Att bli outsoursad

gulan

Trådstartare
Jag har ansvar över en grupp om 3 personer som i många år har tillhört ett större företag och nu blivit outsourcade till oss. Oj så mycket känslor det finns. Bara det att bära våra kläder..... Företaget vill nu ju också såklart att gruppen presterar. Jag får "höra" en massa. Min kontaktperson meddelar mig titt som tätt att han "hör" från andra. De sitter länge och fikar, de står och snackar med produktionen, de byter om på arbetstid osv. Jag upplever små tecken på att det finns viss relevans i vad som "hörs" och gissar att det är något som pågått under lång tid. Jag fick inte vara med från början utan har fått ta över.
Fokus som vi tillsammans med beställaren kommit överens om är att avrapportera uppdragen korrekt. Med tid. vilket tidigare slarvades med. Samtidigt finns det en del annat som jag tycker är viktigt. Exempelvis att vara ombytt och klar när arbetsdagen börjar, om de nu sitter länge vid fika och lunch....hur ska jag ta upp det? (Jag "hör" från andra att ni drar ut på raster -stämmer det?)
Tro mig -jag är verkligen FÖR en öppen kommunikation, men samtidigt känns det som att de först måste acceptera att de nu jobbar för ett annat företag innan de får kastat i ansiktet att personer som förr var samma företag nu håller ögonen på dem
Jag vill ju givetvis att de tänker på tider och kommer ombytta och klara. Känns lite jobbigt
gulan

Du kan inte ta upp det som allmän information? Typ att nu när vi jobbar för detta företaget och debiterar tid finns det vissa principer att förhålla sig till. Man är ombytt i tid, sitter rätt längd på fikan och debiterar inte mer tid än man arbetat. Och kanske om du har något annat att ta upp.

Istället för att peka på att jag har hört att NI debiterar tid NI inte arbetar.

Jag har ansvar över en grupp om 3 personer som i många år har tillhört ett större företag och nu blivit outsourcade till oss. Oj så mycket känslor det finns. Bara det att bära våra kläder..... Företaget vill nu ju också såklart att gruppen presterar. Jag får "höra" en massa. Min kontaktperson meddelar mig titt som tätt att han "hör" från andra. De sitter länge och fikar, de står och snackar med produktionen, de byter om på arbetstid osv. Jag upplever små tecken på att det finns viss relevans i vad som "hörs" och gissar att det är något som pågått under lång tid. Jag fick inte vara med från början utan har fått ta över.
Fokus som vi tillsammans med beställaren kommit överens om är att avrapportera uppdragen korrekt. Med tid. vilket tidigare slarvades med. Samtidigt finns det en del annat som jag tycker är viktigt. Exempelvis att vara ombytt och klar när arbetsdagen börjar, om de nu sitter länge vid fika och lunch....hur ska jag ta upp det? (Jag "hör" från andra att ni drar ut på raster -stämmer det?)
Tro mig -jag är verkligen FÖR en öppen kommunikation, men samtidigt känns det som att de först måste acceptera att de nu jobbar för ett annat företag innan de får kastat i ansiktet att personer som förr var samma företag nu håller ögonen på dem
Jag vill ju givetvis att de tänker på tider och kommer ombytta och klara. Känns lite jobbigt
gulan
Hur har ni jobbat med övergången? Har dina nya medarbetare fått vara delaktiga i sin nya situation?
För mig (är chef på mellannivå) är det viktigt med kommunikation och öppenhet. I min grupp har vi jobbat mycket, i gemensamma möten, planeringsdagar o liknande, med syfte, framgångsfaktorer och arbetets organisation.
Syfte svarar på vem vi finns till för. För vem gör det skillnad att vi gör vårt jobb?
Framgångsfaktorer, för oss, har varit att prata om värderingar, hur vill vi vara och vad innebär det för oss? När vi säger att vi är professionella, vad innebär det konkret, i beteende? Vi har också pratat mycket om att vi är varandras arbetsmiljö och vad det innebär.
Organisation handlar om vad vi gör, alltså konkreta arbetsuppgifter, hur vi gör dem (rutiner) men också en dialog om rimlig arbetsbörda/belastning och hur vi kan hjälpa varandra när någon har extra mycket (på jobbet eller privat). Sedan är det min uppgift att se till att vi har resurser att utföra vårt uppdrag.

Jag är övertygad om att du "kommer åt" oönskade beteenden med detta. Men det tar lite tid och kräver en hel del jobb, både av dig som chef (teamledare?) och dina medarbetare.

Jag skulle kunna skriva kilometer om detta ämne:D
Apropå "har hört" - var försiktig! Jag ska försöka återkomma senare om jag hinner.

Hur har ni jobbat med övergången? Har dina nya medarbetare fått vara delaktiga i sin nya situation?
För mig (är chef på mellannivå) är det viktigt med kommunikation och öppenhet. I min grupp har vi jobbat mycket, i gemensamma möten, planeringsdagar o liknande, med syfte, framgångsfaktorer och arbetets organisation.
Syfte svarar på vem vi finns till för. För vem gör det skillnad att vi gör vårt jobb?
Framgångsfaktorer, för oss, har varit att prata om värderingar, hur vill vi vara och vad innebär det för oss? När vi säger att vi är professionella, vad innebär det konkret, i beteende? Vi har också pratat mycket om att vi är varandras arbetsmiljö och vad det innebär.
Organisation handlar om vad vi gör, alltså konkreta arbetsuppgifter, hur vi gör dem (rutiner) men också en dialog om rimlig arbetsbörda/belastning och hur vi kan hjälpa varandra när någon har extra mycket (på jobbet eller privat). Sedan är det min uppgift att se till att vi har resurser att utföra vårt uppdrag.

Jag är övertygad om att du "kommer åt" oönskade beteenden med detta. Men det tar lite tid och kräver en hel del jobb, både av dig som chef (teamledare?) och dina medarbetare.

Jag skulle kunna skriva kilometer om detta ämne:D
Apropå "har hört" - var försiktig! Jag ska försöka återkomma senare om jag hinner.
Bra beskrivning av det som jag försökte att klumpigt och kort formulera! :):up:

@gulan kan du inte ta ett personligt möte med var och fråga hur det känns för dem nu när de blivit outsoursade? Det verkar ju som att det finns mycket frustration och ilska över detta och som att de inte riktigt accepterat det? Har deras villkor ändrats på något sätt med t.ex. lön eller har andra typer av förmåner gått förlorade? Öppna för dialog helt enkelt och samtidigt förklara att ni förväntar er ett proffessionellt jobb av de här personerna precis som av alla andra medarbetare.

Jobbar de här personerna tillsammans i en grupp så de känner att de inte kommer in i gänget i det nya företaget? För det skulle ju också kunna vara en anledning till att de är frustrerade om de på något sätt inte känner sig välkomna av övriga arbetskamrater. Tycker det som @farin skriver i sitt inlägg innehåller många bra råd. Man måste nog vara medveten om att det är en mänsklig process att plötsligt inte få tillhöra det företaget man tillhört länge utan bara bli utkastade till något annat helt plötsligt. Samtidigt kan man som arbetsgivare inte låta den här typen av beteende pågå hur länge som helst utan att sätta ner foten om det nu finns grund för påståendena. Om du har möjlighet att jobba nära gruppen en period och vara mer synlig och tillgänglig så kanske det är ett bra steg att ta för att se vad som faktiskt verkar vara sant eller inte.

Jag hade börjat med ett informationsmöte. Betonat vikten av att alla har samma information för att det ska gå lätt och friktionsfritt i förhållande till andra avdelningar.

Och jag hade avslutat informationen (som rör raster, ombytt och klar etc) med att fråga om det är något som alla uppfattat sedan tidigare, eller att något är nyheter. Om det är nyheter, diskutera det där och då, sedan är det bra.

Alla ska veta vad de har att förhålla sig till, de har då tillfälle att ta upp om det är något som skaver. Efter det är det bara att jobba på efter de förutsättningar som finns. Uppstår problem och klagomål efter det, är det enligt mig personlig kontakt som gäller för den som inte motsvarar förväntningarna. Är det något som missuppfattat? Missnöje? "vi hade inte så innan"? Prata igenom och var överens innan avslut.

Är det sedan någon som kommer och "säger något" från andra grupper etc, lyssna in men försök också få så detaljerad information som möjligt. Det går inte att använda "jag har hört", översättningen på det är "det är viktigt att ..." (hålla tider/städa undan/vara klar/vara uppmärksam). "Jag har hört" är skvaller och hör inte hemma på en arbetsplats, och särskilt inte från chefen.

Du kan inte ta upp det som allmän information?
Jag är ju själv ny på jobbet. Första månaden. De två första veckorna var det inte på tal om att de skulle ingå i min verksamhet. Så fort jag fick reda på detta på tog jag kontakt med dem och har sedan dess varit med varje morgon på morgonmöten och varje fredag (2 st) har vi haft ett möte. Då någon varit sjuk och det har varit lite andra saker som inte riktigt klaffat kommer jag ta upp detta allmänt. Tackar!
Handlar det inte först och främst om att skapa sammanhållning och vi-känsla i gruppen?
Jag upplever det som att de gillar varann och hjälper varann. Men det är bara vad jag uppfattar. Ska ha enskillda möten inom kort. Det känns mer som att det är förvirring och oro i botten. Den säkerhet man känt inför sin anställning är nu ruckad. Och detta döljs med missnöje och bitterhet.
Nej jag tror inte de har varit delaktiga alls faktiskt. De kom över till oss i Juni, sen har det varit semestrar och jag började i september. Gissar att övergången inte alls är jobbad på. De gick på ett informationsmöte mitt företag hade anordnat. Thats it.
Har deras villkor ändrats på något sätt med t.ex. lön eller har andra typer av förmåner gått förlorade? Öppna för dialog helt enkelt och samtidigt förklara att ni förväntar er ett proffessionellt jobb av de här personerna precis som av alla andra medarbetare.[.
De har fått bättre lön. Och ja, jag tänkte ge dem till i dec på att helt smälta in, vara juste och köra informationsvägen och upprepa och dokumentera att våra möten.
Man måste nog vara medveten om att det är en mänsklig process att plötsligt inte få tillhöra det företaget man tillhört länge utan bara bli utkastade till något annat helt plötsligt. Samtidigt kan man som arbetsgivare inte låta den här typen av beteende pågå hur länge som helst utan att sätta ner foten om det nu finns grund för påståendena. Det är precis så jag känner. Vill ge dem tid och som jag sa, det får gå till dec -sen får högre ort komma och slå näven i bordet. (Eller jag:nailbiting:)
Är det sedan någon som kommer och "säger något" från andra grupper etc, lyssna in men försök också få så detaljerad information som möjligt. Det går inte att använda "jag har hört", översättningen på det är "det är viktigt att ..." (hålla tider/städa undan/vara klar/vara uppmärksam)
Super:bow:. detta tar jag omedelbart till mig!! tackar.

Tack alla som kommit med goda råd här. Samtidigt som jag känner medlidande för de här personerna och förstår att det känns som man blivit sviken av sitt företag. Och företaget nu helt plötsligt tycker att allt ska funka klanderfritt...så måste de också förstå att det krävs motprestation när man får lön. Att en kollega helt plötsligt blivit deras uppdragsgivare och beställare. (en som de till på köpet inte gillade innan heller:()
gulan

Den säkerhet man känt inför sin anställning är nu ruckad. Och detta döljs med missnöje och bitterhet.

Finns det något fog för att de ska behöva vara oroliga för sina anställningar?Ja givetvis om man missköter sig gravt så driver man ju sig själv ditåt men jag menar mer allmänt är det uppsägningar på gång eller liknande? Annars känns väl det som ett bra första tydliggörande för var och en i ett enskilt samtal att de inte har någon anledning att vara oroliga för sin anställning.

Finns det något fog för att de ska behöva vara oroliga för sina anställningar?
Nej det finns inget fog för att de ska känna det. Vi tog ju över dem. Men många som trott att de suttit säkert i båten blir upprörda och missbelåtna. Min vetskap om detta är inte absolut sanning. Men från en fest för några år sedan då en person varit med vid ett flertal övertagningar berättade just om reaktioner likt dessa ofta handlade om den säkerhet man tidigare känt var ruckad.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som vet om det ens går att komma åt mybenefit (förmånsportal) för två olika arbetsgivare "samtidigt"? Jag tänker att det ju borde...
Svar
4
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 246
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
767
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Hur hade ni hanterat denna situationen? En manlig kollega till mig skickar denna bilden i vårt grupp teamchat och skriver "kanske något... 2
Svar
24
· Visningar
2 404
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka