Att bli hovslagare

Sv: Att bli hovslagare

Är det så svårt att komma in på hovslagareutbildningen? :eek:
En bekant till mig som aldrig hade skott eller verkat en häst bestämde sig för att söka. Praktiken gjorde hon med mig under en månad och jag skrev ett "intyg".
Hon kom in på första försöket i Skara och är idag utbildad och klar hovslagare.

Man lär sig knappast att sko för att man har gått som lärling i 4 månader, en bekant till mig gick sin lärlingstid i 3 år. Gesällbrev får man inte förrän avlagt prov, och det klarade han efter 3 år som lärling. Då är han ändå inte utbildad och klar, fortfarande återstår de sk fortbildningsblocken som ska vara 5 st och jag inte missuppfattat saken. Jag förmodar att de lär ta sin tid de med, han har för avsikt att göra dessa fortbildningsblock men kan arbeta ett tag innan han ger sig på dessa.

jag tror definitivt inte att man lär sig sko efter fyra månaders praktik. Det jag hörde var att de trodde inte ens att min sambo som har haft sin verksamhet i 8 år ens skulle komma in.:smirk:
Och han KAN sko. Det var det jag menade.
Det är ju som att gå en nybörjar kurs i engelska när man redan talar flytande.Om ni förstår vad jag menar.
Ang gesällbrevet, det är junågot som inte är ett måste att ta. Det är högst frivilligt. Men någon gång i framtiden skulle jag vilja göra det.
zillax89
Det där stämmer INTE, det är inte omöjligt att komma in på skara. Dock behöver du minst 4 månaders praktik hos en utbildad hovslagare, B körkort och fyllt 20 år. Sen behöver du även ett års praktik på någon form av hästverksamhet (ej endast mockning osv)
för att bli antagen.
Här finns länken : http://www.hovslagarskolan.se/hovslagarutbildningen.htm
där står allt, så ge inte upp. En stor del av utbildningen är faktiskt på distans.

Får man inte studiemedel av att ha praktik? man borde väl få någon form av bidrag när man har praktik - eller?
Kraven för att komma in fixar jag med råge.
ang praktik delen, vad menar du? jo man får väl studiemedel under praktik tiden om man går på skolan. Men jag menar att jag skulle kunna gå lärling hos min kille, men det verkar inte som att det går att få några som helst bidrag om jag skulle göra det. Och jag behöver pengar till hyra osv.
Få se om skara skolan behagar att skicka ett brev om att jag inte kom in. Bara till att vänta...:(

Har hört vaga rykten om att ATG var intresserade att starta upp Uppsala igen. Något du hört något om?

Vaga var just var ryktet var. Var inne hos Roger för 3 veckor sen och visste då inte om något. Jag har sett vaga rykten här på buke, men ingen annanstans!

Ang gesällbrevet, det är junågot som inte är ett måste att ta. Det är högst frivilligt. Men någon gång i framtiden skulle jag vilja göra det.

För en kommande legitimation kommer antagligen gesällbrev vara ett krav.

Är det så svårt att komma in på hovslagareutbildningen? :eek:
En bekant till mig som aldrig hade skott eller verkat en häst bestämde sig för att söka. Praktiken gjorde hon med mig under en månad och jag skrev ett "intyg".
Hon kom in på första försöket i Skara och är idag utbildad och klar hovslagare.

När jag sökte till Skara så hade tjejerna det lättare att komma in eftersom utbildningen är könskvoterad och det var få tjejer som sökte, Idag är det många tjejer som söker och det har blivit svårare även för dom.

Vaga var just var ryktet var. Var inne hos Roger för 3 veckor sen och visste då inte om något. Jag har sett vaga rykten här på buke, men ingen annanstans!

Mina rykten var inte fullt sååå vaga.
Dom kom från en av de ansvariga, Maria L men det var kanske mer en förhoppning än en realitet?

När jag sökte till Skara så hade tjejerna det lättare att komma in eftersom utbildningen är könskvoterad och det var få tjejer som sökte, Idag är det många tjejer som söker och det har blivit svårare även för dom.

Ok, det förklarar ju saken...

Mina rykten var inte fullt sååå vaga.
Dom kom från en av de ansvariga, Maria L men det var kanske mer en förhoppning än en realitet?

Fast det sade hon redan när jag gick ut(jag var sista kullen ut). Det skulle förmodligen bli redan nästa terminstart(-05). Fats då skulle ev. ATG ta över regin.

Du gick väl där när jag var dit med ett par hästben?

Men ursäkta så väldigt mycket, återgå gärna till ämnet för diskussionen. Era privata konversationer får ni gärna ta via PM.

Boj/moderator

Men ursäkta så väldigt mycket, återgå gärna till ämnet för diskussionen. Era privata konversationer får ni gärna ta via PM.

Boj/moderator

Jaja...du vet väl hur hovslagare är? Det blir så lätt att vi kommer utanför trådar när vi kommer ihop oss! Radera bäst du vill!

Ja ibland får man ta till sågen för att få ett par långa slanka ben i passagerarsätet:D

Boj.
Tråden heter: Att bli hovslagare.
vdb och jag visar bara vilken sjukdomsbild man bör ha innan man söker till skolan. Iofs så utvecklas nog störningen med tiden:D

.
vdb och jag visar bara vilken sjukdomsbild man bör ha innan man söker till skolan. Iofs så utvecklas nog störningen med tiden:D

Hehe...kan inte annat än att hålla med! Man får många konstiga sätt att se på tillvaron efter utbildningen, samt allehanda "störningar"...
Initialt-lätt störning, Sekundärt - kronisk idioti...

Idioti var så sant!
Nu när jag varit pappaledig så länge så inser jag vad man gör med kroppen när man jobbar heltid. Jag känner mig tio år yngre nu när kroppen läkt ihop. Fast nu är det bara ett par veckor kvar så är jag igång igen:crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
853
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 422
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
999
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka