Att betala för en "tom" plats?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga överenskommelse med stallägaren ser ut som så att det som ingår i hyran (en ganska stor summa) är förutom boxplatsen, hö (och då får man ta så mycket man vill, det är alltså samma pris för en shetlandsponny och ett halvblod, för att hårddra det, men för mina hästar är nog priset rätt normalt), betfor, utsläpp/morgonfodring, lunchfodring samt kvällsfodring. Alla mockar och släpper in sina hästar själva, allt övrigt foder än grovfoder och betfor får man köpa till själv om man vill ha det. Dock var stallägaren tydlig redan från början om att h*n har svårt att ta luncher mitt i veckan p.g.a. jobb, men i och med att jag har pluggat hela tiden har det inte varit några problem. Juni, juli, augusti när det räknas med att hästarna går ute och det alltså varken är fråga om foder eller stallpass, betalar vi en mindre summa i ren kallhyra.

Nu är det så att jag har en treåring, som jag till 90 % har bestämt mig för att skicka iväg för inridning hos en beridare. Och det är då frågan kommer upp, ska jag betala för hennes boxplats under tiden hon är hos beridaren, och i så fall hur mycket. Och det är där jag vill ha lite input på vad ni tycker är rimligt?

För det första vet jag inte när jag kommer skicka iväg henne. Det är i första hand upp till beridaren att bestämma, hästen kommer inte gå treårstest så jag behöver inte ha det som krav att hon ska vara inriden då och då. Hon kan tidigast åka i mars och senast i september, det är den tidsintervallen vi pratar om. Beridaren tror en månad, jag som verkligen vill få det ordentligt gjort räknar lite med att hon ska stanna där två månader. Jag har mycket svårt att tro att hon åker i april-maj då beridarna lär ha fullt upp med hästar som ska visas på treårs, så det är de övriga månaderna som är mer troliga.

I mitt förra stall fanns inga möjligheter att ha hästarna på bete, så då tog jag hem dem över sommaren. Under den tiden betalade jag ingen hyra alls till stallägaren (hästarna var ju inte där), men han skulle höra av sig till mig om det kom någon annan och ville ha platsen, då skulle jag börja betala. I en, för mig, perfekt värld hade vi gjort likadant nu. Jag har stått här i över två år, och det är ingen kö på att få plats. Mer än halva antalet boxar i stallet är tomma, och har varit hela tiden. Jag kommer alltså dessutom ha min andra häst kvar i stallet, träffa stallägaren regelbundet (så att jag kommer kunna få information om någon skulle vilja hyra boxen), och arbetsmässigt kommer jag fortsätta ta luncher, så för stallägarens del betyder det egentligen bara en häst mindre att släppa ut på morgonen och en höpåse mindre att slänga in i boxen på kvällen. Men jag förstår ju att h*n inte kommer gå med på att jag inte ska betala mer än för den häst som står kvar i stallet, så att jag ska betala är jag inställd på.

Men i min värld tycker jag inte det är okej att jag ska betala för en inackordering när hästen inte fysiskt sett befinner sig på platsen. Utan att jag ska betala en ren kallhyra för att hålla boxen. Hon kommer ju varken kräva tid eller foder av stallägaren medan hon är borta. Och om hon är borta juni-juli? Ska jag betala någonting överhuvudtaget då? Hur hade ni gjort? Hur hade ni resonerat? Jag vill betona att jag inte vill smita ifrån att betala alls, det hade givetvis varit kanon för mig, men jag förstår att det inte funkar så. Jag kommer betala, men frågan är vad som är rätt summa.
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Tycker personligen att det rimliga är att du betalar kallhyra för att liksom tinga boxen. Men det spelar ingen roll vad jag eller någon annan tycker...vad tycker stallägaren?

Annars får du väl ta risken att du säger upp platsen och sen "flyttar in" igen när hästen kommer tillbaka?
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Står inte hästen där utan är hos en beridare så blir det mindre kostnader för stallägaren. Så enbart kallhyra för att behålla stallplatsen borde anses som rimligt. Att säga till i god tid så att foder inte köps in till den hästen som inte står där vore en god ide.

Vad tycker stallägaren själv?
 
Senast ändrad:
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Rimligtvis borde ju kostnader för hö, strö och foder som normalt ingår, räknas bort så att man endast betalar kallhyra.
Så fungerar det hos oss iaf om vi vill behålla boxen
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Jag har inte tagit upp "problemet" med stallägaren än eftersom h*n har ganska mycket annat som tar upp tid och energi, och det är som sagt inte bestämt när hästen ska åka än. Ska hon inte åka förrän i september tycker jag inte det är nödvändigt att berätta det redan nu? Det mest troliga är att hon åker i sommar, och då ska hon ändå inte stå på box. Stallägaren har eget hö, så det är inget som "köps in", det hö som finns finns helt enkelt, oavsett antalet hästar. :)

Men skönt att ni ändå verkar vara på den linje jag har funderat på själv, det vill säga betala kallhyra medan hästen är borta. Då är jag ändå inte helt ute och cyklar.
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Jag säger tvärt emot övriga om det nu är så att ni har ett avtal som säger att det kostar lika mycket oavsett häst (tänker på jämförelsen men shettisen). Då blir lite som att jämföra med något annat man hyr istället t ex ett förråd eller lägenhet. Bara för att man inte själv använder det under någon månad så får man ju inte lägre hyra.

Har själv under årens lopp hyrt med olika avtal och i detta fallet hade jag inte ens själv funderat på att få det billigare. Finns ju andra typer av avtal där det t ex står att det ingår X antal kilo och då har man ju rätten till de kilona även om inte hästen är där o s v.
I det här fallet så blir det ju inte direkt någon större vinst för stallägaren när hästen är borta. Det blir som uppfattar det "vinst" på hö och betfor (hittar inget om hur det fungerar med strö). Den lilla tidsvinst som ev blir av att ha en häst mindre blir ju försumbar för den som ändå måste göra jobbet med övriga hästar.
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Vi köper strö själva, så det är därför jag inte skrev något om det. :)

Men vi betalar ju samtidigt mycket mindre på sommaren? Vi betalar fortfarande för platsen, men inget för hö och de tjänster som stallägaren ska sköta, vilket borde gå att jämföra med att hästen är borta? Mina hästar äter inte betfor, så det är grovfodret och tjänsterna jag nyttjar.
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Som jag skrev innan så blir ju tjänsterna obetydligt mindre för stallägaren p g a en häst är borta, när det ändå finns X antal kvar. Kan ju bero på hur stort det är men jag antar att det är ganska många hästar som finns i stallet.
Vad jag däremot hade velat ha hyrselättnad för var om jag som jag uppfattar det du har gjort, skulle fodra alla hästar till lunch. Även om jag hade haft tid till det är det ju något som övriga betalar för att få gjort.
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Med min ena borta ur leken när hon är hos beridaren, och om vi räknar bort stallägarens egna hästar är det en häst till. Min andra. Jag vet inte om det har betydelse?

I och för sig spelar det ju ingen större roll, SÄ lär ju bestämma efter eget huvud ändå. Men jag vet hur lite tid SÄ har, så en häst mindre har betydelse i det här fallet, då varenda minut räknas.
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Det beror ju helt på hur erat avtal ser ut och vad stallägaren tycker. Betalar du en varmhyra där allt ingår så betalar man den oavsett om man har hästen där eller inte. Är det så att du betalar kallhyra och sedan tilläggstjänster så är det rimligt att anta att du bara betalar kallhyra. Att stallägaren tar mindre betalt på sommaren har inget med resten av året att göra.

När jag hyrde en liten villa och betalade varmhyra så betalade jag samma hyra även när jag var bortrest. Enligt dig så skulle jag då inte behöva betala för vatten, sophämtning och städning de två månader jag var bortrest?

Självklart kan stallägaren gå med på annat för att vara snäll.
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

bara kallhyra.

när jag tog min häst till anläggning över vintern (ridhus!) så betalade jag 1000 för boxen... samma på sommaren när jag tog hem henne på bete...

Aldrig att man betalar för fodret!!!

tjänsterna - mja... har man en "anställd" så räknar ju den med viss inkomst för att ens göra jobbet, å då blir det konstigt om det försvinner hästar mitt i säsongen osv...
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Fast vi har ju egentligen ingen överenskommelse, eftersom det här aldrig har varit ett "problem" som jag/vi trodde skulle komma. Jag hade en vuxen, väl ridbar häst när jag flyttade dit, och jag trodde inte jag skulle skaffa unghäst alls. Det är därför jag startade tråden, för att jag inte vet hur man "brukar" göra i ett sånt här läge.
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Det jag vill säga rent spontant är att du skall betala kallhyran men om du betalar ett fast pris, all inclusive, så är det nog det som du skall betala om det är under en stallperiod.

Min häst står i ett annat stall över en period. Har en kallhyra på 650, betalar sedan för det ensilage jag använder. Alltså två skilda poster. Hade hyran varit på 1500, kallhyra+fri ensilage har jag inte tyckt att det var orätt att jag betalade det för att ha kvar boxen. Nu har jag sån tur så jag slapp betala något alls för att ha kvar en boxplats, stort hjärta på den stallägaren!:love:
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Men om det är bara halvfullt i stallet, hur många boxar är det egentligen som står tomma?

Fråga stallägaren hur hon ser på det. Annars är det ju bara att säga upp sig om du inte tror det blir rusning till just det stallet nu.
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

För vår del så har vi väldigt tydligt separerat vad är kallhyra, vad är tjänster och vad är foder. Så om hästen inte är på plats betalar vi ren kallhyra.
Vi har också en överenskommelse hur länge man får ha boxen på ren kallhyra.

Det vart lite delade meningar med förra stallvärden då en häst inte var på plats men stallvärd ansåg att även tjänster skulle det betalas för. EFtersom den biten är något en anställd (stallvärd) räknar med som egen inkomst. Kallhyran är till för att täcka stallägares kostnader för en box
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Men om det är bara halvfullt i stallet, hur många boxar är det egentligen som står tomma?

Fråga stallägaren hur hon ser på det. Annars är det ju bara att säga upp sig om du inte tror det blir rusning till just det stallet nu.

fast jag skulle passa mig att säga upp en plats om jag vill komma tillbaka...
det är fult, å om jag vore stallägare så skulle jag nog ruttna lite på det...

en sak om du har en skadad å inte vet för hur länge, eller fodervärd whatever, men att säga upp å veta att det rör sig om 1-2 månader är rätt fult...

enligt mig :)
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Har man inte gjort upp redan ifrån början att det och det kostar det. Och det och det kostar det... Ja, då blir man tvungen att betala en s k varmhyra, även om hästen inte är där. Det är det normala häromkring.
Där jag står är det tydligt uppspaltat vad varenda liten grej kostar, man kan köpa precis vad som helst. Det gör att om inte hästen är där behöver jag bara betala kallhyra eftersom man betalar separat per kg hö/hösilage, in/ut, vattenpåfyllning, mockning, ryktning, ridning, foderfix, o s v i all oändlighet. I ditt fall kan jag inte se någon annan lösning än att du betalar det som är avtalat, eftersom saker & ting är ihopbakat i ett prispaket. Folk kan säga vad de vill om att "det skulle jag aaaldrig göra", men ett avtal är ett avtal, oavsett om hästen är där eller inte.
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Som jag tolkar dig betalar du för box och grovfoder i ett och samma paketpris, om stallägaren vill sätta ner månadshyran så är det ren goodwill faktiskt. Skillnad hade varit om varje post hade separerats, så stallägaren skulle inte göra något fel om denne avkrävde dig på samma hyra trots att hästen inte står i stallet utan befinner sig på annan plats.

Det enda raka är att ta upp diskussionen med stallägaren hur ni ska lösa det hela.
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Jag hade nog pratat med stallägaren, men bästa möjliga deal hade jag nog ansett vara samma kallhyra som över sommaren. Av ren, god vilja.

Med tanke på prissättningen hade jag nog förutsatt att priset egentligen är satt per år, och sedan utslaget på de månader som hästarna är installade. D v s de månaderna täcker upp för betesmånaderna s a s.

Men i slutänden är det bara stallägaren som kan ge rätt svar. Säger stallägaren att det är full hyra, är det ju bara att fundera på om det är värt risken att säga upp boxen. Alt. betala full hyra.
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

KL

Jag tycker det verkar klarlagt att fodret inte direkt är en kritisk punkt för stallägaren, om det går åt lite mindre verkar inte ge förtjänst vara sig genom mindre inköp eller möjlighet att (utan extra tid/arbete, annonskostnad etc?) sälja det som sparas in. Alltså ingen anledning för stallägaren att sänka priset.

Tiden beskrivs däremot som kritisk, men stallägeren har uppenbarligen gjort bedömningen att det är värt pengarna att sätta av tid för uppstallning av utomstående hästar, annars skulle det inte finnas några platser.

Som jag ser det skulle väl främsta motivet för stallägaren att gå med på någon sänkning att försöka försäkra sig om att hästen kommer tillbaka (och kanske även att den andra blir kvar) men av det som jag läst verkar det i så fall snarare handla om good will/marknadsföring än att det skulle vara självklart med sänkning för att det går åt mindre foder/tid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
971
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 048
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp