Bukefalos 28 år!

Att använda sig av dom dyra hingstarna

rebeckasff

Trådstartare
Har lite tankar kring detta då jag nästa år tänkte lägga en dyrare hingst på mitt ena sto. Hur resonerar ni om ni lägger ca 20-30 tusen på bara hingsten?
Vad är ert mål?
Om avkomman ska säljas, brukar dom (generellt) vara dyrare än om ni har betäckt med en hingst som koster ca 5-15 tusen?
Och nu utgår jag från att allt ser normalt och bra ut på fölet.

Jag har kikat på lite (enligt mig) dyrare världsklass hingstar till mitt sto, avkomman ska säljas förhoppningsvis.

Hur tänker ni kring tex som dom dyrare:
Nabab
Diamant de Semilly
Clinton
Baloubet du Rouet

Och sen dom nästan överkomliga:
Cabrio
Diarado
Contendro 1

Är det värt att ta någon av dessa "giganter" eller ska man ta deras söner för att hålla blodet "ungt"?


Så klart förutsatt att man tar den hingsten och linjerna som passar stoet bäst
 
Sv: Att använda sig av dom dyra hingstarna

Jag tror att marknaden är som den är. Enda chansen att få bra betalt är om du har ett supersto o får med fölet till auktionen känns det som. Vissa med riktigt bra stammar kan gå för 100k , men det är väldigt sällan. Om du däremot har chansen att behålla avkomman ett par år, så tror jag att du med rätt matchning kan sälja den som 3-5 åring med betydligt bättre peng.
 
Sv: Att använda sig av dom dyra hingstarna

Jag förstår absolut att marknaden är som det är, var inte riktigt det jag tänkte på. Blev mest nyfiken då jag har kikat lite på dessa hingstar och när jag gör det så brukar jag sedan gå ut på någon typ av salusida och kika på vad avkommorna liknar och vad dom har för typer av linjer på mödernet.
Och när man kollar efter dessa "värsting" hingstar så hittar jag antingen inga eller väldigt få avkommor. Inte ens avelssto eller dyligt hittar jag.
Och då slog tanken mig att är det för att det produceras så få efter dom i Sverige eller är det för att dessa hästar "säljer sig själva" att dom sas aldrig kommer ut på annons?

Sen vet ju jag också att så klart får du oftast med för en väl in/grundriden unghäst än vad man oftast får för ett föl.
Men jag alla så som föder upp?
Det var lite det som var min fundering..
Behåller alla dom och får dom inridna av bra ryttare och sen säljs dom vidare via kontakter utan att behöva annonseras?
 
Sv: Att använda sig av dom dyra hingstarna

Det är inte så konstigt att du inte hittar så många avkommer till salu på en del av hingstarna.
En av dom har under flera år bara varit tillgänglig på sin tyska station,
några har bara varit ok för avel i Asvh något år ,
Det är väl egentligen bara Contendro som har äldre avkommer här.
 
Sv: Att använda sig av dom dyra hingstarna

Har lite tankar kring detta då jag nästa år tänkte lägga en dyrare hingst på mitt ena sto. Hur resonerar ni om ni lägger ca 20-30 tusen på bara hingsten?
Vad är ert mål?
Om avkomman ska säljas, brukar dom (generellt) vara dyrare än om ni har betäckt med en hingst som koster ca 5-15 tusen?
Och nu utgår jag från att allt ser normalt och bra ut på fölet.

Jag har kikat på lite (enligt mig) dyrare världsklass hingstar till mitt sto, avkomman ska säljas förhoppningsvis.

Hur tänker ni kring tex som dom dyrare:
Nabab
Diamant de Semilly
Clinton
Baloubet du Rouet

Och sen dom nästan överkomliga:
Cabrio
Diarado
Contendro 1

Är det värt att ta någon av dessa "giganter" eller ska man ta deras söner för att hålla blodet "ungt"?


Så klart förutsatt att man tar den hingsten och linjerna som passar stoet bäst


Jag tror att en Clinton avkomma kan ge bäst pengar om du ska sälja som föl.
Jag har själv tänkt betäcka med honom nästa år.
Har i år betäckt med Bravour som har Clinton som farfar och Cornet Obolensky som pappa men det blir ju inte alls samma sak.

Så ja, jag tror att det är värt att ta en "dyrare" hingst förutsatt att man har ett sto med toppstam och som gjort något...( dvs gått 145-150 hoppn)
 
Sv: Att använda sig av dom dyra hingstarna

KL

Jag valde Daquar CC av den anledningen att Diarado var "inne" och även om jag inte tänkt sälja mitt föl som vet man aldrig vad som händer och då ville jag ha ett "gångbart" föl som var med i tiden. Eftersom mitt sto är e Cardento så blev ju lille fölis hyfsat välstammad o borde vara säljbar!:)
 
Sv: Att använda sig av dom dyra hingstarna

Fordelen med flera av de du raknar upp ar ju att de redan bevisat sig i aveln.

Visst ar de dyra men "chansningen" blir andå ratt så mycket mindre pga det.

Jag tror avkommorna blir lattare att salja, men ar tveksam till att man verkligen får igen extra kostnaderna som fol. På en lovande 3-åring kanns det som att det går att få igen daremot.

Jag tror de folen går for hogre belopp, men som sagt inte så mkt att man "tjanar" på att ta dem. Å andra sidan kanske man gor det for att man får sålt till vettigt pris istallet for inte alls eller till underpris.

Skulle avkomman inte bli bra, ja då torskar man ju på det helt klart!
 
Sv: Att använda sig av dom dyra hingstarna

Glomde, visst skall sonerna vara battre an faderna om man får avlesframsteg i varje generation, men i arilghetens namn, hur många "matadorer" finns det eg som fått lika bra el battre soner... Jag gillar sakra kort och hade om jag har råd att torska de pengarna (ar ju oftast språng) heller gått på "orginalet"
 
Sv: Att använda sig av dom dyra hingstarna

I min värld är det så här:
De riktigt dyra hingstarna är nog bara lönt att använda om man har ett riktigt supersto, som man vet brukar lämna bra avkommor. Ingen hingst är så bra att han kan förbättra "allt" från stoet till avkomman. Och frågan är ju om det är värt pengarna att chansa. (inte så kul om man inte ens får märren dräktig...)

Jag kommer aldrig använda mig av någon dyr värstinghingst, för jag tror inte att det nödvändigtvis ger en så mycket bättre avkomma att det är värt pengarna.
(att jag för stunden inte ens har något swb-sto i avel hör inte till saken)
 
Sv: Att använda sig av dom dyra hingstarna

Clinton eller Diamant ligger ju absolut högts på min "vill ha" lista, men det är nog så att sålänge jag inte vinner på lotto eller får sålt en annan häst i samma veva så kan jag inte hosta upp sådana belopp på en gång.. Och allt ska ju betalas direkt innan man en vet om det blir ett för eller ej...

Cabrio eller Contendro är ju liite mer överkomliga...

Mitt sto har nog varken en poppis stam eller prestationer själv för att räknas som toppsto.
Dock har hennes mamma gått GP men hennes egen tävlings karriär sattes stop för av en skada så hon har bara hunnit gå 120 som unghäst.
Efter det har det varit knackigt, hennes skada hon som hon antagligen förvarvade redan som 4 åring gjorde sig gällande, hon fick föl och sattes sen igång för att prova igen men det gick inte sen har hon fått ett föl till.

Första avkomman har hoppdiplom på kvaliteten och senaste avkomman är bara två.
Tror att den kommer att visas på 3 års nästa år, men det är inte jag som äger den så hur planen/upplägget är vet jag inte.
Men OM den nu går 3 års och får bra poäng så har ju mitt sto lämnat 2 av 2 som blivit bra och då kanske det ökar "värdet" eller säljbarheten på nästa avkomma (kan man ju hoppas iaf)...

Hur vida det blir en sådan dyr hingst eller ej får tiden utvisa, men jag tycker själv att jag har ett sto som är värt att avla på och jag skulle så gärna vilja lägga lite dyrare hingstar på henne :)
 
Sv: Att använda sig av dom dyra hingstarna

Baloubet du Rouet, Cavalor Cumano samt Stakkato är ju 3 "superhingstar" som är hyffsat dyra att använda.
Jag kommer att använda alla tre så fort jag har lämpliga ston då jag anser att dessa hingstar är så magiska att pengarna inte spelar någon roll i dessa fall! :)

Dessa avkommor kommer att vara till mig själv & eventuellt tävlas på högre höjder av någon annan då jag inte har nerver nog att tävla, men älskar att träna och utbilda.
 
Sv: Att använda sig av dom dyra hingstarna

Tyvärr är det ju så att för ryttare så har inte en bra häst någon stam. Det vill säga att när hästen kommit så långt att den visar vad den går för spelar stammen inte roll för den som inte har ett avelsintresse.
Så när man ser på stammen på hästen är när de är så unga att man inte kan avgöra fullt ut deras kapacitet. Då spelar dessutom stammen på stoet också stor roll. Så det är nog svårt att få tillbaka pengarna eftersom det idag inte finns så många som köper föl när treåringar i stort sett kan kosta lika mycket och den som verkligen har pengar kan vänta tills hästen visat vad den går för.
 
Sv: Att använda sig av dom dyra hingstarna

Jo, men det är lite så jag själv tänker också om jag ska köpa en häst.
Gillar jag hästen så vill jag ha den oavsett färg eller stam.

Men, om man nu ändå trots marknaden vill försöka sälja som föl så är det ju som du säger stammen många tittar på.

Jag hade gärna behållit alla mina hästar :D men det är ju trotts allt så att man måste sälja också.

Får väl helt enkel se vad det liknar, om det blir nästa år eller längre framåt i tiden som jag har råd att lägga en sådan hingst får tiden utvisa.
 

Liknande trådar

Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 583
Senast: Långnos
·
L
Avel Har ett prestationsto som nyss är inköpt för att producera den ultimata hopphästen .:bump: Den tänkta avkomman ska om inte...
Svar
1
· Visningar
1 209
Senast: Laahra
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp