Att erbjuda praktikplats.

KungTulle

Trådstartare
Jag undrar litet om vad som gäller om man vill erbjuda en praktikplats. (Tex för att vara sk HYN godkänd???). Tips mottages tacksamt om infosidor etc.

Litet frågor....

Ska man ha många hästar?

Måste stallet vara kommersiellt? Tex stuteri, ridskola, större tävlingsstall etc etc....

Ska personalen ha "officiell" utbildning inom hästbranschen tex beridare, stallchef?

Måste stället tex ha ridhus?

måste man alltid erbjuda eget rum och stallplats till praktikantens egen häst?

Vad gäller med försäkringar/ praktiklön etc?

Naturligtvis begriper jag att en praktikplats tex för ngn som senare vill in på hästrelaterad gymnasielinje kanske inte behöver ha samma nivå som en praktikplats inför tex stallchefsutbildning.

Orsaken till detta inlägg är att jag i ett par års tid funderat på att erbjuda en praktikplats men inte riktigt kommit till skott.

Och jag vill inte gå ut och erbjuda "fel" saker, utan isåfall fixa något som ger praktikanten en BRA praktiktid...

/Kung Tulle
 
Ps/ Jag har haft en kille ungefär ett år som praktiserade på halvtid här på gården. Det var genom socialen och en kille som behövde sk arbetsträna och som gillade djur. Och det e ju inte riktigt som hästpraktikplatser brukar vara.

Denna praktikant hade eget boeende nere i Sjöbo och gick/cyklade hit. Vad han gjorde var att mocka, borsta hästar, laga litet staket etc, samt vara social med mina hästar, minigrisar och katter. Rida ville han inte och jag "hade honom gratis" för soc var glada att slippa ha honom på en dyr "rehab".

Så jag är medveten om att vissa problem kan uppstå, samt att en praktikant inte får jobba ensam etc etc.

/KT
 
om du går in på svenska ridsportförbundets hemsida under utbildning så finns det information om vad som gäller för att en praktikplats ska vara godkänd av HYN. :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag undrar om någon vet nån bra hemsida med info om vad som gäller vid praktikplatser? Både vad som gäller för den som erbjuder en...
Svar
5
· Visningar
1 356
Hästmänniskan Varför görs det inget åt svartarbetet inom hästnäringen? Det är ju inte direkt en hemlighet. Det är ju snarare regel än undantag att...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 409
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp