Att avla eller inte avla...

S

sanwan

Jag hade nästan bestämt mig för att inte ta något föl på mitt sto, men nu har massvis med problem lossnat här under sommaren (efter 8 år!) och jag har insett att jag äger en häst som har bra mycket större kapacitet än vad jag har (vilket jag förvisso vetat förut också, men jag har aldrig fått känna på den på riktigt).

Så nu börjar jag vackla i mitt beslut...

Hur "vet" man att man har en nog bra häst för att ta ett föl på (för eget bruk i första hand)? Min stallägare föder själv upp halvblod och tycker att jag gott och väl kan betäcka min, så länge jag väljer en hingst med hög ridbarhet.

Hon har ingen kanonstam precis, e. Warrigall - Hill's Double xx, mamman var rent fullblod. Ska man dra det negativa först så är hon lite omodern i typen, har något stupande bogar och är inte korrekt i frambenen. Ridbarheten är väl hennes största nackdel, hon är inte helt lättriden precis, framförallt så bjuder hon sällan på något extra i dressyren utan kräver att ryttaren gör precis rätt annars blir hon grinig. Har inga supergångarter.

Postivt med henne är framförallt psyket! Hon är tuff och går fram precis överallt, stressar aldrig upp sig. Dessutom har hon ganska så bra hoppteknik och är hinderklok. Jag gillar modellen, 160 cm hög men ändå en "riktig häst" (ingen sån som de kallar övergångshäst alltså).

Hon har inte presterat mycket precis, visad som treåring med 37 p (sjuor rakt igenom alltså). Har segrar/placeringar i lokala 1.10 men är inte tävlad sedan jag lärde mig rida henne ordentligt. Bedömdes dock ha kapacitet för 1.30 trots att jag inte kunde rida henne som hon förtjänade. Är aldrig tävlad dressyr men är mer söt och lydig än ha bländande gångarter.

Jag vet att ni inte kan bestämma åt mig, men hjälp mig gärna resonera lite i alla fall. Just nu kan jag bara tänka på små föl med Nessies vackra huvud :D
Tanken är som sagt att välja en hingst med riktigt bra ridbarhet, en multitalang eller en hopphingst som rör sig bra (Cortez vore inte så dumt, men han lämnar väl rätt stort vad jag har förstått).
Jag vill ha en avkomma som kan gå 1.20/LA, som är stabil i psyket och inte har sämre ridbarhet än Nessie. Tanken är väl att behålla den själv men den ska ju gå att sälja om det skulle behövas, kanske Warrigall är på tok för "ute" som morfar då?
 
Sv: Att avla eller inte avla...

Tja, det är aldrig lätt att veta om man har en tillräckligt bra häst. Jag tycker att man fråga sig om man skulle vilja ha en häst som var likadan som stoet. Svarar man ja kan man gott betäcka och då dessutom hoppas på att få en förbättrad variant. :)

Du kommer knappast att kunna sälja avkomman i unga år som en "kanonhäst" med stam och mammas meriter som underlag för detta. Därmed inte sagt att den skulle bli osäljbar, men i så fall kanske du kan lansera den som en "trevlig allroundhäst", med pris därefter... :smirk: Säljer du den när den hunnit bli lite äldre är det ju viktigare vad den gjort än vad den har för stam, i synnerhet ifall det blir en hingst.

Äh, det är verligen svårt att veta. Men i och med att du inte blundar för stoets svagheter så har du nog kommit en bra bit på vägen åtminstone.

Hade hon bara 7: or rakt igenom så blir det 35 poäng på premieringen. Fast det kanske var någon åtta också då? Cortez är ju död, men det finns väl fryst. Men hans son Aerline H kanske kan vara ett alternativ då, jag har dock inte någon riktig koll på hur han nedärvt sig gångartsmässigt.
 
Sv: Att avla eller inte avla...

Vad ligger mer bakom Hill's Double xx??? Han OCH hans släktingar har ju mer än en gång visat sig mycket användbara på ridhästsidan!

Warrigall vet jag inte mycket om men det verkar vara en gedigen gammal svensk stam.

Det finns bra mycket sämre ston i avel runt om i landet så du borde inte tveka på den biten.
Passa på att spana in hingstkatalogen noga och fundera lite mer under hösten och vintern. Men först, vad finns mer bakom Hill's Double? :-)
 
Sv: Att avla eller inte avla...

Cortez är död och kostar 2 500:- plus 12 500:- i år, jag vet inte hur många strån som finns kvar.

Hills Double xx är attraktiv inom fälttävlansaveln! Warrigall hade meriter i msv dressyr, och hans morfar Hurricane xx var framgångsrik både i fullblods- och halvblodsaveln. Däremot togs Warrigalls pappa Vagabond ur aveln för att man misstänkte att han nedärvde patellaupphakning. Det kan vara en nackdel om du vill sälja fölet.

Eighty Eight Keys xx, kanske?
 
Sv: Att avla eller inte avla...

Det blir väl 75% fullblod redan, det är inte så "omodernt". Lusläs hingstkatalogen, där hittar du många som kan passa ditt antagligen lätta sto. Låter verkligen som fälttävlansgener!
 
Sv: Att avla eller inte avla...

Jag tror Cortez endast används på mkt väl meriterade ston!
 
Sv: Att avla eller inte avla...

Ska försöka svara alla, först och främst tack för att ni velat tycka till :bow:

Matte har uppenbarligen aldrig varit mitt starka ämne, 35 poäng var det hon hade, jag var så inne på sjuorna där :smirk:

Som sagt, jag är ett fan av Cortez avkommor, men de jag har sett är stora som hus och det vill jag inte ha... Utan han var den första jag kom att tänka på i katergorin "hopphästar som kan röra sig".

Härstamningen lyder Warrigall - Hill's Double xx - Javelot xx - Denturius xx - Turkhan xx - Bosworth xx. Vet inte om någon av dem har gjort något inom ridhästaveln, men det ska tydligen finnas en hel del hyggliga galoppörer bakom. Mamma till min häst heter Marshetta (född -83), ifall någon känner för att titta noggrannare på stamtavlan.

Man kan nog inte påstå att mitt sto är lätt, precis... Ska man drömma så skulle jag förstås önska en avkomma som var ett par centimeter högre (runt 163) och lite mera lätt och högställd.

Wanessa som omusklad treåring

Betesfet men med muskler på

Tanken har faktiskt slagit mig att det vore kul att betäcka med fullblod, det finns väl en del fullblodshingstar som rör sig riktigt bra också? Nessie ser tydligen ut som en fälttävlanshäst när hon rör sig, hon täcker mycket mark i galoppen (tar lätt längre galoppsprång än en häst som är en decimeter högre) och har som sagt ett kanonpsyke, så det vore kanske något att bygga vidare på...
För på min nivå spelar det ju egentligen inte så stor roll vad hästen är avlad för så länge den är trevlig och hyfsat korrekt, så då kan man ju faktiskt avla på en stam som "låter bra" ifall man måste sälja eller får ett stoföl man vill avla vidare på.
 
Sv: Att avla eller inte avla...

Om du funderar på att använda fullblodshingst så rekommenderar jag ComeFast xx. Bättre temperament och ridbarhet kan du nog inte önska dig :)
 
Sv: Att avla eller inte avla...

Kan du tänka dig att ha samma häst en gång till, och det kanske tar lika lång tid att "få loss" den?

Min kompis betäckte sitt fina sto (40p) och vi var många som var övertygade om att hennes tokigheter kom sig av att hon hade ont. Dock har vi insett såhär i efterhand att det är just REAKTIONEN som var "fel", alltså visst, hon fick reagera över att hon hade ont, men inte på det sättet. Fölet (nu snart inridningsbar) reagerar nämligen exakt likadant så fort något inte är som hon vill ha det, och hon har ju knappast ont av att man rider på henne. Lika "headstrong", samma gnägg (!), samma galopp trots att pappan har 10a på galoppen, osv. Kompisen spekulerade lite trött i om hon inte skulle sälja den här och köpa en snäll valack istället.

Så fundera ett par varv till!! Mina båda föl har varit jättelika mamman till humör, temperament och den som än så länge varit ridbar, även i ridningen.

Vad har just Wanessa att tillföra dig i en ny häst som du inte kan få från ett annat föl? Och är just DET värt så mycket i det långa loppet?
 
Sv: Att avla eller inte avla...

När jag betäckte i fjol så var det mkt för att jag ville ha en ny Mirang i yngre upplaga. Säger som flera andra sagt, om du är beredd att "köpa om" den häst du har nu så betäck henne, om inte köp ett föl.

När det gäller hingstar så betäckte jag ju med Aerline H som är e Cortez-Nimmerdor. Resultatet blevShira som är mamma upp i dagen tempramentsmässigt. ;)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 044
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 878
Senast: Sixten
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 170
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 247
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp