Bukefalos 28 år!

Att avpolletera katterna...

skuggi

Trådstartare
Behöver väl mest skriva av mig.. men skulle också vilja höra er åsikt förståss...

Jag har haft min bondkatthona sen liten (fött upp henne själv), hon är idag 9 år, en speciell dam med mycket egna åsikter, galet mysig och trevlig, men samtidigt "får" man inte ta på henne hur man vill, typ om man hittat ett sår eller så. Hon är väl tyst och fin, som en normal katt.
Burmapojken är 6 år, och väl en väldigt typisk burma. Han PRATAR, högt och med bruten stämma. Han har stort behov av att umgås och leka, annars har han svårt att sova på natten.

Båda katterna har växt upp som innekatter, men mitt mål har hela tiden varit att vi ska bo på gård, och då skulle de ju få vara ute och ha det skönt!
Vi köpte en liten gård och bodde där några år, tyvärr verkar inte burman tycka att det är tillräckligt stimulerande. Han måste ändå stimuleras ytterligare för att ev kunna sova om nätterna.
Nu har vi flyttat till stockholm, i lägenhet, och har för avsikt att bo så under överskådlig framtid. Bondkattan skulle väl gärna gå ut, men är nöjd med att vara inne, burman däremot är gaaaaaalet understimulerad. SÅ olycklig, även om jag leker och gosar med honom så är han inte nöjd. Gapar på nätterna och väcker mig minst 2-3 gånger varje natt...
Visst tänker vi försöka hitta en lägenhet så att de kan få gå ut, men även i huset så var ju burman inte nöjd.
Nu har mina föräldrar, som bor i hus, tagit tillfälligt hand om en hittekatt, och när burman är där LEKER de med varann i största samförstånd :love: både ute och inne, och han sover som en klubbad säl på natten. Bondkattan och burman har aldrig lekt med varann, och det verkar alltså som att det alltså är bara bondkattan som inte vill ha sällskap.
Nu kan mina föräldrar pga allergi inte behålla hittekatten, utan den ska omplaceras så snart som möjligt. Vi kan heller inte ta på oss en ytterligare katt, bland annat för att vi också är lite allergiska och verkligen inte behöver mer katthår.

En tanke som ligger och lurar är om man skulle omplacerat burman tillsammans med hittekatten?
Men det känns som ett sånt... svek?..nederlag?..jag vet inte vad, men jag kan liksom inte bara bestämma mig för det. Hjärnan skyggar för tanken så snart den dyker upp: "eeehh...det där kan vi fundera på en annan gång.."
Men samtidigt vaknar jag nästan varje natt och är gråtfärdig för att jag inte kan få EN ostörd natts sömn...
Och hur hittar man ett bra hem där man kan känna sig trygg med att katten får det bra? Tänk om han skriker så de blir less på honom och säljer honom vidare? Eller avlivar?

Skulle vara skönt att höra från några som omplacerat katter, även såna som tagit emot omplaceringar..
Ska man ta betalt för honom? En burma kostar ju en del, ger jag honom gratis kanske någon ser en chans att tjäna en slant på att sälja honom? :cry:

Hjälp hörni :cry: vad ska jag göra?
Det känns som att jag bara förvarar de här kissarna här nu.. iaf burman.. det känns inte som att de är lyckliga, jag är det iaf inte.. vet inte om jag skulle våga låta burman vara ute i vilket område som helst heller, han har verkligen inte så många naturliga instinkter kvar.. känns inte streetsmart precis.. :crazy:
 
Sv: Att avpolletera katterna...

Höm, dilemma...
Kanske sälja burman för fullpris och skicka med hittekatten som sällskap "gratis".
 
Sv: Att avpolletera katterna...

Tycker det låter bra omplacera dem tillsammans om de kommer bra överrens, vilket det ju verkar som. Jag skulle föreslå 1500 för dem tillsammans. Hittekatten är kontrollerad för chip och lappar uppsatta, polis underrättad?
 
Sv: Att avpolletera katterna...

Känns bara som ett svek eller nått.. att bara lämna honom ifrån mig :( som att jag borde ta mitt ansvar och ta hit hittekatten istället...
Suck.. det är ett tungt beslut.. om föräldrarna kunde ta honom och hittekatten skulle han ju inte försvinna ur mitt liv... men det gör han ju om jag bara ska sälja honom... :cry: kan inte riktigt föreställa mig hur det skulle vara..

(ja, hittekattens ägare är vida eftersökta på alla möjliga vis, tyvärr hittar vi ingen som den verkar tillhöra..)
 
Sv: Att avpolletera katterna...

Jag tvingades omplacera en katt förra året. Det som jag fokuserade på var att jag omplacerade för hennes skull, och hon skulle inte må dåligt av det. Hon trivs superbra i sitt nya hem, och det passar henne mycket bättre än vad jag kunde erbjuda.
 
Sv: Att avpolletera katterna...

Sånt vill jag höra :bow::bow:
Ja, det ÄR ju för att han ska få det bättre... men hur ska jag kunna leva utan hans vackra lilla ansikte här hemma? :cry:
 
Sv: Att avpolletera katterna...

Håller med dig !

Omplacering i detta läge är ju för KATTENS skull - även om jag förstår att TS kommer att sakna sin älsakde kisse, så kommer den antaligen att må bättre av att omplaceras där det finns en lekkamrat.

Själv har jag tagit en omplacering, dock inte en katt utan en hund. Jag är rätt säker på att ägarna kände samma sak där. De kände att de hade lovat henne ett varaktigt hem, men det var trots detta bättre för HUNDEN att omplacera henne. Nu när vi träffas - är de helt överlyckliga för att hon bor med oss och för att hon verkar må så bra. (Hon omplacerades pga hon inte mådde riktigt bra av att bo med flera hundar - liten dominant dam som vill vara nummer ett - och det är hon sannerligen hos oss, bortskämda stycke)
 
Sv: Att avpolletera katterna...

Sånt vill jag höra :bow::bow:
Ja, det ÄR ju för att han ska få det bättre... men hur ska jag kunna leva utan hans vackra lilla ansikte här hemma? :cry:

Genom att veta att katten trivs bättre där den hamnar? Det är inget svek att vilja göra det bästa för sina katter. :)
 
Sv: Att avpolletera katterna...

Nej.. det är väl inte det.. jag är väl bara en sån jäkla djursamlare att det känns så otroligt svårt att släppa honom... om han inte var så underbart vacker att se på, och om hans goa päls inte var såååå len... så skulle det vara lite lättare.. *suck*

Men nej, jag ska ta och sätta ut en annons när vi e tillbaka från semestern, så får vi se om några "vettiga" hör av sig.
Tack för stöd hörni! :bow:
 
Sv: Att avpolletera katterna...

Det var därför min katt omplacerades också. Väldigt dominant kastrerad tjej. Nu är hon ensamkatt och så otroligt älskad och bortskämd.
 
Sv: Att avpolletera katterna...

Jag hjälpte precis min syster att omplacera hennes stackars 6 åriga katt som blev av med sin storebror strax innan jul och har varit miserabel sedan dess.. Han var som din understimulerad och jamade enormt men utvecklade även oönskade beteenden - löste på brevinkastet/pilla in tassen så det ekade i hela trapphuset, klösa på tapeter osv.. och så jamandet - fast hans var ensamt och ledset..

Nu har han fått en lillebror i sitt nya hem hos en kompis till mig. Han flyttade för bara någon dag sedan fick jag höra och har varit lite blyg men enda satt den lilla på plats när det behövs för den vill visst bara leka heeela tiden. Är så glad att det gick i lås för syrran har haft så många som sagt att de kan ta honom bara för att sedan backa ur och hon har haft ändlöst dåligt samvete.

Hennes pojkvän är super allergisk och de vill flytta ihop i framtiden så att skaffa sällskap var inte ett alternativ. Men ja, nu är han ju lyckligt omplacerad :D
 
Sv: Att avpolletera katterna...

Sånt vill jag höra :bow::bow:
Ja, det ÄR ju för att han ska få det bättre... men hur ska jag kunna leva utan hans vackra lilla ansikte här hemma? :cry:

Jag har en omplaceringskatt, som jag köpte för 1000:- som sjuårig pensionerad avelshane. Det var det bästa köp jag gjort i hela mitt liv. Han är min prins, och så mycket lyckligare än i sitt förra hem där han konkurrerade med flera andra katter och var ständigt stressad.

Själv funderar jag på att omplacera en av mina egna. Hon är en underbar katt, men inte riktigt lycklig hos mig. Hon saknar sin husse (min exsambo) och behöver mer stimulans än jag med ganska liten lägenhet och en äldre katt kan erbjuda. En barnfamilj i villa och med en yngre katt skulle vara drömlivet för henne. Jag måste bara få mod att börja leta efter det hemmet, jag vill ju inte skiljas från min underbara tjej :cry:
 
Sv: Att avpolletera katterna...

I know the feeling...

Vi har funderat vidare och eftersom vi ska skaffa liten pudelvalp, samt att vi är lite allergiska mot katterna egentligen, har vi bestämt att i första hand omplacera bondkatthonan.
Hon vill vara ensamt djur i hemmet, vilket hon ju inte skulle bli om hon stannar hos oss. Ska hitta ett barnfritt med med utegångsmöjligheter till henne. Hon är anpassningsbar, inte så fixerad vid mig som person som raskatten är.

Raskatten får stanna tills vidare, då han kan tänkas bli kompis med valpen, så kanske han får den stimulans han behöver. Dessutom, om en katt blir kvar, är det bättre att ha kvar honom ur allergisynpunkt då han knappt hårar. Dessutom är han så fixerad vid mig att jag är rädd att han skulle bli svåromplacerad.. men kanske skulle det inte vara nått problem om han fick en mysig kattkompis. Om inte han och hunden "hittar varann" så får jag hitta ett bra hem till honom med gullig kattkompis helt enkelt.

Känns skönt att ha kommit fram till en plan, hoppas bara det vimlar av bra hem att välja mellan.. :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 363
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 496
Senast: Gunnar
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad hankatt (huskatt, förmodligen med siames i sig) på 10år. Frisk och med mycket energi. Han har en kattkompis...
2
Svar
20
· Visningar
2 997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp