Återupptagit min ridning

Raqven

Trådstartare
Jag har nu återupptagit min ridning efter många års uppehåll. När jag slutade rida så kunde jag väl hjälpligt rida en häst i form, fixade öppna, sluta, bakdelsvändningar osv.
Igår så red jag för första gången på mina småtjejers ridskola. Hästarna är välutbildade halvblod som ridläraren även tävlar / har tävlat med. Jag fick då en lättriden häst igår, som ska vara lydigt, riktigt duktig och trevlig. Och jag kunde baske mig inte rida alls. Jag fick inte fram henne, hon lekte stjärnkikare i traven och i galoppen sprang hon. Jag sitter fel, tittar ner och då åker skänklarna lite bak och jag blir lite framåtlutande. I galoppen rör jag för mycket på överkroppen.
Så, hur går jag nu vidare. Varför går inte hästen i form med mig? Ska jag fokusera bara på sitsen ett tag, eller vad?
 
Sv: Återupptagit min ridning

Ja, fokusera på sitsen ett tag. Det finns i ryggmärgen men låt det ta lite tid. Första ridturen efter flera års uppehåll kan man inte vänta sig att det ska gå perfekt.

Ta det lugnt, alltså :) Det kommer. När du kommer i fas igen ska du se att du får bättre inverkan på hästen.

Första gången jag red efter mitt 6-åriga uppehåll ramlade jag av... :angel: ;)
 
Sv: Återupptagit min ridning

Ja, fokusera på sitsen ett tag. Det finns i ryggmärgen men låt det ta lite tid. Första ridturen efter flera års uppehåll kan man inte vänta sig att det ska gå perfekt.

Ta det lugnt, alltså :) Det kommer. När du kommer i fas igen ska du se att du får bättre inverkan på hästen.

Första gången jag red efter mitt 6-åriga uppehåll ramlade jag av... :angel: ;)

Haha, jag satt kvar iallafall trots att hon slog rejält åt skänkeln i galoppen i början när den hamnade för långt bak :eek:
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 867
Senast: SkorpSmulan
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 761
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 498
Senast: liiinnea
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp