Bukefalos 28 år!

Att få solhatten att sitta kvar?

hljomalind

Trådstartare
Snart dags för solsemester, och vi har ett litet problem. 1,5-åringen förstår inte sitt eget bästa. Han accepterar varken solhatt eller keps, den ryker av innan den ens kommit på. Förra sommaren hade han solhatt med hakband med kardborrknäppning, och det funkade bra. Har jagat runt efter det nu men hittar ingen i hans storlek, märkligt. Återstår att försöka sy nån variant själv hur nu opyssliga jag ska lyckas med det, eller också hoppas på att det löser sig om vi bara är envisa.

Vi kan ju knappast vara ensamma om detta. Nån som har nåt tips?
 
Polarn och pyrets har iallafall haft med snöre, har du kikat där? :)
Snart dags för solsemester, och vi har ett litet problem. 1,5-åringen förstår inte sitt eget bästa. Han accepterar varken solhatt eller keps, den ryker av innan den ens kommit på. Förra sommaren hade han solhatt med hakband med kardborrknäppning, och det funkade bra. Har jagat runt efter det nu men hittar ingen i hans storlek, märkligt. Återstår att försöka sy nån variant själv hur nu opyssliga jag ska lyckas med det, eller också hoppas på att det löser sig om vi bara är envisa.

Vi kan ju knappast vara ensamma om detta. Nån som har nåt tips?
 
Min dotter som är 13 manader gillar inte med snöre (finns bla pa hm). Pa henne far vi smyga pa den när hon är upptagen med ngt annat, da kan den fa sitta kvar en kort stund iaf.
 
Snart dags för solsemester, och vi har ett litet problem. 1,5-åringen förstår inte sitt eget bästa. Han accepterar varken solhatt eller keps, den ryker av innan den ens kommit på. Förra sommaren hade han solhatt med hakband med kardborrknäppning, och det funkade bra. Har jagat runt efter det nu men hittar ingen i hans storlek, märkligt. Återstår att försöka sy nån variant själv hur nu opyssliga jag ska lyckas med det, eller också hoppas på att det löser sig om vi bara är envisa.

Vi kan ju knappast vara ensamma om detta. Nån som har nåt tips?

Det finns massor med knyt, annars är det super-duper-jätte-lätt att sy på snören med kardborre själv! Har du kvar den gamla så klipp av snörena och sy på en ny utan snören. Eller så köper du en med snören, klipper av dem och använder snörena för att knyta fast händerna i blöjan :sneaky: Det är nog inte helt moraliskt iofs.
 
Nej, knytsnören funkar inte heller glömde jag skriva. Så kanske får bli att jag får sy på kardborreband från hans gamla solhatt på en ny, med lite förlängning. Vackert kommer det inte bli när jag är framme, men förhoppningsvis kan det i alla fall funka. Men annars var det ju en bra idé att knyta fast händerna förstås! ;)
 
Snart dags för solsemester, och vi har ett litet problem. 1,5-åringen förstår inte sitt eget bästa. Han accepterar varken solhatt eller keps, den ryker av innan den ens kommit på. Förra sommaren hade han solhatt med hakband med kardborrknäppning, och det funkade bra. Har jagat runt efter det nu men hittar ingen i hans storlek, märkligt. Återstår att försöka sy nån variant själv hur nu opyssliga jag ska lyckas med det, eller också hoppas på att det löser sig om vi bara är envisa.

Vi kan ju knappast vara ensamma om detta. Nån som har nåt tips?
Har ej läst de andra svaren men en med knutfunktion funkar inte? Har en vit från Åhléns som man knyter, den enda som får sitta kvar :)
 
Min son är i allmänhet inte så förtjust i solhattens beskaffenhet, men när vi var på Teneriffa blev det magiskt nog så att han faktiskt inte slet av sig hatten direkt. Så fort vi kom hem igen var det förstås tillbaka till det vanliga, men väl på solsemestern verkade ongen inse att det var skönare att ha hatt än att bli stekt. En liten hoppingivande berättelse bara :)
 
Tack! :) Det är väl lite vad jag hoppas på också, att han ska inse att det blir skönare att ha den på, precis som han faktiskt fattat att det kan vara skönt att ha mössa och vantar när det är kallt.
 
Är nu tillbaks från en härlig semester med solhatten på! Fick tipset i en affär att köpa en dragsko (kostar en femma i en sybehörsaffär) och trä i solhattens knytband i den, så det går snabbt och smidigt att dra åt, och utan knytning som går att få upp med små barnfingrar. Det var bara någon liten protest först, sen fattade han att det var skönt att ha den, och den satt fast bra där den skulle. :)
 

Liknande trådar

Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 162
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp