Att bli egenföretagare

Om jag har en anställning på 75% och jobbar lite med ett företag, så blir jag ju tvungen att lägga ner företaget om jag blir arbetslös från anställningen. Jag kommer ju aldrig kunna driva företag på heltid, men ser inte att det är görbart ö.h.t. om jag inte ska kunna fortsätta med det vid eventuell arbetslöshet från anställning.

Jag kommer få lyfta bidrag helt enkelt samtidigt som jag kommer må dåligt av att inte kunna göra någon nytta.

Det var därför jag föreslog att du inte ska starta EF utan köra det som en hobbyverksamhet. Om du omsätter säg 20 000 per år kanske så låter det enormt meckigt att regga sig för F-skatt och moms och hela den grejen.

Om hobbyverksamheten anses vara en bisyssla (vilket det ju lär bli i ditt fall?) bör det funka, men kolla med din a-kassa.
 
Jag anser nog inte att det enbart är "jävla sjukt". Det är en ganska svår avvägning. Det riskerar snabbt att bli snedvriden konkurrens om vissa företagare ska subventioneras av samhället och andra inte.

Även anställning kommer en del arbetsgivare vara väldigt njugga till att kombinera med företag som bisyssla. Särskilt om man har eller får problem med att klara sina åtaganden pga sjukdom eller andra svårigheter. På de flesta företag jag känner till måste sånt företagande vid sidan av anställningen godkännas av företaget och helhetssituationen bedömas som rimlig när det gäller arbetstid och arbetsmiljö, och om man skulle tacka nej till ett jobb för att de inte godkänner företagandet lär man få karens på ersättningar (alltså ogiltigt skäl att tacka nej till jobb).
Måste bero på bransch, det jag varit med om att du inte får driva eget med konkurrerande verksamheten. Där emot så läser jag ofta jobbannonser där det är krav på min 50% annan sysselsättning.

Jobbat på HSB och drivit hovslageri samtidigt
Jobbar på Volvo lastvagnar och haft eget som biodlare (många på Volvo som har annat vid sidan om).
 
Om du börjar på hobbynivå kanske det är lättare att utveckla sedan när du tex har en deltidsanställning istället för sjukskrivning eller a-kassa? Just med sjukpenning a-kassa är det ju så otroligt många regler som ska följas för att förhindra fusk. Det kan ju finnas andra inkomster tex att sälja torvfri mulch plantjord/mulch skulle kunna vara en extra inkomst från hönsen. Det är ju också bra för klimatet.
Om jag gör så och sedan blir arbetslös så får jag lägga ner firman oavsett.


Du kan lägga det i vila, ganska vanligt. Ibland är det även så att man faktiskt kan vara arbetslös på deltid om man stadigvarande drivit företag som komplement utöver sin fasta anställning. Då räknas det som bisyssla. Helt svartvit är det inte där.
Jag kommer aldrig att jobba heltid med en anställning och ha företag vid sidan om. Det orkar jag inte.

Och hur lägger man ett företag i vila? Hemsidan kan inte bara läggas ner. Samma med instagram. Och driver man upp plantor så måste detta även i fortsättningen tas omhand så man inte mister plantmaterialet man förökar.
 
Och hur lägger man ett företag i vila? Hemsidan kan inte bara läggas ner. Samma med instagram. Och driver man upp plantor så måste detta även i fortsättningen tas omhand så man inte mister plantmaterialet man förökar.

Vet inte om du läste mitt inlägg, men för en så småskalig verksamhet så tror jag det bara skapar merjobb att regga EF.
Som ngn skrev tidigare i tråden så kan du numera omsätta upp till 80 000 på hobbyverksamhet. Tror du att du kommer att omsätta mer än det?
 
Vet inte om du läste mitt inlägg, men för en så småskalig verksamhet så tror jag det bara skapar merjobb att regga EF.
Som ngn skrev tidigare i tråden så kan du numera omsätta upp till 80 000 på hobbyverksamhet. Tror du att du kommer att omsätta mer än det?
Det var för att kunna momsregistrera som man behövde tjäna 80000.

Men nej, jag kommer inte tjäna mer än så, i alla fall inte de första åren.

Men utvecklar jag en hemsida så kommer inkomsterna öka med tiden. Hur mycket det kan bli vet jag inte.
 
Jag kommer aldrig att jobba heltid med en anställning och ha företag vid sidan om. Det orkar jag inte.

Kommer du att orka jobba ex.vis 75%/50% som anställd må-fre och sedan lägga ner några timmars jobb i företaget alla dagar i veckan?

Sammantaget blir det lätt mer än en heltid. Speciellt i början, under uppbyggnadsfasen.
 
Det var för att kunna momsregistrera som man behövde tjäna 80000.

Men nej, jag kommer inte tjäna mer än så, i alla fall inte de första åren.

Men utvecklar jag en hemsida så kommer inkomsterna öka med tiden. Hur mycket det kan bli vet jag inte.

Det kanske är smart att testa det som hobby första året och sen beroende på hur det går så kan du starta EF?
 
Måste bero på bransch, det jag varit med om att du inte får driva eget med konkurrerande verksamheten. Där emot så läser jag ofta jobbannonser där det är krav på min 50% annan sysselsättning.

Jobbat på HSB och drivit hovslageri samtidigt
Jobbar på Volvo lastvagnar och haft eget som biodlare (många på Volvo som har annat vid sidan om).

Ja, det är en aspekt. En annan aspekt som kommit alltmer är att varje arbetsgivare har ansvar för arbetsmiljön och säkerheten för verksamheten och för att kunna göra det åtagandet krävs att man dels är medveten om vilka andra åtaganden den anställde har och dels att man har tillträcklig kontroll för att uppfylla det.

Men det stämmer nog att det är ganska olika i olika branscher.

Det vore ju kämpigt om ambulansförare spenderade sin avsedda återhämtnings och sovtid med att tillverka och sedan stå och sälja korgar på knallemarknader.
 
Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör företaget på sin fritid?

Jag hade inget fett startkapital och ingen partner när jag startade mitt företag. Dessutom var jag inte med i nån A-kassa då. Så jag hade inget val, direkt - jobbade som anställd inom annat område (jobbade på timme då så omfattningen kunde variera lite hit och dit. Men jag var ju tvungen att försörja mig och djuren så kunde inte tacka nej till jobb om det inte var pga sjuk/veterinär/liknande liksom..) och drev företaget utöver det. Tanken var att låta så mycket pengar som möjligt finnas kvar på företagets konto, även om jag såklart skattade på all vinst oavsett (drev som sagt EF).

Det är, enligt min erfarenhet, vanligt att en börjar så. En fot i trygghet, för att betala räkningar etc, och en fot i det egna företaget.

Efter ca 1,5år fick jag en heltidstjänst inom samma yrke (men jag gjorde inte riktigt samma sak på jobbet som i företaget). Men det blev för tungt i längden med heltidsjobb + företag + allt annat i livet. Jag behövde prioritera och valde till slut bort företaget. Som min redovisningskonsult sa när jag avvecklade: allt har sin tid. Allt sköttes som det skulle och företaget gick med vinst (om än liten) varje år.

Skulle jag orka jobba heltid idag, och starta företag parallellt? Nja. Kanske, på rätt jobb. Men troligast inte. Jag orkar helt enkelt inte "jobba alltid" numera, och ärligt talat vill jag göra andra saker också.
Skulle jag göra på samma sätt igen, alltså jobba som anställd för att försörja mig, om jag skulle starta företag idag? Ja. Jag ser det som en grundtrygghet. Jag har inte möjlighet att leva på sparpengar, t ex, och vill inte ta något företagslån för att starta.
 
Kommer du att orka jobba ex.vis 75%/50% som anställd må-fre och sedan lägga ner några timmars jobb i företaget alla dagar i veckan?

Sammantaget blir det lätt mer än en heltid. Speciellt i början, under uppbyggnadsfasen.
Jag tänker att det jag gör som företagare är att jag skriver artiklar. Och hur mycket tid man lägger på det bestämmer man ju själv.

Det kanske är smart att testa det som hobby första året och sen beroende på hur det går så kan du starta EF?
Jag törs ju inte starta eget företag eftersom jag måste lägga ner företaget om jag får sparken från en anställning.
 
@Wille Du har skrivit flera gånger i tråden att du måste lägga ner företaget ändå, om du blir av med din anställning. Och ja, så kan det absolut bli om du startar ett företag och senare behöver få A-kassa. Det kan hända.

Min fråga är: varför är det i sig ett hinder?

Om en sköter företaget, redovisning och skatter etc som en ska. Då är det inte ett hinder för att få F-skatt igen, om en lägger ner sitt företag och några år senare vill starta företag igen. Det är inte heller ett misslyckande att lägga ner ett företag/verksamhet. Livet kan hända, och förändras.

(Det här är inte kritik. Utan en öppen, ärlig fråga. En reflektion. Och du behöver inte svara.)
 
@Wille Du har skrivit flera gånger i tråden att du måste lägga ner företaget ändå, om du blir av med din anställning. Och ja, så kan det absolut bli om du startar ett företag och senare behöver få A-kassa. Det kan hända.

Min fråga är: varför är det i sig ett hinder?

Om en sköter företaget, redovisning och skatter etc som en ska. Då är det inte ett hinder för att få F-skatt igen, om en lägger ner sitt företag och några år senare vill starta företag igen. Det är inte heller ett misslyckande att lägga ner ett företag/verksamhet. Livet kan hända, och förändras.

(Det här är inte kritik. Utan en öppen, ärlig fråga. En reflektion. Och du behöver inte svara.)
Då måste man ju börja om från noll igen. Och det vill jag inte göra. Jag vill inte stänga ner en hemsida som jag har lyckats få trafik till för att sen börja om med det igen. Det tar tid att få trafik till en hemsida.
 
Då måste man ju börja om från noll igen. Och det vill jag inte göra. Jag vill inte stänga ner en hemsida som jag har lyckats få trafik till för att sen börja om med det igen. Det tar tid att få trafik till en hemsida.

Jag fattar det - verksamhet i min bransch tar också tid (och mycket energi, och oftast en del pengar. Engagemang, helt enkelt.) att bygga upp. Men det finns ju aldrig någon garanti för att en inte kan komma att behöva lägga ner ett företag som en startar. Precis som att en anställning inte är en garanti för att en kan jobba kvar på samma jobb till pensionen, typ.

Jag försöker verkligen inte pressa eller övertala dig till något. Jag menar bara att det i sig inte måste vara ett hinder för att starta något.
 
Då måste man ju börja om från noll igen. Och det vill jag inte göra. Jag vill inte stänga ner en hemsida som jag har lyckats få trafik till för att sen börja om med det igen. Det tar tid att få trafik till en hemsida.
Men igen - jag fattar inte varför du måste starta företag?

Du kan dra in upp till 80.000 kr utan att behöva ha företag.
Producera plantor och ägg etc som hobby? Utan att blanda in myndigheter. Det är ju uppbyggt så att det är ett alternativ.

Beträffande momsen så är det inte bara att dra av den. Du måste också redovisa all moms du får in. Är det lönsamt??
 
Av ren nyfikenhet vad skulle du behöva ta betalt för äggen för att få ut vad det kostar dig att ha hönsen?
Jag har inte räknat, men jag kan konstatera att det absolut inte räcker med 15 höns, det är typ 10 jag behöver för mitt husbehov, så jag säljer väldigt få ägg. 😊
Jag har 50 höns typ det går jätteback. Förvisso är några gamla och värper inte men då äter de mindre också. Fri tillgång på vete , annat spannmål som krossas, äggskal under vintern eko koncentrat, nu har jag inte räknat på det men om jag tänker efter så kanske det blir 10:an ägget. De vilar ju /ruggar hos mig/er andra när äggindustrin slaktar av och byter ut för att slippa stå utan ägg och här äter de bara.
Mina är också frigående på 1 ha och det händer att höken tar någon eller två och då blir även det en ekonomisk förlust om man skulle börja tänka vinstdrivande företag.
Jo, jag kan tänka att inte det heller går ihop, men man måste ha en stor mängd för att få det att gå plus tror jag. 😊
 
Om jag gör så och sedan blir arbetslös så får jag lägga ner firman oavsett.



Jag kommer aldrig att jobba heltid med en anställning och ha företag vid sidan om. Det orkar jag inte.

Och hur lägger man ett företag i vila? Hemsidan kan inte bara läggas ner. Samma med instagram. Och driver man upp plantor så måste detta även i fortsättningen tas omhand så man inte mister plantmaterialet man förökar.
Nej men det kanske går på deltid. Ett allternativ kan ju vara och ringa och prata med facket/akassan och fråga vart gränsen går för bissysla om man nu måste jobba 100%. Det finns ju ändå många som gör så jobbar deltid och driver företag deltid och även de blir ju både sjuka och arbetslösa emellanåt. Massor av hästföretag drivs ju på det viset och så någon lär ju veta hur man gör om man blir varaktigt sjuk eller arbetslös från sin huvudsyssla. Hästar måste ju fortsätta äta och lantbruk måste fortsätta skötas. Så omöjligt lär det inte vara :). Ge inte upp. men du kanske inte heller behöver lösa allt just precis nu.
 
Tycker jag går en del plus på mina höns. Har ca 30-35 stycken och köper spannmålsrens billigt direkt av bonden. Maranägg är det som säljer bäst som avelsägg tycker jag av dom raser jag haft(superfina mörkt brunröda ägg):) bäst vinst hade jag dock på kalkonerna när jag hade dom. 35-45:-/styck för avelsägg och dom värpte som sjutton. På våren hade jag kö med folk som ville köpa 🙂 har även biodling och säljer bra då jag har lågt pris om man köper mycket.
 
Men igen - jag fattar inte varför du måste starta företag?

Du kan dra in upp till 80.000 kr utan att behöva ha företag.
Producera plantor och ägg etc som hobby? Utan att blanda in myndigheter. Det är ju uppbyggt så att det är ett alternativ.

Beträffande momsen så är det inte bara att dra av den. Du måste också redovisa all moms du får in. Är det lönsamt??
80000 var väl summan man behövde dra in för att kunna momsregistrera sig. Gränsen för företag lär vara mycket lägre.

Jag fick ju sluta uppdatera min hemsida för att skatteverket ansåg att jag skulle registrera företag om jag uppdaterade. Och jag tjänade väldigt långt under 80000.
 
Ja, det är en aspekt. En annan aspekt som kommit alltmer är att varje arbetsgivare har ansvar för arbetsmiljön och säkerheten för verksamheten och för att kunna göra det åtagandet krävs att man dels är medveten om vilka andra åtaganden den anställde har och dels att man har tillträcklig kontroll för att uppfylla det.

Men det stämmer nog att det är ganska olika i olika branscher.

Det vore ju kämpigt om ambulansförare spenderade sin avsedda återhämtnings och sovtid med att tillverka och sedan stå och sälja korgar på knallemarknader.
Dom har varit tydliga med att det du gör på din fritid inte ska påverka jobbet, vilket har inget att göra med om det är ett företag som drar in pengar eller en hobby som kostar pengar eller något helt annat den anställda gör på sin fritid.
 
80000 var väl summan man behövde dra in för att kunna momsregistrera sig. Gränsen för företag lär vara mycket lägre.

Jag fick ju sluta uppdatera min hemsida för att skatteverket ansåg att jag skulle registrera företag om jag uppdaterade. Och jag tjänade väldigt långt under 80000.
Hur länge sen var det?

Eftersom beloppsgränsen höjts - det vore märkligt om skattemyndigheten numera skulle ha nåt att invända på en hobbysida?

Plus frågan -vill du ha ett företag? Varför?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 079
Senast: soom
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 748
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 839
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 857
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp