Att bli äldre

Jag gillar inte att bli äldre. Kroppen är liksom inte med mig som förr. Jag blir stel och får ont bara jag råkar göra något. Igår lassade jag jord i en pallkrage och idag har jag ont i framförallt höfterna men även ländryggen. Så var det inte förr.

Och i övrigt så verkar det som om det finns risk för att det går alltmer utför kroppsligt. Jag har ränt på vc senaste månaden för 2 åkommor. Såret jag fick för 3 månader sedan hade läkt vid senaste besöket, men huden är fortfarande så tunn att jag ännu behöver omslag.

Och huvudet lär ju aldrig bli bra heller. I natt vaknade jag redan klockan ett och kunde inte somna om. Så jag tog 2 alimemazin och idag har jag varit helt bombad. Det känns som en helt bortkastad dag.

Jag skulle i alla fall vilja hålla mig fysiskt i trim, men vet inte hur det ska gå till. Gym?
 

Gym gör stor skillnad för mig. Tycker dock konditionsträning är tråkigt, men ska komma igång och jogga så fort våren har torkat upp i skogen, det är nog minst en månad bort. Men jag har blivit betydligt starkare sen årsskiftet då jag började träna ordentligt. Det kräver dock 3-4 ordentliga pass på gymmet i veckan och det är definitivt inte varje gång jag har lust, så kan kräva ganska mycket pannben att få sig dit. Skulle jag vara arbetslös skulle jag boka in varannan förmiddag typ klockan 10 så det verkligen blir av. Jobbar både borta och väldigt ojämna arbetstider så vissa veckor kan det bli tufft att få in träningen. 😊
 
Gym gör stor skillnad för mig. Tycker dock konditionsträning är tråkigt, men ska komma igång och jogga så fort våren har torkat upp i skogen, det är nog minst en månad bort. Men jag har blivit betydligt starkare sen årsskiftet då jag började träna ordentligt. Det kräver dock 3-4 ordentliga pass på gymmet i veckan och det är definitivt inte varje gång jag har lust, så kan kräva ganska mycket pannben att få sig dit. Skulle jag vara arbetslös skulle jag boka in varannan förmiddag typ klockan 10 så det verkligen blir av. Jobbar både borta och väldigt ojämna arbetstider så vissa veckor kan det bli tufft att få in träningen. 😊
Ja, jag har ju länge tänkt att det nog vore bra att gå på gym, men jag fastnar vid att det är så dyrt och att jag måste transportera mig till gymmet 2,5 mil bort, vilket ju också kostar. Hur jag ska få plats med det i min dagliga aktivitet är också något jag inte har svaret på.

Men kostnaden är det största problemet. Vet inte om det går att lösa på något sätt inom t.ex. högkostnadskortet?
 
Senast ändrad:
Ja, jag har ju länge tänkt att det bog vore bra att gå på gym, men jag fastnar vid att det är så dyrt och att jag måste transportera mig till gymmet 2,5 mil bort, vilket ju också kostar. Hur jag ska få plats med det i min dagliga aktivitet är också något jag inte har svaret på.

Men kostnaden är det största problemet. Vet inte om det går att lösa på något sätt inom t.ex. högkostnadskortet?
Jag fick fysisk aktivitet på recept av min psykolog, då blev der billigare här på badhuset. Betalar 850 kr för ett halvår med fri tillgång till bassängen, gymmet och olika pass.
Vet att min kompis som går på gym som får FAR också gåt billigare. Så kolla upp det!
 
Icke-gymmare här som är 50-plussare. Jag går mycket promenader för konditionens skull. Får lätt ont i axlar och skulderblad och är nog rätt svag där. Men efter att ha skaffat gummiband för ett tag sedan, och letat fram 3 enkla övningar som tar några minuter/dag, så har smärtan hållit sig borta :) . Jag vet att jag inte skulle trivas med att gå regelbundet på gym, men det finns andra lösningar :) !
 
Jag fick fysisk aktivitet på recept av min psykolog, då blev der billigare här på badhuset. Betalar 850 kr för ett halvår med fri tillgång till bassängen, gymmet och olika pass.
Vet att min kompis som går på gym som får FAR också gåt billigare. Så kolla upp det!
Ska kolla upp det. För det vore jäkligt najs om jag kunde få kroppen att funka bättre igen.
 
Det går också enkelt att göra väldigt mycket hemma med gummiband och lite billiga justerbara hantlar! Jag kör ibland ett snabbt lunchpass hemma och det går alldeles utmärkt! Gillar dock gymmet betydligt mer då jag vill bli riktigt stark, inte vara "underhålla". Men orkar du 30 minuter hemma varannan dag är det enormt bra och stor skillnad mot 0 minuter. 😊
 
Gym gör stor skillnad för mig. Tycker dock konditionsträning är tråkigt, men ska komma igång och jogga så fort våren har torkat upp i skogen, det är nog minst en månad bort. Men jag har blivit betydligt starkare sen årsskiftet då jag började träna ordentligt. Det kräver dock 3-4 ordentliga pass på gymmet i veckan och det är definitivt inte varje gång jag har lust, så kan kräva ganska mycket pannben att få sig dit. Skulle jag vara arbetslös skulle jag boka in varannan förmiddag typ klockan 10 så det verkligen blir av. Jobbar både borta och väldigt ojämna arbetstider så vissa veckor kan det bli tufft att få in träningen. 😊
Här vill jag bara inflika att man kan komma långt även på 1-2 pass i veckan också, förutsatt att man har lite disciplin och struktur på det hela och förutsatt att det är just vardagsstyrka man vill åt.

Bara så att folk inte ser siffran "3-4 pass i veckan", blir avskräckta och tänker att det inte är lönt att ens testa, menar jag :)
 
Här vill jag bara inflika att man kan komma långt även på 1-2 pass i veckan också, förutsatt att man har lite disciplin och struktur på det hela och förutsatt att det är just vardagsstyrka man vill åt.

Bara så att folk inte ser siffran "3-4 pass i veckan", blir avskräckta och tänker att det inte är lönt att ens testa, menar jag :)
Klokt inlägg! Varje pass är bättre än inget pass alls. 😊
 
Det går också enkelt att göra väldigt mycket hemma med gummiband och lite billiga justerbara hantlar! Jag kör ibland ett snabbt lunchpass hemma och det går alldeles utmärkt! Gillar dock gymmet betydligt mer då jag vill bli riktigt stark, inte vara "underhålla". Men orkar du 30 minuter hemma varannan dag är det enormt bra och stor skillnad mot 0 minuter. 😊
Det kan bli svårt att komma till skott hemma. Provade ju att skaffa ett yogaabonnemang för en tid sedan, men kom inte till skott mer än några gånger, så jag sa upp abonnemanget igen innan prövoperioden var slut. .
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag som har stora problem med ryggen som både är ärftliga och förvärvade, och dessutom har passerat 55, har också börjat gå på gym 1-2 gånger per vecka. Det har gjort underverk med min stackars kropp, jag är rörligare och orkar mer.

Där jag bor finns det gym i simhallen. Där får den som är arbetslös eller fått friskvård på recept rabatt på inträdet.
 
Jag hatar gym så jag tränar inte 😄
Däremot är jag aktiv med ett fysiskt jobb där jag dels går 10 - 20 000 steg per dag och använder hela kroppen, har häst, promenerar, cyklar och springer. Eller ja, promenerar och promenerar, jag går i raketfart 😆
Det gör att jag ser (och är) vältränad och har bra kondition. Att inte väga för mycket bidrar såklart också till att kroppen mår bättre 😄

Så det går att hålla sig i bra form utan att gå på gym men det kräver såklart en del driv det med, fördelen är att det är gratis.

Sen det vanliga, äta bra för mer energi osv.
Där är jag dock sämst som lever på energidryck, chips och choklad 🙃
 
Jag har inte möjlighet att vara på gymmet mer än en gång i veckan (och några veckor på ett år faller dessutom bort av olika skäl). I skillnad mellan ingen träning och bättre vardagsfysik är det ändå värt det. Visst är det lite surt att passen blir så dyra per styck mot om man kunde nyttja kortet bättre.

Kompletterar med stavgång hemma, vilket innebär att det är helt fokus på styrka då jag är på gym, tycker det är den delen som tillgång till deras utrustning gör den stora skillnaden för. Sover helt kart bättre de dagar som jag gått 10 km i bra tempo, och fungerar även bättre i huvudet dygnet efter.
 
Alltså, jag går ju redan regelbundet men har haft en period under vintern då jag inte vågat gå med risk för att mitt sår ska gå sönder. Och nu känner jag mig också lite rädd för att gå, för vid två tillfällen har det hänt obehagliga saker när jag gått. Senast i förrgår.

Men jag upplever inte att promenader hindrar mig från att bli stel och få ont när jag gör saker i trädgården, vilket är hela tiden. Trädgårdsarbetet verkar inte heller göra mig mer vältränad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp