Bukefalos 28 år!

Praktikplats

KungTulle

Trådstartare
Jag undrar om någon vet nån bra hemsida med info om vad som gäller vid praktikplatser? Både vad som gäller för den som erbjuder en praktik och för den som ska gå en praktik.

Är det inte så att vissa utbildningar kräver att den sökande under en viss period praktiserat med häst/djurrelaterat arbete?

Vad accepterar folk när det gäller boende etc? Jag har hört hemska historier om praktikanter som fått bo i mögliga gamla husvagnar etc och som fått allergibesvär. Eller folk som fått bo om vintern i dåligt uppvärmda rum i något uthus- och fått lunginflammation!:cry:

Det enda jag vet om praktik är att en praktikant inte får arbeta självständigt utan måste hela tiden ha handledning. Det enda i praktikantväg jag har haft själv var när jag gick i grundskolan och fick prya 2 veckor hos en veterinär! ( En gång i urtiden! Men roligt var det!). Men pryo är ju inte det samma som praktik liksom.

Ändå hör man ju om folk som har en praktikplats och som lämnats ensamma för att i flera dagar, ibland tom i veckovis ensamma ta hand om en hel gård på egen hand. Även om praktikanten i fråga varit väldigt ung eller oerfaren. Det är ju lite skillnad om en garvad typ i 25 årsåldern som själv är uppväxt på gård lämnas ensam och när en lite grön 16 åring utsätts för samma sak.


I första hand söker jag formell info om vad som gäller, men det kan ju vara kul också om bukefalisterna skriver lite om vad de själva vill ha ut av en praktik och om deras egna bra eller dåliga erfarenheter både av att ha praktikanter och av att vara praktikanter själv.
 
Sv: Praktikplats

Sök på HYN, hästnärningens yrkesnämnd där finns en massa information, men det har du kanske redan gjort.
 
Sv: Praktikplats

Jag har varit ute på praktik(APU) dock inte hästrelaterat, vad jag fick lära mig så bar man inget ansvar eller vad man ska säga. Det är alltid handledaren som ska ha koll och se till att allt går rätt till och har ansvar i slutändan om något är fel. Detta innebär ju inte att handledaren har stenkoll utan helt enkelt litar (eller chansar) på att praktikanten gör rätt och följer instruktionerna.

Min kompis (16år) går på Bollerup och hon skulle fixa 15veckor apu själv och hon är på en gård nu. Hon har fått uppgifter vad hon ska göra men jag tror hon gör det mesta själv och är där ensam.
 
Sv: Praktikplats

HYNs hemsidä är ju väldigt enkel och lättfattlig. Men det står inte mycket om vad praktikanten kan kräva i övrigt, tex mat och boende.

Det enda som står i den vägen är att praktikanten inte är anställd och inte får någon ersättning. Men ändå är det ju många som erbjuder praktikplats där det utgår fickpengar.

Jag blev förvånad över hur FÅ ställen det var i mitt län- Skåne som var godkända av HYN. Bara 46 stycken. Skåne sägs ju ända vara rätt så hästtätt och med väldigt många som försörjer sig inom hästsektorn.
 
Sv: Praktikplats

Det är ju en kostnad att ta in en praktikant, det är många som upptäckt just det. Inte gratis arbetskraft, utan ett moment som kostar i tid för den anställda personalen. Därför har många valt att gå ur som HYN-godkänd praktikplats.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 863
Senast: _Taggis_
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 300
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Förra året lade vi ett bud på en grannfastighet till oss, tyvärr gick den till vår andra granne som lade ett bud strax över oss. Nu...
Svar
19
· Visningar
2 873
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Varför görs det inget åt svartarbetet inom hästnäringen? Det är ju inte direkt en hemlighet. Det är ju snarare regel än undantag att...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 419
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp