• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare C_L
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 5 433
Sv: Atrofi.

Rikkan skrev:
I mina gamla inlägg. :)
Alltså kalla mig gärna dum men jag har letat igenom dina sista 500 inlägg och hittar inget om atrofi...
Däremot stod det om någon kort kommentar om bäcken men det kanske handlar om samma sak..
Om du har tid och lust får du gärna länka till dessa "berättelser"

ehh? närigne till muskel cellerna??
det där får du nog ta med en veterinär..atrofiering kan u bero på en hel del olika saker..man ser juolika skäl till atrofiering på tex patienter med MS,Friedrichs ataxi,spinalskada osv....

Själv har jag också atrofiering..
och minhäst har HAFT atrofiering,och i hans fall berodde det på trauma som ledde fram tillavlastning av just det bakbenet,vilket då ledde till atrofiering...

Efter ett års rehabilitering så fins inet längre något spår av atrofiering och dte går inet att säga vilket ben som varit skadat om man inte känner honom väldigt väl...
veterinären,som är expert på rehabilitering,tittade på honom för två veckor sedan o tyckte hans åg fantastisk ut"mina hästar ser inet så fina ut i musklerna!Den där kan ju gå Grand Prix!" och då hade hästen alltså inte gjort ett skapandes grand träningsmässigt på ett år,men fått röra sig som han tyckte var bäst(även omdte gick lite för fort för min smak ibland)

en del orsaker till atrofiering på häst kan vara utmärging,skador,neurologiska orsaker,m,en också,ofta förbisett,smärta....

något att tänka på

THina

Insåg mitt misstag försent, menar mer att blodet av en eller annan anledning inte försöjer muskeln på bra sätt längre? Med blodet kommer viktiga näringsämnen men kanske framförallt syre (?).

Ja, som sagt, atrofi verkar vara ett samlingsnamn på MÅNGA olika "symptom", som kan ha ännu fler olika orsaker.

Jo, jag vet inte - jag funderar lite olika, berodde det extrema muskelbortfallet på att hon hade ONT redan då? Med tanke på att hon faktiskt hade några muskler på ovansidan rumpan. Samma med underhalsen - jag har ju misstänkt från dag ett att hon har nåt "skit" i halsen/ryggen med. Varför var just de musklerna rel "stora" medan resten av kroppen hade helt fallerat? För att kunna avlasta något?
Eller skadade hon sej i denna vevan pga att hon inte hade några muskler vid leden? Bara den gången JAG såg henne drutta omkull i boxen kan ju varit nog för att skada sej sas.
Vad händer med ligament vid undernäring? Händer det något alls? Där finns ju några viktiga ligament i knäleden.
Hon är ju sas "hypermobil" överhuvudtaget, vigare häst har jag aldrig stött på -hon kan vika ihop sej precis hursomhelst. Detta har ju även veterinärer samt andra som kollat (känt/böjt) på henne också kommenterat. Vad beror detta på? Bristande uppväxtförhållanden? Då alltså hypermobil = svaga ligament runt lederna övht?

Nå, det är ju bara frågor.

Atrofi kan översättas med förtvining, vilket i sin tur kan innebära cell- eller vävnadsminskning. Atrofi är ett ord som använs om andra organ än muskler (leveratrofi, synnervsatrofi etc), varför kanske den rätta rubriken på den här diskussionen är muskelatrofi. Om man vill vara petig alltså, men vem vill det!? ;)

Muskelatrofi kan uppstå av olika anledningar, den kanske vanligaste är en nervskada med uteblivna impulser till den drabbade muskeln/muskelgruppen eller inaktivitet pga skada eller smärta. Muskeln används inte och förtvinar.

Även cirkulatoriska skador (blodpropp t ex) och näringsbrist kan leda till atrofi. I fallet näringsbrist är atrofin snarare generell.

Alla som har haft benet i gips och förfasats över det spinkiga (och i värsta fall ovårdat raggiga) lilla ben som finns därinne när det är dags att ta av gipset har sett atrofi i verkliga livet. Musklerna har förtvinat pga att de inte brukats.

Muskelatrofi är i sig inte någon sjukdom utan ett symptom. Atrofin är inte kronisk, dvs muskelmassan kan återfås, förutsatt att orsaken till förtviningen inte är en kronisk sjukdom eller skada.

Atrofin är inte kronisk, dvs muskelmassan kan återfås, förutsatt att orsaken till förtviningen inte är en kronisk sjukdom eller skada.
Då har jag svaret, Yoga fungerar då för alla, inte bara Flingan som rehabilitering. :smirk:

Jag kom ju på att det finns ganska många inlägg och det är inte i bland dom 500 sista. Jag fick honom den 14 december för 2003 så före det finns inget skrivet om honom. Sedan har jag mestadels kört honom det sista året, så då har du datum att gå efter. Sök "Flingan" eller "Fling" eller kanske användare "Rikkan" och "hingst" möjligen även "proteinbrist", kanske "massage" och "markarbete". Det är dom tips jag kan ge.

Jag tror att en dårlig uppfödning och en dårlig miljö påverkar enromt, likaså undernäring, stress, sorg och smärta. Precis vad som redan omtalats.
Stella har ju "stor Bingo" iom att alla nedbrytande faktorer finns där, eller hur?

Jag vet inte säkert vad som händer med ligament vid undernäring, kan dom bli svagare och skörare?

fastd et dä medatrofiering av muskler kan var lurigt..jag har mer än en gång sett mycket välutvecklade msukler på tex bakdel av häst,som använts tillat avlasta andra delar,tex knästräckaren...

När det gäller avlastnng generellt vis dkada ellsr sjukdom så ser jag ju det båd epå mig själv,hästar,hundar o kompisar,man avlastar pga smärta tex,och utvecklar då andr amusklegrupper..ett extremtfall var en whiplashskada som i princip inte använde sina "små balansmuskler" alls i kroppen utan fick jätteont i nacke o rygg pga att hon använde de störtsa o starkaste muskelgrupperna..när dte gäller hypermobilitet så är dte ju av yttersta vit att det finsn en muskelkorsett som stöder upp den "slappa" leden..

Naturligtvis kandu skada dig om du inet harden muslekorsetten eller extern stöd..jag har ju vridit av ledband båd ehär o där,och ag har sett vrickningar på häst pga det..

när dte gäller näringstilförseln till leder,brosk osv låste drt ju inet helt otroligt att närinsgbrist säkert kanha påeverkat hurtex muskleran utvecklas runt leden..vad som händer inuti får kanske Peter Lundin svara på,vi ar ju utmärkt hjälp av honom här...

men du skule egentlige kolla upp p bakåt i stamtavlan..åtminstoen på männsikor har hypermobilitetmed genetik att göra,åtminstone EDS.

Thina

*ger upp* :crazy:
Hittade lite där du skrivit om träningen under "tävla trav" men inget om muskler/atrofi..

T.Alsterfeldt skrev:
fastd et dä medatrofiering av muskler kan var lurigt..jag har mer än en gång sett mycket välutvecklade msukler på tex bakdel av häst,som använts tillat avlasta andra delar,tex knästräckaren...
Ja, det knepiga med Stella var ju framförallt att hon var så hemskt avmagrad i övrigt, pga kraftig undernäring. Men "skinkmusklerna" (gluteus maximus och medius typ) var förvånansvärt "stora" -ja allt är ju relativt, de var inte direkt stora i jämförelse med någon annan häst som fått mat, men i jämförelse med resten av kroppen. Samma med underhalsen, som var påtagligt spänd men också "stor" sas. Mycket knepigt tyckte vi ju då, man tycker ju att undernäring borde innebära att "alla" muskler försvinner lika mycket.

Vi drog DÅ slutsatsen att det var de musklerna hon använt det lilla hon "gjort" något, antagligen stått inne väldigt mycket på spilta och lyft runt på spiltkloss och inte rört sej (att gluteus-musklerna fanns där helt enkelt för att hålla henne stående).

T.Alsterfeldt skrev:
men du skule egentlige kolla upp p bakåt i stamtavlan..åtminstoen på männsikor har hypermobilitetmed genetik att göra,åtminstone EDS.
Finns knappast något dokumenterat, dock verkar många med samma far som Stella ha liknande problem.

På tal om undernärda hästar och framträdande muskler. En mycket undernärd häst som kom till betet i somras hade "stora" hamstrings och underhals, resten var bara benknotor. Eftersom han inte är min har jag ju inte känt närmare på honom än vad jag sett utifrån, men frågan är då vad han avlastade med hamstringsen? Troligtvis hade han stått inne i princip dygnet runt. Nu när han gått ute dygnet runt och busat med hingstar i sin ålder (han är 2½ nu) är han mycket mera jämnt musklad (men har som sagt inte kollat supernoga på honom).

Jag har nyligen sett några undernärada hingstar som gått på magert bete i sommar och sedan inte fått i sig tillräckligt med protein genom att bara äta hö och dom har även dom stora hamstrings och underhals, bukmagar och revben som sticker ut. Helt fel hållning.

Kan det ha ngt samband med att dom går med både bäcken och rygg i fel form samt spänner upp halsen likt strutsar? Eller kan det vara så att dom musklerna är det sista som "försvinner" på en häst??

Uppdatering.

Jag har jobbat med honom var tredje dag på töm, i max 10 minuter. Av de 10 minuterna har han fått spänna upp sig rejält i en jättehög form i ca 30 sekunder, sen slappnat av, jag har pillat lite med inner bak så att han har lärt sig att lyfta ryggen och börjar så smått att vinkla sitt bäcken åt rätt håll.

Det har nu gått 6 veckor.

Hans vänstra bakben var riktigt illa från början, nu har han inte nickat i skritten på två dagar, han till och med kunde rivstarta i hagen, leka o busa utan att halta.

Musklerna då....ja muskler det har han fått....och inte lite i heller, Gluteusmusklerna sväller, Trapezius har fyllt igen sadelhålet,
långa musklerna i ryggen sväller,
M triceps har vuxit lite mkt i min smak, inte bra, planerar att ta honom på töm varannan dag i stället nu om han håller sig haltfri.
Gillar inte tendensen.

De riktigt drabbade musklerna Semimem, Semitend, Gluteus super Biceps fem. och Facia Latae på baken växer, nej, rättare sagt sväller, med rätt konsistens, "Kokt kyckling" konsistensen har ersatts av frisk "vattensäng" -känsla.

Hans tendens att sätta ner trakten stumt har börjat ändra sig, han rullar mkt bättre.

Han har börjat ligga ner och vila, vilket jag vet innebär en hel del olika saker, min tolkning är att den nya balansen är mkt jobbig för honom, det händer så mkt i kroppen nu att han helt enkelt inte orkar bära det emellanåt. Plus att jag tror att han nu KAN ta sig upp ur liggande ställning mkt bättre.

Nu känns det väldigt ljust för hans framtid!

Hurra! Så kul att höra. Jag väntar fortfarande på bilder....

Vilken foderstat får han?

Det har nu gått tre månader sen han kom.

Han får så gott som fri tillgång på Hösilage "Hittar inte analysen" Men SMRP är på 64 % Och TS är ca 80%

Av detta äter han ca: 15-20 kg/ dygn. (Äter mkt, går ute)

Han får även 2 kilo Havens havrefria Müsli samt extra tillskott av Homeopatiskt Magnesium och lite annat Homeopatiskt jox för sina leder och muskler.

I skrivande stund har jag suttit på honom en gång och då visar han stabilitet och vilja, han är nu haltfri, rund och fin!

Inga onödiga muskelspänningar och inga diagonalbelastningar som jag inte kan korrigera.

Detta har gått långt över förväntan och folk som sett honom innan tror inte det är samma häst.. :love:

Detta är när han varit hos oss i 12 timmar:

N4213.JPG

Detta är efter 6 veckor:

N022.JPG

Och detta är nu: :love:

N001.JPG

I relation till Flingan så ser N.T inte mager ut på den första bilden. Tur att jag inte har några bilder...Börjar nu förstå hur illa det faktiskt var med honom, men trots detta så repade även han sig så att man såg skillnad.
Jag är tacksam för att du visar oss dessa bilder.
Kanske du borde lägga ut dom även på 'Foder' med analysen och information om vad du gjort, rent fodermässigt för att få hästen att utvecklas på ett positivt sätt?
Kanske intressant även på 'Barock', där ju många jobbar med att förändra slitna äppelskruttar till drömhästar...? :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag... 2
Svar
22
· Visningar
6 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka