Bukefalos 28 år!

Att byta boendeförälder

Aningsfull

Trådstartare
Mitt ex har lyft frågan att han vill att dottern ska stå skriven hos honom. Han vill söka bostadsbidrag och tydligen måste dottern då stå skriven på hans adress för att han ska kunna få det? Stämmer det?

Hon har växelvis boende och bor alltså en vecka i taget hos oss. Jag tycker att vår relation (mitt och exets) är bra. Vi bråkar inte och är i regel alltid överens i allt som gäller vår dotter.

Men vad kan det innebära för mig att istället skriva henne på hans adress? Jag får lite ont i magen av tanken utan att egentligen veta om det finns någon grund för det.
Mitt ex har historiskt sett varit manipulativ och inte speciellt snäll även om de sidorna inte visat sig senaste året. Jag vill inte på något sätt hindra honom från att vara förälder eller begränsa deras umgänge, han är en väldigt fin pappa och jag värnar om både vår och hans och dotterns relation. Men jag vill ändå inte sätta mig själv på pottkanten genom att skriva under något som kan komma att vändas emot mig.

Så kära bukefalister som vet mer om sånt här än mig, finns det några "faror" med att låta hennes far stå som boendeförälder? Och stämmer det att han måste göra det för att kunna få bostadsbidrag?

Kan tillägga att jag inte behöver bostadsbidrag så det spelar ingen roll för mig av ekonomiska skäl.
 
Sv: Att byta boendeförälder

Vi får bostadsbidrag och Isak, som också bor varannan vecka, står skriven hos pappan. Så nej det stämmer inte.
Man fyller bara i att barnet bor växelvis.

För oss har det inte varit några problem att han är skriven så.
Men då har vi ett väldigt bra samarbete och bor väldigt nära varandra också.
 
Sv: Att byta boendeförälder

Precis som Mirre skriver så kan man få bostadsbidrag även om barnet bor växelvis.
 
Sv: Att byta boendeförälder

Är man över 29 får man inte bostadsbidrag som ensamstående, om han nu är över 29 så har han ju lite rätt i frågan. Men så himla bra att de andra hade svar på tal!
 
Sv: Att byta boendeförälder

Han är 27 så åldern borde inte vara nåt problem då.

Då är bara frågan om han missuppfattat grejen med bostadsbidrag eller om han har någon annan baktanke med att vilja ha henne skriven hos sig. Det är väl litegrann det jag är rädd för och vill akta mig för.
 
Sv: Att byta boendeförälder

Åldern har ingen betydelse om man har barn, och det har heller ingen betydelse vart barnet är skriven - det som spelar roll är vart barnet bor.
 
Sv: Att byta boendeförälder

Åldern har ingen betydelse om man har barn, och det har heller ingen betydelse vart barnet är skriven - det som spelar roll är vart barnet bor.

Ok, bra. Hon bor ju lika mycket hos oss båda så då kan det inte spela någon roll för bidraget i alla fall. Då återstår bara frågan varför han försöker få mig att tro att det är så.
 
Sv: Att byta boendeförälder

Tänk på att om ni inte kan komma överens om var barnet ska gå i skolan blir det placerat i skolan närmast folkbokföringsadressen.

Sen kan man som förälder inte helt och hållet bestämma vart ens barn ska vara skriven. Folkbokföringen är en fristående myndighet som har rätt att bestämma att inte skriva barnet hos den andre föräldern om båda fortfarande bor kvar och barnet bor lika mycket hos båda.
 
Sv: Att byta boendeförälder

Förutom som Görel sagt så kommer barnet placeras i skolan närmast adressen där den är skriven.

Adressen som barnet är skrivet på är också den adressen dit ALL officiell post om barnet kommer, kontoutdrag, kallelser till tandläkare osv.

Om han vill ha bostadsbidrag så räcker det att han fyller i att barnet bor varannan vecka, behöver ej vara skrivet där. Men givetvis får han mer bostadsbidrag om barnet är skrivet på samma adress som honom, om han inte uppger att det är varannanveckas-boende.

Om han har en historia av manipulativt beteende bakom skulle jag inte skriva på några papper om någon flytt av boendeadress.

Om barnet är skrivet hos honom och ni skulle bli osams och hamna i tvist så har en viss fördel av att barnet står skrivet på honom (min erfarenhet).
 
Sv: Att byta boendeförälder

Ja det är klart.. Det behöver ju inte vara nåt dåligt. Men jag fattar inte.. Hur mycket får man tjäna för att bli berättigad bostadsbidrag? För han får nog säkert ut iaf 16 000 kr efter skatt, kan man verkligen få bostadsbidrag då? Det känns bara som att det finns en annan anledning.

Gällande skola så spelar det i dagsläget ingen roll då vi bor väldigt nära varandra så att närmsta skola är detsamma för oss båda. Däremot har jag en lite mer stabil boendesituation då jag bor i en bostadsrätt ca 100 meter från hennes förskola. Hon har varit skriven hos mig ända sen separationen, dock har vi flyttat en gång (till huset bredvid). :D

Vi har båda fasta jobb, dock tjänar jag ungefär dubbelt så mycket som honom om det skulle spela någon roll.

Om det skulle bli en tvist i frågan, vad kollar dom på då?
 
Sv: Att byta boendeförälder

Det är nog annat som ligger bakom. Även om han har växelvis boende så får han bostadsbidrag OM han är berättigad till det. Jag hade inte skrivit på.
 
Sv: Att byta boendeförälder

På försäkringskassans hemsidan kan man beräkna vad man kan få i bostadsbidrag. Man får fylla i inkomst, boendekostnad m.m
 
Sv: Att byta boendeförälder

Är man över 29 får man inte bostadsbidrag som ensamstående, om han nu är över 29 så har han ju lite rätt i frågan. Men så himla bra att de andra hade svar på tal!

Stämmer inte. Jag är nyss fyllda 42 och har precis blivit beviljad bostadsbidrag, som ensamstående med barn boendes i egenägd villa. :)
 
Sv: Att byta boendeförälder

Ja det är klart.. Det behöver ju inte vara nåt dåligt. Men jag fattar inte.. Hur mycket får man tjäna för att bli berättigad bostadsbidrag? För han får nog säkert ut iaf 16 000 kr efter skatt, kan man verkligen få bostadsbidrag då? Det känns bara som att det finns en annan anledning.

Gällande skola så spelar det i dagsläget ingen roll då vi bor väldigt nära varandra så att närmsta skola är detsamma för oss båda. Däremot har jag en lite mer stabil boendesituation då jag bor i en bostadsrätt ca 100 meter från hennes förskola. Hon har varit skriven hos mig ända sen separationen, dock har vi flyttat en gång (till huset bredvid). :D

Vi har båda fasta jobb, dock tjänar jag ungefär dubbelt så mycket som honom om det skulle spela någon roll.

Om det skulle bli en tvist i frågan, vad kollar dom på då?

Håller med de andra! Skriv INTE på! Ditt ex kan söka bostadsbidrag i vilket fall som helst, men du ska INTE hjälpa till att fuska så att han får mer eller sätta dig själv på pottkanten genom att skriva över boendet till honom.

Du säger att han är manipulativ, förutom senaste året. Kanske han planerar något nytt och i planen ingår att verka mer samarbetsvillig/vänlig, så att du gör som han vill helt enkelt? Säg NEJ och säg åt honom att söka det han är berättigad till men inget mer. Snälla skriv inte bort boendet! :eek:
 
Sv: Att byta boendeförälder

Om det fungerar bra mellan er och barnet mår bra så finns det väl ingen anledning att ändra på något. Du vet ju inte varför han vill ha boendet och du har ju som boendeförälder skött det jättebra. Jag säger som några andra, skriv inte på något, mest för säkerhetsskull.

Edit; det skulle varit svar till TS och inte Korven som jag lyckades svara istället. Sorry.
 
Sv: Att byta boendeförälder

Om det fungerar bra mellan er och barnet mår bra så finns det väl ingen anledning att ändra på något. Du vet ju inte varför han vill ha boendet och du har ju som boendeförälder skött det jättebra. Jag säger som några andra, skriv inte på något, mest för säkerhetsskull.

Edit; det skulle varit svar till TS och inte Korven som jag lyckades svara istället. Sorry.

Gör inget:D. Men jag har gjort den långa resan jag också som TS:cry:
 
Sv: Att byta boendeförälder

Stämmer inte. Jag är nyss fyllda 42 och har precis blivit beviljad bostadsbidrag, som ensamstående med barn boendes i egenägd villa. :)

Det är ju för att du har barn boende hos dig ;) ensamstående över 29 år utan barn får inte bostadsbidrag.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 020
Senast: Crossline
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 136
Senast: Barbabelle
·
Övr. Barn Jag har en person i min närhet som, vad det verkar, är på väg in i någon typ av tvist med dennes medförälder. Föräldrarna är...
Svar
4
· Visningar
1 807
Senast: niardasp
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 139
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp