Bukefalos 28 år!

Hjälp! Min shettis har börjat bli helgalen vid körning!

K

kusen

Har en shettisvallack på 6 år, har haft honom sedan slutet på sommaren. Hade honom hos mina föräldrar först och intrycket var då att han tyckte det var jätteskoj att komma ut och bli tömkörd och även med rockard. Kunde vara lite stressad och småbråkig i början, men ute i skogen gick det jättebra.

Nu har jag flyttat hem honom och har tömkört honom en del, har gått jättebra. Nu skulle vi börja köra med rockarden lite smått men det slutar med kaos! :cry: Vi kör lite på åkrarna runtomkring, det går rätt bra i början men ju längre tid det går desto mer stressad blir han! Till slut börjar han sparka och stegra sig nåt så fruktansvärt, så det är nästintill livsfara att vara i närheten! Han verkar bli så stressad så han försvarar sig för sitt liv! Igår var min far med då han har kört honom innan, men han blev sparkad och fick slänga sig på marken för att undgå hans sparkar när han stegrade sig...

Förstår att han kan testa mig nu i början men är det här verkligen bara testning??? Vågar inte ge mig ut å tömköra honom ens nu, är rädd för den lille skiten! :devil:

Vet inte vad jag ska göra, kan ju vara så att han aldrig varit någon bra körponny (fanns ingen möjlighet att provköra honom innan jag köpte honom) men varför är han då så gudasnäll till att stå still och njuta när man selar på honom och sätter för vagnen?!

Är det någon som har varit med om något liknande eller har några tips?
 
Sv: Hjälp! Min shettis har börjat bli helgalen vid körning!

Låter ju som om han inte är inkörd ordenligt. Har du kollat så sele och vagn är i bra skick?
 
Sv: Hjälp! Min shettis har börjat bli helgalen vid körning!

Jag är ju ingen erfaren kusk, men jag kan inte se att det är något som klämmer eller skaver iaf, har en bröstsele med dubbla jordar. Rockarden går lätt och fint, rätt bra jämnvikt när man sitter i. känns som han reagerar mer ju ojämnare underlag det är dock, även då vi inte satt i utan gick bakom vagnen.:confused:
 
Sv: Hjälp! Min shettis har börjat bli helgalen vid körning!

Inte omöjligt han är lite bakrädd när det skramlar och hoppar. Kan vara obekvämt när det blir ojämnt underlag också för honom om det då drar och rycker lite i selen. Kör på fint underlag ett tag, prova bomull i öronen så det inte låter så mycket utan är lugnt ett tag. Dvs om du nu vågar dig ut med vagn igen... Börja om från början och går det inte att tömköra bakom så får du väl gå närmare och tygelköra eller något. Stressa inte och beröm mycket. Ta in hjälp av någon, bara så du får självförtroende och en second opinion. Hoppas på det bästa...
 
Sv: Hjälp! Min shettis har börjat bli helgalen vid körning!

Ska försöka ta det väldigt lugnt med honom ett tag, har ju trots allt inte haft honom hos mig alls länge och nu är fokus på att få honom lugn och stabil och få vardagen att fungera bra, vill att han ska känna sig trygg. Ska försöka börja ut och gå med honom och sedan försöka tömköra, kanske prova att se vad han tycker om att bli longerad om det är så han vill springa av sig lite. Funderar på när man ska ta och prova med vagnen sen, hur kan man göra för att prova "försiktigt" i början? Några tips? Vill absolut inte att det ska bli så fel fler gånger, är nog risk att man aldrig kommer att lyckas då! De har ju som sagt rätt bra minne de jäklarna... =)

Tack för tipsen!
 
Sv: Hjälp! Min shettis har börjat bli helgalen vid körning!

Är du ingen van kusk så ta hjälp av en tränare.
 
Sv: Hjälp! Min shettis har börjat bli helgalen vid körning!

Kan han fått problem med svängarna. Du skrev att det gick bra i början men sedan att han blev mer och mer stressad. Du körde på en åker runt runt förmodar jag?

Det blev nog jättefel och han fick problem att balansera sig och vagnen och han blev rädd och arg.

Eftersom det gick bra hos dina föräldrar med rockarden också så är den ju inkörd iallafall. Ta draghjälp av en annan häst så när du ger dig iväg nästa gång har hjälp för den att tänka framåt. Så ni behöver vara C:a 3 personer :D du, din pappa och ngn med en snäll häst som din häst känner och vill vara med. :D
 
Sv: Hjälp! Min shettis har börjat bli helgalen vid körning!

Bara för att han gått snällt med rockard några gånger är det inte alls säkert att han är inkörd! Är du inte helt säker på det så kör in på nytt!
Jag tycker jag hör lite då och då att man tömkört ett par gånger och sen satt för (kört in ungefär som en travare) och det har gått så bra, men det kan ju komma reaktioner senare i så fall.
Kanske har dom kommit så långt med inkörningen som till de moment han verkar helt trygg med, och sen gått för fort fram?

Så mitt råd är att du kör in från början!
Förresten, vad var anledningen till att du inte fick/kunde provköra vid köpet?
Lycka till!
Lotta
 
Sv: Hjälp! Min shettis har börjat bli helgalen vid körning!

Hej igen, tack för alla svar, känns kul att folk vill tipsa mig! :laugh:

Jo när jag köpte honom så hade de all utrustning med till ponnyn, sadel, träns, sele, piskor, borstar mm. Men när jag frågade om rockarden så hade hon tydligen gett bort den till någon annan, så därför gick det ju inte att provköra. Nu i efterhand så vet man ju inte, kanske ville hon inte att man skulle kunna provköra? Har inte haft någon som har kunnat provrida honom (jag är ju vuxen) men det kanske är något som fungerar bättre.
När vi körde honom sist så stegrade han sig och vände sig i luften på nått sätt så han lyckades få ena skakeln till rockarden tvärs över ryggen när han landade, fick fort som attan lyfta bort den (vi satt inte i då som tur var) och då fick vi för oss, att det där har han gjort förr, för att bli av med den liksom... jag vet inte.
Var ute igår och tömkörde honom en liten sväng igen, vi gick förbi de båda ställena där det varit kaos sist och det gick jättebra! I alla fall när min sambo gick före. =) Dock rätt så "vinglig" och osäker när vi ska gå rätt över någon åker eller så, går mycket bättre om man går utmed kanten, utmed stenmuren.

Vet inte om jag ska prova något mer med rockarden innan jag ställer undan den ett tag, för att det liksom inte ska sluta med kaos sista gången vi använder den, eller om jag ska låta det vara. Ska försöka tömköra så mycket som möjligt i vinter nu, så han blir "hemma" runtomkring, så han iaf känner sig säker på omgivningarna innan jag sätter för rockarden igen.

Vi blir mer och mer kompisar iaf, nu kommer han tom travande till mig i hagen när jag ska ta in honom på kvällen, kul!:rofl:
 
Sv: Hjälp! Min shettis har börjat bli helgalen vid körning!

En av de viktigaste saker du ska göra först, är att ta hjälp av någon erfaren eller en tränare.

För mig låter det som att ni kan ha fel utrustning. Känner igen detta fenomenet när hästen blir mer och mer stressad över att något gör ont, tex svanskappa, baksele felspänd, bett fel, däckel skaver, bröstan skaver, skaklarna skaver. Detta kan även hänga ihop med att han inte är inkörd ordentligt utan bara fastsatt en dag, då är ju hästen rädd men går fram, men till sist blir det för mycket och sen lär dem sig att bli av med vagnen genom att stegra sig.

Jag gissar att du tyvärr har en dålig sele som inte bör användas, då många ponnyer tyvärr går med dessa enkla bröstselar utan vare sig baksele eller draglinor. Så ta hjälp av någon för att köra in på nytt och skaffa en bättre sele. I västra Götaland finns det gott om kuskar, så kontaka en klubb!

Lycka till, jag hoppas du kan få mer glädje av körningen efter att ni fått hjälp med problemet. /jenny
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 510

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp