Att byta foder (ofta)

Sv: Att byta foder (ofta)

Jag är ju av den åsikten att ger man ett foder som fungerar, varför byta? Jag skulle inte vilja ge min hund olika foder hela tiden av olika anledningar. Men det där är ju upp till var och en, fungerar det så är det ju oki.

Sen kan jag ju tillägga att min hund som trots allt är schäfer kan äta allt utan bekymmer med magen. Då är han endå uppväxt på Royal Canins valpfoder och sen gått över till vuxenfoder. Så det där snacket om att hunden skulle få problem med magen om man alltid ger samma är skitsnack.

Min hund äter ju annat också förutom sitt torrfoder exempelvis märgben, lever och torkad vom som han älskar.

Alla hundar är olika, det är väldigt induviduellt vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Det är inte skitsnack men det kanske inte stämmer i alla lägen. :smirk:

Det är inte skitsnack men det kanske inte stämmer i alla lägen. :smirk:

Jag syftade inte på det du skrev iofs, för jag tror nog det du skriver stämmer :). Men jag menar att alla hundar som är uppväxta på ett och samma foder inte tvunget måste ha krångelmagar. Det är väldigt individuellt.

kl

min valpis är sex månader och har ätit samma foder sen hon kom till mig, pro plan, men det blir lite annat ibland när hon äter av någon av hundkompisarnas mat, får lite matrester osv.

Hon har däremot själv valt att bara äta en gång om dagen nu, hon bjuds mat morgon och kväll men äter nästan alltid bara ett av målen. Är jättefin i hullet så hon får nog i sig det hon behöver iaf:)

Det här kanske är en dum (idiotisk?) parallell, MEN jag tror stenhårt på att det handlar mycket om hur man själv har blivit uppfostrad ang. matfrågan.

Jag är själv upplärt med att om jag inte vill ha maten som serveras så är det lika med att gå och lägga sig hungrig :smirk:.

Jag väljer min hunds mat, och så länge han håller vikten och är fin i pälsen så blir det inget byte av foder. Iofs så har han aldrig matvägrat heller för den delen så förmodligen skulle jag tro att han var dödligt sjuk eller dylikt, men att byta foder pga matvägran anser jag som en parallell med ett barn som vägrar äta då denne hoppas få ett godare allternativ :o.

Jag syftade inte på det du skrev iofs, för jag tror nog det du skriver stämmer :). Men jag menar att alla hundar som är uppväxta på ett och samma foder inte tvunget måste ha krångelmagar. Det är väldigt individuellt.

Krånglet kanske inte uppkommer innan man är tvungen att byta, ger godis,matrester eller likande.

Krånglet kanske inte uppkommer innan man är tvungen att byta, ger godis,matrester eller likande.

Jag förstår hur du menar och i vissa fall blir det säkert så. Men oftast ger man ju sin hund saker vid sidan om den vanliga maten endå. Om hunden är van vid att äta annat från början förutom sin mat så bör vara några problem att byta mat om man gör ett försiktigt byte.

Det är oavsett vad intressant att höra allas åsikter i detta med foder :).

Jag har bytt några gånger ... Någon gång blev hunden taskig i pälsen så då bytte jag till ett bättre foder. Men sedan blev båda dåliga i magen av det så jag bytte till ett med mindre protein och det fungerar bra för tillfället. Skulle maten vara slut i affären eller om jag akut måste ha mat och är fattig, köper jag en säck doggy på ica.

Tror inte det är så bra för hundar att byta foder titt som tätt, är väl kanske nyhetens behag som lockar dem att äta mer av ett nytt foder. Skulle aldrig byta foder bara för att det blir för dyrt:crazy:det får man väl räkna in i budgeten när man köper hund tycker jag!

Varför skulle det vara dåligt för hunden att byta foder?

Jag byter foder lite hipp som happ. Ibland blir det annat för att man handlar i en annan affär, bland vinner man nån säck på tävling och ger det osv osv.

Min hund har aldrig någonsin fått problem med magen pga foderbyten och jag byter alltid rakt av.

Det här kanske är en dum (idiotisk?) parallell, MEN jag tror stenhårt på att det handlar mycket om hur man själv har blivit uppfostrad ang. matfrågan.

Jag är själv upplärt med att om jag inte vill ha maten som serveras så är det lika med att gå och lägga sig hungrig :smirk:.

Jag fick lära mig att man skulle äta varierat också. ;)

Jag håller mig till samma torrfoder, då det funkar riktigt bra. Men sen får sheltien, stävhårstaxen och gråhundarna smaka av allt annat också. Matrester och kakor är smaskens tycker dem. Långhårstaxen får enbart sitt torrfoder, men det beror på att det räcker att hon ser god mat så blir hon tjock.

Jag fick lära mig att man skulle äta varierat också. ;)

Att det som serverades, behövde givetvis inte betyda potatis sju dagar i veckan ;). Däremot får vi se hundens foder som varierat med tanke på all dess innehåll :angel:

Det är föga förvånande eftersom hela tarmfloran byggs upp efter den mat djuret äter och äter ett djur bara foder X hela sitt liv är det klart att tarmfloran kommer vara väldigt snävt anpassad till att bara hantera foder X. En hund som äter en varierad kost bygger upp en mer generell och bredare tarmflora och får en stabilare mage.

De banorna tänker jag i. Jag brukar dutta dit lite vad som helst till mina vovvar bara för att de ska få lite "levande föda" i sig varje dag. Inget spciellt, men något som känns... levande... Lite matrester, frukt eller grönsaker. Lite sås som blivit över. Men mina vovvar är rätt så bra på att fylla på med levande föda ute också ;) De äter ju allt ;)

exempel 1: Hunden äter ett bra foder som den fungerar bra på. Ägaren känner att det är lite för dyrt och bestämmer sig för att köpa en säck billigare foder på Ica.
Och? Det finns de som ger jättedyrt foder som ändå är helt pantade som hundägare. Ett bra hundägarskap kan man inte bara betala för sig.

Jag har varit stenhård med Jason med foder. Han har haft perioder då han matvägrat rejält och jag mådde väldigt dåligt när han inte ville äta, det är jobbigare än man tror om man inte har varit med om det tror jag.

När Jason vägrat äta åker maten bort helt enkelt. Under den dagen får han INGET annat att äta och senare serveras mat igen. Många gånger har han ätit då men ibland har det gått några dagar och jag har varit väldigt nära att ge något annat till honom. Men som sagt jag har varit hård och haft is i magen många gånger när det gäller foder och till sist har han kastat sig på maten.

Jag kan inte påstå att Jason varit jobbig med mat eftersom han vägrat maten kanske fem gånger i sitt liv men endå, dom gångerna har jag varit hård och nu var det länge sedan han vägrade.
Eller så hade han ont i halsen och behövde egentligen en veterinär undersökning och lite pencillin.

Det som jag fått göra också är att byta tid för utfodring. Jason hatar att äta på morgonen och tidig kväll som jag helst ville när jag skaffade hund då jag hade hört att detta var bäst. Jason vill äta sent på kvällen eller natten och bara en gång om dagen.
????

Det är okej att hundarna laborer med mattiderna, men inte med fodersorten. Vad är ksillnaden? Du ser ju själv att det finns olika individer. Mina hundar äter morgon och eftermiddag och det anser jag vara standard och allt annat helt förkastligt. För det fungerar ju på MINA hundar. (Annars är jag stenhård och låter dem svälta, då äter de till slut för att jag bestämt det)

Att det som serverades, behövde givetvis inte betyda potatis sju dagar i veckan ;). Däremot får vi se hundens foder som varierat med tanke på all dess innehåll :angel:

Fast om man ska fortsätta jämföra med oss själva, hur varierat äter man egentligen om man bara äter kyckling med ris och lite grönsaker med lite olja på plus en multivitamintablett varje dag (den där tabletten måste ju till för att väga upp den enformiga kosten)?

kl

Mina hundar får också fått byta foder emellanåt, byter alltid rakt av. Dom får även matrester och har vi gammalt kött hemma som inte tjänar som människoföda brukar jag koka det åt hundarna.
Dom har ätit allt från Doggy till Orijen. Just nu äter dom Doggy professional extra aktiv och fungerar utmärkt på det båda två. Det är dessutom skönt med ett foder man kan köpa i vanliga matbutiken när man är och handlar. Priset klagar jag inte heller på, helt klart rimligt.
Det enda fodret jag aldrig skulle servera är pedigree. Jag gjorde missen att ge dom det fodret men där straffades jag hårt. Greyhounden började fisa så mycket att det var outhärdligt! :eek:

När min hund var yngre åt han inte mycket alls köpte samma som uppfödaren körde på Robur. Bytte sedan foder till royalcanin vilket han nu äter. Han har matvägrat i perioder framförallt i somras när det var för varmt, då fick han ris och tonfisk och blötfoder.
Han har aldrig varit över förtjust i mat därav har jag alltid mat står framme till han. Han är inte tjock,inte mager. Alla berömmer han för att han är fint musklad och framförallt för hans fina päls.
han äter när han är hungrig och när vi äter middag får han ofta lite "vanlig" mat han med, ev en halv burk tonfick, korv eller något annat.
För att stilla tuggbehov har jag alltid fri tillgång på vita retrivertugg ben.

Och? Det finns de som ger jättedyrt foder som ändå är helt pantade som hundägare. Ett bra hundägarskap kan man inte bara betala för sig.

Eller så hade han ont i halsen och behövde egentligen en veterinär undersökning och lite pencillin.

????

Det är okej att hundarna laborer med mattiderna, men inte med fodersorten. Vad är ksillnaden? Du ser ju själv att det finns olika individer. Mina hundar äter morgon och eftermiddag och det anser jag vara standard och allt annat helt förkastligt. För det fungerar ju på MINA hundar. (Annars är jag stenhård och låter dem svälta, då äter de till slut för att jag bestämt det)

Har jag sagt det då? Jag menar bara att om man ger ett foder som fungerar och sen byter ner sig till ett foder av sämre kvalité så förstår jag inte varför, nu måste det ju inte vara så att det är ett sämre foder så häng inte upp dig på det nu. Alla kan vi ha ont om pengar men så mycket pengar rör dig sig inte om faktiskt.

Jo visst, det var ju därför han åt allt annat som sambon tryckte i honom när jag inte var hemma. Du menar alltså att när hunden matvägrar ska man åka in direkt tillveterinären för den kan ha ont i halsen?

Jo visst man kan laborera hur mycket man vill men jag tycker iofs inte att det har med varandra att göra. Att hunden vill äta vid en viss tid kan jag köpa men att byta foder en gång varje månad är väl en annan grej.

*kl*
Min hund har bara ätit ett sorts foder sen hon föddes. Eller nej, egentligen två, eftersom hon får färskfoder också. Utöver det ger jag inga rester i maten.

Däremot varierar jag träningsgodiset mycket för att hålla intresset uppe, men jag ger inte träningsgodiset i maten. Det måste hon jobba för. För mig är träningsgodiset det som ska åtrås, och det som ska vara toppen. Maten för mig är lika spännande som vattnet hon har i skålen bredvid. Den är ett grundläggande behov och äts när man är hungrig, precis som man dricker vatten när man är törstig.

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
765
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Efter att flertalet tänder tagits bort så har salukipojken lite svårt att äta. Han får i sig maten, absolut, men en kombination av att...
Svar
9
· Visningar
920
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 203
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka