Att betala för en "tom" plats?

Sv: Att betala för en "tom" plats?

Svaret är ju enkelt: Det är stallägaren som bestämmer vad du ska betala.
Vill du inte det betala det, så får du säga upp boxen och då ev. riskera att den inte finns kvar när hästen ska tillbaka.
Du kan ju självklart disk. med stallägaren och framföra dina synpunkter, men i slutändan är det fortfarande stallägaren pris som gäller och upp till dig att betala eller säga upp
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Jag betalar som jämförelse full dagisavgift för vårt barn även om hon har 10 v sommarlov och 3 v jullov.
platsen är vår, oavsett om vi är där eller ej. Samma gällde när jag hade häst, boxen kunde ju inte hyras ut till någon annan. Jag fick däremot hyra ut boxen i andrahand under ett par månader ( om stallägaren accepterade), det kan jag inte göra på dagis...
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Betala kallhyra på platsen om kallhyra finns specificerat . Annars gäller full hyra oavsett . Och utöver det, om du vill ha kvar platsen , ta eventuella pass i stallet .

Det primära är ju avtalet . Många har stallhyran Utslagen över året och det låter för mig som du har det , om det är fri tillgång på grovfoder oavsett häst osv .

Om du vill ha kvar platsen så enligt många avtal är det helt orelevant för stallets del om du personligen väljer ngt avvikande ngra månader men samtidigt vill ha platsen kvar .
 
Senast ändrad:
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Vi köper strö själva, så det är därför jag inte skrev något om det. :)

Men vi betalar ju samtidigt mycket mindre på sommaren? Vi betalar fortfarande för platsen, men inget för hö och de tjänster som stallägaren ska sköta, vilket borde gå att jämföra med att hästen är borta? Mina hästar äter inte betfor, så det är grovfodret och tjänsterna jag nyttjar.
jämför det med ett studentboende, där hyresgästerna bara betalar hyra 10 månader om året men hyr bostaden året runt. Säg också att det är varmhyra.
De hyresfria månadernas hyra är då uppdelad på de övriga 10 månaderna på året och uppvärmningen som ingår betalas också i lika delar uppdelad på årets månadshyror.
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Kl

Jag har två hästar. Men betalar för 2 box och en lösdriftsplats. Min ena bor inne och den andra får växla lite, främst ute på lösdriften.

Vi köper foder och strö själva. Men jag betalar boxhyra och servicedel(som ska inkludera fodringar, in och ut och täckesbyte).
Jag ser det som självklart att jag även betalar för service iom att jag själv väljer att inte nyttja den. Haft boxen tom månader i sträck ibland. Annars kunde man ju tjänat pengar på en annan häst som stod där. Min tomma box ska inte bli en förslustaffär för de som driver stallet.

Är det så att man gemensamt köper foder som annars blir dåligt får man betala för sånt med. Eller om man flyttat in på kontrakt där man SKA betala rubbet oavsett. Sånt får man ju kolla innan man flyttar in. Så man tycker villkoren är ok.
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Som flera skrivit- har ni ett avtal, oavsett om det är skriftligt eller muntligt, om en viss kostnad per månad så har stallägaren inget skäl att sänka priset som är pga av att du beslutar dig för att inte utnyttja allt det som ingår i hyran under en viss period.

Ett annat alternativ som blir billigast för dig är att du säger upp boxen under perioden du är borta, och hoppas på att stallägaren inte hittar någon annan under tiden så att du sedan kan komma tillbaka.
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

... eller att stallägaren inte blir sur för att något sätts i system för att utnyttja stallägarens vänlighet och upplägg. Då kan det ju hitta på att hända att man inte är välkommen tillbaka ens om det är 10 lediga boxar. Eller stå kvar med den hästen som är kvar.
 
Sv: Att betala för en "tom" plats?

Jag tycker att du ska betala kallhyra. Om hästen är hos beridaren över sommaren då den ändå skulle varit hemma hos dig så ska du ju inte betala något alls för det gör du väl inte annars heller eller fattade jag fel där?
På samma gång kan ju stallägaren mena att du får betala för fodret iallafall eftersom hen har räknat med din häst när hen räknade ut hur mycket grovfodret som går åt under året. Jag hade visserligen inte velat byta grovfoder för bara en månad heller så jag hade bett att få ta med grovfodret till beridaren och isåfall betalat full stallhyra. Utsläppet kanske man kan dra av en mindre summa för om nu stallägaren ens tar betalt för att göra det.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 400
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
969
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 048
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp