Att byta efternamn - någon som vet vad som gäller?

Singoalla

Trådstartare
Jag har min pappas efternamn, A****. 2007 gifte han om sig med en kvinna, men de båda behöll sina efternamn som de hade innan vigseln. Nu för något år sedan bestämde de sig för att byta efternamn till ett utav hennes gamla släktnamn, för att de ville ha samma. Han har dock behållit sitt tidigare också och har nu två, så dom heter nu:

Pappa P**** A****
Pappas Fru P****
Mina halvsyskon P****

Jag är den enda kvar i familjen som fortfarande enbart heter A**** nu efter att min bror gift sig och tog sin frus namn. Har därmed funderat på att byta till pappas nya efternamn, dels för att heta samma som familjen men också för att det är mycket snyggare :angel: Är det någon som vet vad som gäller, får jag det? Det är ju inte mitt eget gamla släktnamn, eller pappas, utan pappas fru och hennes familj. Men nu heter ju min pappa det också, så jag blev lite osäker på hur reglerna ser ut då. Han har ju dessutom kvar sitt gamla efternamn, och jag vet inte om det nya efternamnet enbart registreras som mellannamn då? :confused:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: MML
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 266
Senast: Cocos
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 547
Senast: Voeux
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 572
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp