Att bli egenföretagare

Tillgång till kapital. Antingen genom egna pengar, andras pengar eller belåning. Men man måste ju vara väldigt övertygad om framgång för att ta de riskerna som kan sluta med stora skulder och existensminimum länge.

En bra affärsidé innebär inte att man jobbar röven av sig för nästan inga pengar alls. Även om det kan vara så en begränsad period i början. Man måste sälja något som tillräckligt många är beredda att betala tillräckligt mycket för.

Men startkaptal behövs väl rent krasst inte för en EF? Däremot ett AB.
@Wille ska du bara sälja lite på sidan av så känns det lite hard core att starta EF och regga sig för F-skatt och moms och sånt. Borde vara lättast att köra hobbyverksamhet. Det kan du lätt dra av när du deklarerar sen. Kom bara ihåg att spara kvitton för det du köper in typ material.
 
Jag skulle vilja säga att det är svårt att tjäna pengar på ägg. Mina ägg är nog de dyraste ägg jag äter och de få jag säljer täcker absolut inte vad de kostat. Jag tror man behöver minst 50+ höns för att kunna eventuellt betala fodret till dom.

Enklaste sättet att tjäna pengar på ägg är att ha några olika roliga/intressanta/eftertraktade raser med en bra flock -både i antal och djur- per ras och sälja avelsägg och kycklingar från dessa över den säsongen.

Skapligt pyssligt, men himla roligt faktiskt och gav hyfsad inkomst till företaget.
 
Men hur kan man tjäna pengar på hemsida som du gjorde? Fattar inte sånt.
Genom att låta google placera annonser på ens hemsida eller genom att vara med i affiliatenätverk och lägga upp annonser och länkar till produkter och när någon köper genom ens länk så får man provision. Google gav klart mest pengar för mig.

Men fortsätt att ha det som hobby?

(minns inte inkomstgränsen för hobby men den är väl några tusenlappar i alla fall).
Jag har heller inte koll på inkomstgränsen för hobby. Men förut när jag körde och fick in mellan 20 000 - 25 000 om året så hade jag blivit tvungen att starta firma om jag fortsatte jobba med hemsidan för att skatteverket skulle vara nöjda. Så länge jag inte jobbade med hemsidan då så var det ok att se det som hobby.

Man kanske inte får dela kontoadresser här men jag skulle gärna följa på Insta. (FB har jag avslutat.)

Sökmotoroptimera? Prosit!
Skicka gärna pm.

Jag skulle vilja säga att det är svårt att tjäna pengar på ägg. Mina ägg är nog de dyraste ägg jag äter och de få jag säljer täcker absolut inte vad de kostat. Jag tror man behöver minst 50+ höns för att kunna eventuellt betala fodret till dom.
Ja, jag har läst något om att har man 25 höns och säljer äggen så har man de egna äggen gratis. Så man behöver fler höns om det ska bli någon vinst.
 
Jag har heller inte koll på inkomstgränsen för hobby. Men förut när jag körde och fick in mellan 20 000 - 25 000 om året så hade jag blivit tvungen att starta firma om jag fortsatte jobba med hemsidan för att skatteverket skulle vara nöjda. Så länge jag inte jobbade med hemsidan då så var det ok att se det som hobby.

Runt 30 k brukar de vilja att man startar en EF/reggar sig för moms.
Jag har EF men är inte momsregistrerad. Det är ngt enklare.
 
Enklaste sättet att tjäna pengar på ägg är att ha några olika roliga/intressanta/eftertraktade raser med en bra flock -både i antal och djur- per ras och sälja avelsägg och kycklingar från dessa över den säsongen.

Skapligt pyssligt, men himla roligt faktiskt och gav hyfsad inkomst till företaget.
Tack för tips! Det låter faktiskt som om det skulle vara roligt. Var du med på utställningar och sånt också?

Jag är inne på att skaffa någon lantras, men vet inte vilken. Kanske inte är lönt med lantras?
 
Jag tjänade alltså mindre än det och skatteverket ville jag skulle registrera firma om jag fortsatte uppdatera hemsidan.
Regelverket har ändrats en del på senare år. Läs på sidan jag länkade till.
Där står t.ex
1701535786457.png
 
Skatteverket la ner mitt företag för 2 veckor sen. Men menar ni då att man kan hobby-tjäna 80 000? Hur gör man då? Säg att jag säljer en tjänst, hur ska de då betala?
 
Skatteverket la ner mitt företag för 2 veckor sen. Men menar ni då att man kan hobby-tjäna 80 000? Hur gör man då? Säg att jag säljer en tjänst, hur ska de då betala?

Jag tror inte att du kan sälja tjänster om du har hobbyverksamhet. Du får inte arbeta på uppdrag.
Tex om jag målar en tavla lite spontant och sen kommer någon och vill köpa den så är det ok (så länge jag redovisar det i deklarationen) men jag kan inte ta beställningar.
 
Men startkaptal behövs väl rent krasst inte för en EF? Däremot ett AB.
@Wille ska du bara sälja lite på sidan av så känns det lite hard core att starta EF och regga sig för F-skatt och moms och sånt. Borde vara lättast att köra hobbyverksamhet. Det kan du lätt dra av när du deklarerar sen. Kom bara ihåg att spara kvitton för det du köper in typ material.
Jag tänkte bara på kapital för att täcka upp utebliven förvärvsinkomst och för att investera i råvaror, inte för reglerna.
 
Jag tänkte bara på kapital för att täcka upp utebliven förvärvsinkomst och för att investera i råvaror, inte för reglerna.

Ok, då är jag med! Ja det är ju lite att ligga ute med. Plus att preliminärskatten ska in osv
 
Tack för tips! Det låter faktiskt som om det skulle vara roligt. Var du med på utställningar och sånt också?

Jag är inne på att skaffa någon lantras, men vet inte vilken. Kanske inte är lönt med lantras?

Jag åkte inte på utställningar med hönsen och ankorna, hade inte tid 😅

Jag hade bara lantras på ankorna (svensk gul och svensk blå) fanns/finns ganska gott om folk med lantraser, så jag hade lite andra raser.
Även värpdugliga blandraser brukar vara god efterfrågan på, speciellt om de är grönvärpare.

Det pyssliga är att man måste ha olika hönsgårdar för att kunna garantera att kycklingarna som kläcks ur de såla äggen är renrasiga.
Över vintern kan man ha dem blandade, så första kläcken efter man separerat dem under tidiga våren blir mest blandraser.
Direkt efter uppdelningen kläckte jag de flesta äggen själv. Sparade en del till min blandgrupp och sålde resten av kycklingarna lokalt till de som ville bygga på sin egen grupp för hemägg.

Man kan också hyra ut en mindre värpande grupp över sommaren till de som inte kan ha höns året om.
Får man bra efterfrågan för det, så är det också ett ganska enkelt sätt att få verksamheten mer lönsam.
 
Skatteverket la ner mitt företag för 2 veckor sen. Men menar ni då att man kan hobby-tjäna 80 000? Hur gör man då? Säg att jag säljer en tjänst, hur ska de då betala?
Man kan inte sälja tjänster inom hobbyverksamhet, bara varor.
Det är momsen man kan slippa greja med. Men det finns nåt om att det ska vara en ny verksamhet för at få igenom det, jag kan inte reglerna i detalj.
 
Fast är det inte väldigt tungrott att ha ett eget företag?
Tänker att orkar man inte jobba heltid så kanske man inte orkar kämpa med ett eget företag också förutom jobbet.

Det är vad som hindrar mig från att starta företag, jag har verkligen inte energi till det utöver mitt jobb som är på 75%. I eget företag ingår väl också oro och stress, samt en massa socialt nätverkande som jag är kass på.

Äh, inte meningen att vara negativ egentligen. Kör på och testa! Heja!
 
Jag åkte inte på utställningar med hönsen och ankorna, hade inte tid 😅

Jag hade bara lantras på ankorna (svensk gul och svensk blå) fanns/finns ganska gott om folk med lantraser, så jag hade lite andra raser.
Även värpdugliga blandraser brukar vara god efterfrågan på, speciellt om de är grönvärpare.

Det pyssliga är att man måste ha olika hönsgårdar för att kunna garantera att kycklingarna som kläcks ur de såla äggen är renrasiga.
Över vintern kan man ha dem blandade, så första kläcken efter man separerat dem under tidiga våren blir mest blandraser.
Direkt efter uppdelningen kläckte jag de flesta äggen själv. Sparade en del till min blandgrupp och sålde resten av kycklingarna lokalt till de som ville bygga på sin egen grupp för hemägg.

Man kan också hyra ut en mindre värpande grupp över sommaren till de som inte kan ha höns året om.
Får man bra efterfrågan för det, så är det också ett ganska enkelt sätt att få verksamheten mer lönsam.
Fler hönsgårdar blir ju ett problem för mig. Jag har länge funderat på var jag ens ska ha en hönsgård och har landat i att bygga om carporten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 146
Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 082
Senast: soom
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 765
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 861
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp