är lite vinglig i din komunikation. Om hon vänder sig lite åt vänster och du då bara drar i höger töm så gör hon en snabb helomvändning. Ta även tag i vänster men inte mer än att du stödjer henne så vänder hon inte.
Rörigt att förklara men jag hade samma problem för några år sedan när jag körde in min lilla (just nu billiga :mad:, slängde mig i backen för 6 veckor sedan och jag har fortfarande stora problem med ryggen) tös så var detta ett dagligt fenomen. Jag hade bara kört jättesnälla hästar innan som aldrig skulle komma på tanken att göra något sådant. Man lär så länge man lever :)
 

Liknande trådar

K
Körning Har en shettisvallack på 6 år, har haft honom sedan slutet på sommaren. Hade honom hos mina föräldrar först och intrycket var då att han...
Svar
9
· Visningar
2 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp