Att använda AR som "bas" för hoppningen ?

B

bibban

Att använda AR som \"bas\" för hoppningen ?

Jag har funderar lite kring det här med akademisk ridning, barock, klassiskt eller vad det nu kallas, och hittat en hel del godbitar som jag använder i min vardagliga ridning.

Jag har ofta tyckt att den moderna tävlingsdressyren är lite för tvingande för mig, och istället ridit vad jag då kallade markarbete men som i stora delar överensstämmer med AR.
En riktig AHA upplevelse fick jag när jag läste Markus ridhandbok på levad.nu, detta var ju vad jag hade letat efter hela tiden !

Jag har använt en hel del filosofier på min numera 4 åriga unghäst, och det har funkat bra.
Däremot är jag fundersam angående hoppningen.
AR förespråkar ju som jag har fattat det att man skall rida i ett ganska långsamt tempo, för att hitta samling och bärighet.
I hoppningen däremot måste man ha lite tempo, annars går det inte !

Frågan är då om det går att kombinera dessa saker, dvs att använda AR för att få hästen smidig och lydig i hoppningen ?

bibban
 
Re: Att använda AR som \"bas\" för hoppningen ?

En av grunderna i all klassisk, akademisk, barock- ridning är som jag ser det att låta hästens fysiska och psykiska mognad styra nivån på arbetet.

Jag tränar för Craig Stevens, som har ett förflutet som hoppryttare faktiskt. Han har undervisat i hoppning, men jag vet inte om han gör det idag.

När vi har ordnat clinics i Västsverige har vi haft flera hoppryttare, de har tyckt att ridstilen fungrar bra för dem eftersom det handlar om att göra hästen smidig och självbärande.

Jag håller inte med om att tempot ska vara lågt i all klassisk ridning. Däremot kan det kanske bli så till en början eftersom varken häst eller ryttare är mogna för mer. Craig förespråkar dock mycket motor och egen energi hos hästen, det krävs för att hästen ska kunna göra skolor med flyt.

Jag tror absolut att ridstilen fungerar bra även för hoppryttare!

Piggy
 
Re: Att använda AR som \"bas\" för hoppningen ?

Jag känner en del hoppryttare som börjat rida Akademiskt. Och hästarna har aldrig hoppat så bra.
De är jättenöjda allihop.
Hästarna har fått ökad styrka, smidighet och balans. Så även snabb omhoppning på tid går bättre.
 
Re: Att använda AR som \"bas\" för hoppningen ?

Jag tävlar i hoppning, även om det inte blivit mycket det senaste året p.g.a varierande omständigheter.

Dock ska vi igång igen i år. Jag kan säga direkt att även om jag aldrig ber om någon form inom hoppning så är hon helt grymt stark. Hon hoppar upp sig så jag håller på att fara av baklänges (hoppar lite fär sällan för att hinna vänja mig). Dessutom är hon smidigare.

Hon har alltid varit extremt vändbar och snabb på omhoppningar, men nu märker jag också att man kan (av misstag) lägga henne för nära ett hinder i full fart och hon orkar över oavsett hur nära hon kommer. Sen att hennes stackars ryttare (jag) håller på att flyga av är en annan sak. :angel:

Det jag vill komma fram till är att AR är ett ypperligt sätt att få en bättre hopphäst, men man får tänka igenom det en del.

Jag har inte börjat med galoppen än (inom AR) och det tar ett tag till tills dess och då blir der rätt in i skolgaloppen för oss. Därför har jag valt att inte be om någon form i hoppningen eftersom jag inte gör det annars. det blir lite jobbigt och egentligen hade jag velat vänta med hoppningen tills det att hon orkar med skolgaloppen under en längre sträcka. Inte för att jag tänker rida så inne på en hoppbanan, men då vet jag att hon är stark nog att orka gå i form runt en hoppbana (en riktigt bra form!).

Men det är ju så jäkla kul så jag kan ju inte låta bli. ;)

Med Aminettes föl, som jag hoppas blir inplanerat nästa år, så kommer jag att köra på den principen att jag inte börjar hoppa i galopp förrän skolgaloppen sitter. M.a.o kommer jag att utbilda avkomman över cavaletti i skritt när hag tycker att skritten duger inom AR och i trav när piaffen sitter.

Sen får vi hoppas att jag lyckas med det också. :D
 
Re: Att använda AR som \"bas\" för hoppningen ?

Jag har en kallblodstravare som älskar att hoppa. Han blev stark som en bulldozer och vräkte sig fram och över, med följd att det ibland blev kaffeved av hindren som råkade befinna sig på lite fel avstånd i förhållande till hans framfart! Själv avskyr jag att hoppa och är livrädd för bommar även om dom ligger på platta marken. Hur som helst så blev medryttaren som var inbokad på hoppträning sjuk och jag bestämde mig för att försöka. Numera hopptränar vi regelbundet varannan vecka. Jag kan kontrollera hästen, han är stark och bärig och mycket välbalanserad i sin galopp. Jag klarar att länga eller korta galoppen och han väntar på mig. Han tar mycket behagliga språng som knappt märks och senast tränade vi på 1 meter! Med tanke på min hopprädsla är det mer än jag någonsin trott att jag skulle utsätta mig för. Så visst är AR till nytta för hoppningen, särskilt för hopprädda ryttare! :rofl: / Miranda
 
Re: Att använda AR som \"bas\" för hoppningen ?

Tycker att det går alldeles utmärkt att kombinera! Det man får ha i åtanke är ju att man hoppar i galopp och att galopp kommer sent i AR. Men det betyder ju inte att man inte galopperar i AR, bara att man inte kräver den "rätta" formen förrän den går bra i skritt o trav.

Min unghäst är mer el mindre inriden på AR-vis men han är även hoppad lite /galopperad på innan den "rätta" formen i trav. Mycket löshoppad (o även löslongerad). Tack vare att han inte springer runt som en tok i jakten på sin egen tyngpunkt med ryggen som en hängmatta kan han hoppa väldigt väl med ryttare på ryggen.

Kan även se detta på andra hästar som oxå rids AR på marken o sedan hoppas. De har en helt annan styrka i språnget.

Sen gäller det bara att hitta en hopptränare med en "bra" filosofi!!
 
Re: Att använda AR som \"bas\" för hoppningen ?

För mig har det också fungerat lysande. Jag har tränat varannan vecka för Ubbe Nordström i ca 14-15 månader nu och det är en helt annan klass på hästen. Vi galopperar på träningarna och även om vi inte är framme än så är det stor skillnad på hästen i styrka. Han (öh.. jag...) kan inte korta fullt så mycket som skolgalopp men i hoppningen har jag aldrig haft så bra kontroll på honom som nu. Jag kan reglera galoppsprången, det är inte längre "slänga-hjärtat-över-hindret-så-får-benen-följa-efter" utan han hoppar mycket rundare och med tryck i språnget. Dessutom har han blivit mer vändbar tack vare att jag rider mer för ytterhjälperna än jag gjort tidigare.

Vi har på ett år klättrat från 1.10 till 1.30 på träning. Sen ska jag våga debutera på tävling i högre klass också men det är en annan sak :o, matte har dåliga nerver när det gäller, hrm...
 
Re: Att använda AR som \"bas\" för hoppningen ?

jag har hoppat mitt t-märkta halvblod nu i snart fyra månader lite då och då. han går helt super!! har aldrig vägrat,rivit eller rusat på hindret, även fast han aldrig har blivit hoppad förr.

jag kollar på alla tävlingar jag kan på tv bara för att lära mig så mycket som möjligt, det jag kan se tydligt på elit ryttare inom hoppning är att deras hästar hade hoppat 100% bättre om dom inte hade varit så framtunga som nästan alla hopp hästar är.
någon annan som funderat på detta?
speciellt RGB s hästar.

:p
 
Re: Att använda AR som \"bas\" för hoppningen ?

Vad menar du med frågan egentligen? Ta tex i Gunnar Hedlunds bok, en "vanlig ridning - bok" där skriver han att hopphästen ska ha dressyr minst medelsvår för att fungera bra. Så vad menar du med "AR" som bas? Enhändigt på blank stång? /T_B
 
Re: Att använda AR som \"bas\" för hoppningen ?

Visst fungerar det att kombinera till viss del. Jag rider min häst på ett ungefär likadant oavsett om jag sitter i hopp eller dressyrsadel, sitsen och hjälperna skiljer en del, men formen och lydnaden är densamma. Sen rider jag inte renodlat barock på något sätt men använder mig av många övningar i den dagliga träningen.

Inne på hoppbanan är det balans, lydighet, reaktionsförmåga och energi som är högsta prioritet. Utan hinder blir det mer focus på bärighet, lägre tempo och en lättare kontakt med handen, han behöver inte heller reagera blixtsnabt utan jag kan sätta in hjälperna när jag känner att han är i balans nog att svara.

Ska börja med fältävlan så smått den dagen han är lite stadigare i sin form. Om jag vågar.. :smirk:

Frida
 
Re: Att använda AR som \"bas\" för hoppningen ?

Här kommer ett svar från lilla mig som inte alls har kommit särskilt långt inom AR, men klurar för fullt och har haft ungefär samma funderingar som du (tror jag).

Som alla här redan har skrivit så är AR/Barock/Klassisk ridning jättebra för att bygga upp hästen och få både smidighet och kontroll. Men man behöver ju inte alltid använda sig av skolgaloppen när man ska galoppera! Den är som sagt till för att stärka hästen, men när du t.ex. rider ut så behöver man inte sitta och samla hästen till max i galoppen. Klart att man ska bibehålla bra form och bärighet, men jag har svårt att tänka mig att barocktidens ryttare red i sk. skolgalopp mellan gårdarna ;)

Vad som blir svårt för dig som hoppryttare, om du nu samtidigt skulle bli renlärig barockfantast, är att du inte ska hoppa innan hästen bär sig i galopp. Det är lite svårt att hinna ut på unghästtävnlingarna då. Vi normalbegåvade ryttare kommer nog inte att kunna hoppa förrän våra hästar är 7-8år, eller har jag fel? Fast det är ju just det som är så bra med AR, att man rider så hästarna håller!

Själv har jag också en unghäst, och jag tänker både gasa på uteritterna och hoppa lite då och då. Tror inte att han förstörs av det om man är medveten om hästens utbildningsnivå och fysiska förutsättningar. Dressyrträningen är en del, men så ska han också få miljö- och social träning där lite "busridning" ingår, skutta över ett dike osv. Tror att det är bra att börja med den delen i tid också.

Nu har jag svamlat en massa...men som jag har förstått det, så är det alltså inte fel att galoppera i ett lite högre tempo. Det viktigaste är att hästen är musklad och lydig nog för att klara det.

Såå, fortsätt med AR!
/KB
 
Re: Att använda AR som \"bas\" för hoppningen ?

Sjuälvklart menar jag inte "enhändigt på blank stång", det hade sett ut det....

Jag har alltid haft väldigt lydiga och välridna hästar i hoppningen, men funderar på att ta den filosofin ännu ett steg längre med unghästen.
Dock har jag inget direkt intresse av att rida "normal tävlingsdressyr", eftersom jag tycker att man i många fall rider för mycket "styrkeridning", och jag har alltid velat ha hopphästar som man inte behöver slita i, utan som är välbalanserade, lydiga och smidiga.

Jag vill dessutom kunna rida med så minimala hjälper som möjligt, jag har sett en del hoppekipage som verkar ha dragkamp och kraftmätning för att klara svängarna i omhoppningen tex, så vill jag inte ha det.

Tidigare hästar har jag markarbetat lite olika beroende på typ av häst, ponnyn jag hade tex var tvungen att arbeta i en rel låg form för att få med sig ryggen och bakbenen ordentligt.

Med unghästen, som jag har haft sedan avvänjning har jag ju kunnat göra som jag vill redan från början, och hon är riden för så små hjälper som möjligt.
Jag har jobbat med att hon skall kunna bära sig själv, vilket hon klarar nu.
Jag har däremot låtit henne ligga i ett högre tempo än vad AR:are vanligtvis förespråkar, eftersom jag tycker att framåtbjudningen är extremt viktig och inte ville riskera att tappa den.

Jag vet att det är vanligt att dressyrryttare rider alldelas för långsamt och samlat när de skall hoppa, och har sett en del läbbiga krascher pga detta.
Risken borde således öka om man skall rida i AR tempo ?

Så det jag ville ha reda på i grundfrågan var ffa om någon hade erfarenhet av att kombinera AR och hoppning, och vad de hade sett för fördelar och nackdelar.

Fördelen mad att tävla hoppning jmf med dressyr är ju faktiskt att jag kan utbilda och rida min häst precis hur jag vill, så länge hoppningen funkar :0)

bibban- blev kanske lite långrandig....
 
Re: Att använda AR som \"bas\" för hoppningen ?

Sjuälvklart menar jag inte "enhändigt på blank stång", det hade sett ut det....

Tur att du inte sett mig där hemma då!! :D
Jag red ett par tävlingar på blank stång och enhandsfattning. Funkade hur bra som helst och de i publiken fick en del att prata om. Speciellt när vi körde det på omhoppningarna. :angel:

Och det har jag tänkt forsätta med. ;)
 

Liknande trådar

Dressyr Velade mellan Dressyr o Ridning men det är ju trots allt så att jag vill hitta en tävlingsmässigt bra engelsk dressyrridning så det fick...
Svar
18
· Visningar
3 027
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 135
Senast: AmandaJ
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På grund av att jag inte kommer att kunna rida min ordinarie lektion nästa vecka så blev det två lektioner denna vecka. Nästan två...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: cassiopeja
·
Ridning I början var jag lite fundersam till att börja med formen redan från början. Tycker att takten ska komma först. men nu tänker jag såhär...
36 37 38
Svar
758
· Visningar
59 696
Senast: Susan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp