Att döma riddressyr resp. kördressyr

Anna_

Trådstartare
Vad är det för skillnader i bedömningen av riden dressyr och kördressyr? Skulle man kunna anlita en "vanlig" dressyrdomare för att döma en kördressyr på klubbtävling/pay&... och vad är det i så fall den domaren behöver lära sig om körning?

Jag har en tanke om att man skulle kunna samarbeta mellan dressyrryttare och kuskar och ordna möjlighet till banträning för alla vid samma tillfälle. Och förslaget mottogs förvånansvärt positivt av dressyrryttarna i min klubb :laugh: De tyckte att det skulle vara jätteroligt att titta på, kanske ha som pausinslag osv. Syftet tänker jag är mest att få titta på dressyrstaket och få möjlighet att köra igenom programmet och då är det ju inte hela världen om domaren ger "fel" poäng, så jag tycker att det borde kunna fungera!

Jag tycker att det vore perfekt om man kan samarbeta runt sånt här, när man ändå ska bygga staket och samla ihop domare och funktionärer. Då gör det heller inget om det bara är några få kuskar. Och vi syns och gör reklam för körsporten :idea:

Är det någon som har provat detta? Hur har det funkat och vad ska man tänka på? Förutom att ha en paus mellan grenarna och/eller ha uppvärmning på olika platser - annars finns det förmodligen en hel del dressyrryttare som kommer få panik :angel:

Sv: Att döma riddressyr resp. kördressyr

Vi har haft banträning med riddressyrdomare. Det funkade jättebra, om inte annat får man ju en annan vinkel på vad de lägger märke till men det är i stort sett samma bedömning (nu är jag inte så insatt i bedömningspunkterna men jag kan tänka mig att det kanske kan vara svårt att veta vad man förväntar sig i respektive klass). Jag tror vi plockade bort presentationen dock då den är lite speciell för körningen och riddomarna inte brukar ha koll på de reglerna. Men det låter ju kanon om ni skulle ha det med ridekipagen, vilken bra idé!! Och som du säger är det bra träning bara att åka in och köra programmet.

Nu är inte jag någon höjdare på dressyr. Men jag har för mig att körhästar går i lite annan form än ridhästar. I ökningarna kan inte körhästarna göra som ridhästarna ska (pga att de måste dra vagnen). Sen kan ju riddommarna har lite svårt att bedöma din användning av hjälperna. Annars så tror jag att det skulle funka bra :)

Körhästens form skall vara exakt som ridhästens! Därimot så tar det lite längre tid att få en tillräkligt stark häst för att göra ex ökningar. Problemet är oftast i lättare klasser att hästarna går med för tung vagn i dressyren vilket hämmar hästens rörelser.
Vi har många rid dressyrdomare som dömer körning i lättare klass. De kan få instruktioner om presentationspoängen alt ge alla ekipage samma poäng på den punkten.
Önskar att vi fick fler rid dressyrdomare som utbildar sig till kördomare. Dom har bättre utbildning och kunskap om hästens form, lösgjordhet och rörelsens utförande. Dom dömmer oxså oftast fler tävlingar om året vilket ger bra träning.

Ja jag undrade just vad det var för skillnader i form man skulle vilja ha.

Finns det anpassade "påbyggnadsutbildningar" om en riddressyrdomare skulle vilja utbilda sig till kördomare? Hur ser de i så fall ut? (hur långa, vad ingår)

Kolla på kuskringen.nu där finns uppgifter om domarutbildning. Du kan även ringa domaransvarig Gun Hagring och fråga henne om alt utbildning. Vi tränare och domare har en vidareutb i Laholm 14-15 mars.

Tack, det är inget som är aktuellt så. Jag var bara nyfiken på hur det funkar :laugh:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
814
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Ung kille
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur