Att "avelsförbjuda" hund

Belethien

Trådstartare
Hypotetisk fråga!

Säg att jag nu föder upp hundar och får en kull där det finns valpar som jag anser inte är av den kvalitet för att avla vidare på. De kommer kanske bara vara mediokra hundar eller ha en defekt som anses "ok" av skk att avla på men enligt mig är inte ok. Har jag någon möjlighet som uppfödare att "stoppa" mina valpköpare från att ta valpar på dem?

Jag vet att jag har hört något om att uppfödare då brukar placera hundarna i ett "ej utställningshem" men om man gör det per kontrakt eller inte det vet jag inget om.
Även om jag förstår att när man säljer valpen så är det sålt men det blir ju delvis "mitt" kennelnamn som visas med en valp som jag inte tycker representera vad jag står för.

Sv: Att "avelsförbjuda" hund

Tror det blir svårt. På kattsidan har man börjat att mer och mer kastrera sådana katter innan leverans. Det är nytt i Sverige och jag tror inte det går på hund? Men man gör det i alla fall just för att alltför många ändå avlar. Vet att för några år sen var det en Bengal som hade en ganska allvarlig och ärftlig defekt som såldes fertil (avelsförbud satt, men det gäller ju bara vid registrering i SVERAK) och senare visade sig användas rätt ofta i huskattavel. Tror du kan skriva med i kontraktet att det är avelsförbud på den, men du måste då ha med ett vitesbelopp ifall dom bryter mot det och sen orka driva det vidare.

behåll djuren tills dom är gamla nog att kastrera, gör det och sälj senare :)

Det är det enda säkra... För du kan ju inte få reda på senare om din uppfödning får valpar eller inte. De nya ägarna kanske tar blandrasvalpar och reggar dom i jordbruksverket... Dom kanske inte alls kontaktar dig och säger "du nu valde vi att ta valpar här ändå så jag vill betala vitesbeloppet"

Jo det går om du har ett bra skäl som SKK godkänner, det ska då sättas reg förbud på avkomman innan du säljer hunden.
Det är sedan bara den som satte reg. förbud som kan ta bort spärren.
Dock ska man tänka på att det är väldigt svårt nästintill omöjligt att ta bort sparren så det gäller att tänka sig för.

Du kan dock aldrig hindra ägaren att ta valpar men de blir inte reg i SKK så det är inget avelsförbud utan ett reg. förbud.

Jo det går om du har ett bra skäl som SKK godkänner, det ska då sättas reg förbud på avkomman innan du säljer hunden.
Det är sedan bara den som satte reg. förbud som kan ta bort spärren.
Dock ska man tänka på att det är väldigt svårt nästintill omöjligt att ta bort sparren så det gäller att tänka sig för.

Du kan dock aldrig hindra ägaren att ta valpar men de blir inte reg i SKK så det är inget avelsförbud utan ett reg. förbud.

Problemet ligger i att aveln är tillåten av skk men är egentligen inte hälsosam enligt flera års forskning. Detta problem är väldigt kontroversiellt i flera raser och har visats ge skador men skk vägrar bry sig. Och uppfödare vägrar bry sig. Att ansöka om avelsförbud då känns ju meningslöst eftersom hunden är "frisk" i deras synsätt..

JAG vill ju då inte stå för att lägga ut hundar med dessa defekter på marknaden men de fungerar bra som familjehundar och träningskompisar men anlaget bör inte föras vidare. Därför undrar jag om det finns ett annat sätt att "förbjuda" avel med dem uppfödningar som man anser inte är fina nog att föra kennelnamnet vidare.

Problemet ligger i att aveln är tillåten av skk men är egentligen inte hälsosam enligt flera års forskning. Detta problem är väldigt kontroversiellt i flera raser och har visats ge skador men skk vägrar bry sig. Och uppfödare vägrar bry sig. Att ansöka om avelsförbud då känns ju meningslöst eftersom hunden är "frisk" i deras synsätt..

Nu blev jag intresserad, vad är det för avelsproblem du ser som både SKK och uppfödare negligerar? I vilka raser är det förekommande?

Hur noga kollas sånt upp? Kan hon inte bara säga att valpen inte är korrekt?

TS, det enda formella sättet vad jag vet är att sätta avelsspärr.

Nu vet jag inte exakt vad det är för defekter du menar.
Men det är skillnad på de spärrar som SKK själva har på rasen och de du som ägare till hunden anmäler till SKK att du vill ha avels spär på.

Det första gäller hela rasen tex att föräldrarna måste vara HD fria eller vad det nu kan vara.
Det andra gäller en speciell individ.
Jag har tex fått avelsspärr för hundar med bettfel, avsaknad av tänder, färgfel med mera.
Inget av detta är spärr för rasen.
Det viktiga är att det är endast ägaren som kan avelsspärra och sedan är det bara den personen som kan häva spärren (väldigt svårt)
Så det gäller att sätta spärren innan man säljer hunden.

Nu blev jag intresserad, vad är det för avelsproblem du ser som både SKK och uppfödare negligerar? I vilka raser är det förekommande?

Jag vill helst inte ta upp det för det lär bli helvete i hus när jag gör det. :o

Till er andra: tack för att ni har svarat, speciellt Zqathan som gett riktigt utförliga svar! Jag har tänkt att ringa till SKK och kolla med dem om jag har någon rätt alls att lägga avelsstop på några djur. Eller om det finns andra sätt att gå tillväga. Tack åter igen!

Men det jag frågade om var vilka specifika problem som TS pratade om (eller rättare sagt inte pratade om).

Jag skulle inte vilja köpa en valp med avelsförbud pga defekter....eller skulle det då vara kraftigt reducerat pris ? Och jag är inte ens intresserad av avel övht...men vem vill köpa en "defekt" valp??

Dessutom om kullsyskon behäftas med defekter...finns inte då anlagen i de andra valparna, och ska inte dom också behäftas med avelsförbud då ?

Senast ändrad:

Fast jag har köpt valp med 'defekt' till reducerat pris. Ett litet navelbrock som vuxit ihop och är nu som en liten 'plupp'.
Men han har ju inte avelsförbud, men vad jag förstår så är det inte ok att avla med en sådan hund?
Men han ska vara min träningskompis och jag var såååå kär. Och jag skulle ändå inte ha till avel.

Men jag har full förståelse om man inte vill köpa en sådan valp, men jag tror många inte har något emot det.

Synd att TS inte vill säga vad det handlar om för 'defekt'. Är ju intressant att disskutera, vad som är okej och inte okej.

Jag skulle inte vilja köpa en valp med avelsförbud pga defekter....eller skulle det då vara kraftigt reducerat pris ? Och jag är inte ens intresserad av avel övht...men vem vill köpa en "defekt" valp??

Dessutom om kullsyskon behäftas med defekter...finns inte då anlagen i de andra valparna, och ska inte dom också behäftas med avelsförbud då ?

Nej denna defekt är kopplad till en specifik fenotyp, har inte valparna den fenotypen så är risken låg att få problemen (det handlar om öron och ögon problem). Visst kan valpar utan denna defekt också få hörsel och synskador men enligt kontrollerna som gjorts så ligger valpar med defekten i mycket större risk att få problem med syn och hörsel.
Över hälften av hundarna med denna defekt drabbas av problemen men de flesta klarar sig och fungerar i vardagen om inte det handlar om grava syn och hörselfel. Men jag ser inte det som seriös avel att, bara för att man tycker detta anlag är "fint", ska avla vidare på djur som blir uppenbart sjuka eller för vidare ett anlag som har hög risk för sjukdom.

Därför vill jag kunna säga stop när jag tycker att SKK inte gör det..

Jag har också köpt "defekt valp", det har varit sådant som inte påverkat det jag velat göra med hunden som bettfel, sned ridge och Leias kroksvans. Ingen av dem har varit avelsspärrad men däremot "rabatterad" (förutom Leia, där borde jag stått på mig och fått avdrag).
Inget av ovanstående hindrar ju hunden att funka som sällskap, i bruks och agility som är det jag är intresserad av men jag förmodar att uppfödarna kunde satt avelsspärr på dem.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 028
Senast: gullviva
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
3 886
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
23 585
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 376
Senast: Zoya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka