Bukefalos 28 år!

Takten och andra tankar.

Sv: Takten och andra tankar.

Men ett faktum kvarstår - hans hästar har fantastiskt välmusklade ryggar.
Jag har studerat dem i närbild idag.

Kan man fuska och ändå ha sådana ryggmuskler på hästarna?
Nu tränar han skolor över marken- där hästarna måste hålla ihop.

Det mesta som man tror är muskler på ryggen består av fett:grin:
Även runda rumpor.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Nu tränar han skolor över marken- där hästarna måste hålla ihop.

Det mesta som man tror är muskler på ryggen består av fett:grin:
Även runda rumpor.

Jag tycker det påfallande ofta är fett när hästar sägs ha ryggmuskler så jag skulle helst vilja se det själv först. Vad som är rätt ryggmuskler är inte alltid lätt att se. Men det är bara en allmän reflektion, har ju självklart inte sett Bents hästar.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Är helt med i det han skriver, MEN.... det verkar som han skippar sammankopplingen i allt annat än högre samling- där hästen måste hålla ihop för att prestera. Arbetet över ryggen. Det syns på ryttaren när takt o schwumg inte är helt rätt.

Jag vill att den alltid håller ihop- annars rider man för dåligt eller begär för mkt.

Schwungen finns inte med. Jag tycker att han fuskar- har inte hela konceptet med i alla lägen.

Ja fuskar tycker jag är ordet också. Visst, han skriver om olika takt men mekaniskt, inte som i ett sammanhang, det är vad jag saknar i allt jag läst, sammansättningen av olika saker, en logisk tanke som håller och som leder till att hästen sitter ihop och KAN få rätt ryggmuskler eller i hela överlinjen snarare. Hur hänger allt ihop ur hästens fysiologi sett, hur kopplas hästen ihop?

Står det öht något någonstans om att koppla ihop hästen rent fysiskt? Jag har ju som sagt inte läst böckerna men de som har böckerna kanske kunde citera ett sånt avsnitt? För man ser ju inte att det sker på varken gamla eller nya filmer, det står inte när det gäller grunder i tillgängligt material på nätet så hur ska man då kunna tro på att konceptet innehåller en tanke om att koppla ihop hela hästen:confused:

Det är ju kanske där själva missen ligger som gör att det inte leder vidare till annat än det man ser på film, samt att tex dessa ryckande innertyglar behövs när de inte borde behövas:confused: Det hänger inte logiskt ihop hela vägen, det är fragment av olika saker men inte en kedja som leder till en hållbar helhet? (för att vara konkret, när jag försökt rida skolor utan att ha hästen någotsånär ihop och på ytter så uppstår ett "behov" av att "rätta till" med innertygeln men om hästen sitter hjälpligt ihop -på vår nuv nivå givetvis - så finns inte det behovet, det är ytter som reglerer ställningen och böjningen av hästen. Inner ställer i nacken men det finns inget behov av att "trixa" med den...)

Det är obs BARA mina spekulationer ang själva konceptet och är inte på något sätt kritik mot dem som väljer konceptet, det vill jag betona!!

Jag blir gärna motbevisad, för diskussionens skull, att det hänger ihop och att han skriver om att få en logiskt följd till att koppla ihop hästen, och att alla filmer jag sett är bara olycksfall i arbetet och inte mål:o Bent har 1000 gånger bättre ridutbildning än jag så jag tar gärna synpukter som gör det begripligt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Takten och andra tankar.

Jag tycker det påfallande ofta är fett när hästar sägs ha ryggmuskler så jag skulle helst vilja se det själv först. Vad som är rätt ryggmuskler är inte alltid lätt att se. Men det är bara en allmän reflektion, har ju självklart inte sett Bents hästar.

Lite lustigt det där, för jag upplever ofta tvärtom.
Att många hästar som har väldigt dålig överlinje säger man beror på att den behöver lägga på sig mer, när det i själva verket är halvt förtvinade muskler (pga spänningar, dåligt genomflöde). Samma häst kan ju ha fett på andra ställen.
Har faktiskt aldrig varit med om någon som missbedömt fett som ryggmuskler. Det känns ju rätt tydligt om man triggar hästen att spänna musklerna, vad som är fett och inte.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Ja då har vi helt olika erfarenhet när det gäller feta ryggar. Håller med om dåliga överlnjer dock. När folk tror att fett ska göra susen...Men många ser inte ens irl om en häst har fett eller muskler i ryggen. Har hästen valkar runt ryggraden ses det som muskler..

Här har väl varit diskussioner om "muskler" i bildtrådar förresten, där folk applåderar de fina "ryggmusklerna" som är bara rent fett:crazy: Det finns groteska exempel på feta hästar bara här på forumet (och andra) som anses så "maffiga".

Men det där är känsligt, så vi kanske ska lämna det.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Ja, såna ryggar får hästar som får tillräckligt med protein, det har inget med ridning att göra. Hänger ofta, men inte alltid samman med fetma.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Nu när vi är lite OT så....

Tror att hästar som har tunga bukar att bära på hela livet o som dessutom inte jobbar varken med ryggen eller buken- korsetten, blir mer svank.

Har sett groteska fall o det har ej varit fölmärrar. Vissa kan givetvis ha viss predisponering för det.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Ja, såna ryggar får hästar som får tillräckligt med protein, det har inget med ridning att göra. Hänger ofta, men inte alltid samman med fetma.

Ja det stämmer ju, vi har haft hingstar i stallet som inte ridits på många år men sett ut som om de ridits dagligen otroligt fina ryggmuskler men i deras fall inte fett, utan mycket proteiner, för att inte falla ur, särskilt under vårarna dvs betäckningssäsongen.
 
Sv: Takten och andra tankar.

KL

For att aterknyta till tidigare diskussioner sa fick jag en AHA-upplevelse igar och insag varfor vi haft sa svart att definiera det franska ordet impulsion :)

Som jag namnde i en annan trad; sa tillbringade jag eftermiddagen igar pa avdelningen "Hast och ridning" pa en av de storre bokhandlarna har i Paris igar :D

Ingen hade nagot emot att man laser i bockerna ;) sa jag tog naturligtvis tillfallet i akt att skumma vissa saker, b la Gerd Heuschmanns bok "Finger in Der Wunde"som pa franska heter "Dressage moderne : un jeu de massacre ?" och en hel del andra bocker.

Till saken:
I den franska oversattningen har man inte oversatt ordet scwung! I en annan bok stod det att tyskarna oht inte har nagot ord som betyder impulsion, utan att man anvander schwung som ett substitut, men att det egentligen inte innebar samma sak!

Ar det konstigt att det blir svart att diskutera nar inte ens de larde kan enas om termer och definitioner!? :eek:
 
Sv: Takten och andra tankar.

Kl.

Jösses vad det hänt mkt då jag varit på semester! Intressant läsning, får ta det nån dag när jetlagen gått ur :).
 
Sv: Takten och andra tankar.

Nu när vi är lite OT så....

Tror att hästar som har tunga bukar att bära på hela livet o som dessutom inte jobbar varken med ryggen eller buken- korsetten, blir mer svank.

Har sett groteska fall o det har ej varit fölmärrar. Vissa kan givetvis ha viss predisponering för det.

Lite mer ot och kl...

Om man tänker "ryggmuskler" - ursprung och fäste - om de ligger OVANPÅ ryggraden - när de jobbar = drar ihop sig - vad händer? Jo - det blir MER svank. - Rent logiskt, eller hur?
 
Sv: Takten och andra tankar.

Jag läste en veterinärartikel ang svank, på ålderns höst. hästarnas diskar slits som våra - så de blir mer svanka med åren, särskilt vissa raser typ jordbruksraser och de rids ju inte alltid heller.
Om man jämför hur rörliga/vändbara de är med andra så gissar jag att de har mer mellanrum mellan kotorna och det borde ju vara mycket disk där då...
 
Sv: Takten och andra tankar.

Hur menar du då? Att de också behöver länga mer i överlinjen för att jobba bra/kunna bli stabila?
Det senare, stabiliteten, är ju iaf väldigt viktigt för en rörlig häst. Men det känns rätt självklart. :p Tänker "linjeringen", eller egentligen rakriktningen, att varje kota synkar med grannen/-arna jämnt hela vägen från svansrot till nacken i stöd av muskler.

Men du kanske tänkte på något annat?
 
Sv: Takten och andra tankar.

Lite mer ot och kl...

Om man tänker "ryggmuskler" - ursprung och fäste - om de ligger OVANPÅ ryggraden - när de jobbar = drar ihop sig - vad händer? Jo - det blir MER svank. - Rent logiskt, eller hur?
Vad menar du med ovanpå ryggraden:confused:


I min värld har vi o många djur ryggfiléer på var sida om ryggraden- för att stabilisera den. Som rör sig om vartannat.

Jag tänkte mer på den rena tyngden av en stor buk-dräktig märr- ölmage som oxå ger större svank på gubbar.:angel:
 
Sv: Takten och andra tankar.

Det finns ju djupa stabiliserande muskler och muskler som "dras ihop" i längsled som T_B är inne på.
De stabiliserande behöver ju vara igång för hållningens skull, men å andra sidan tycker jag inte det märks av som "spänning" alls på samma sätt. Man märker såklart effekten och om de är igång eller inte, men att känna muskelanvändningen tycker jag är svårt med de djupa musklerna jämfört med de "ihopdragande" som man lättare känner av. Har iaf mycket svårt att tänka mig att någon som pratar om spänd vs. avslappnad/avspänd rygg i ridsammanhang skulle notera dom musklerna. På hållningen och balansen märks det ju däremot.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Lite mer ot och kl...

Om man tänker "ryggmuskler" - ursprung och fäste - om de ligger OVANPÅ ryggraden - när de jobbar = drar ihop sig - vad händer? Jo - det blir MER svank. - Rent logiskt, eller hur?

Jag förstår inte:confused: De ligger ju intill men inte direkt "på" ryggraden

En häst som från början är mera svängd blir ju rakare när den bygger rätt muskler. Ryggraden höjs antar jag, särskilt i arbete.

Fölston, (eller andra ständigt stormagade hästar) som inte rids och stärks rätt brukar bli mer svankiga.
 
Sv: Takten och andra tankar.

Det blir nog lättare att diskutera om man preciserar bättre vilka muskler vi pratar om. :)
 
Sv: Takten och andra tankar.

ja de kan röra sig om vart annat - men de kan också gå i konstant spänning vilket sänker ryggen - det är mer vanligt än ovanligt
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 449
Småbarn Är lite fundersam över en grej med min 3.5åring. Det är en härlig kille med mycket fantasi och funderingar, är pratsam, älskar...
2
Svar
30
· Visningar
5 655
Senast: Lipperta
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
11 231
Senast: LevelSkin
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen tänker jag att jag kanske borde bekymra mig lite mer över att jag är så enormt medtagen dagen efter veckans två ridlektioner...
Svar
0
· Visningar
221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp