Vad tror ni om detta beteende?

Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Ang betäckning så anser jag att det är upp till stoägaren att avgöra vad man tycker om det. Blir det svårt att hantera andra hästar i hagen pga det så bör man jobba med detta med valacken, men i övrigt så är det inga problem om ett sto vill bli betäckt och det görs lugnt och fint utan upprörda hästar eller liknande. Vi har haft två betäckande valacker som ffa inriktat sig på ett sto som gärna ville betäckas. Sålänge stoägaren håller koll på stoet, ser till att hon verkar frisk och mår bra så är det inga problem. Det är inte så att betäckning måste bidra med infektioner. Enligt min erfarenhet är det inte speciellt vanligt under bra förhållanden. Däremot är det inte alltid önskvärt kanske för min del som vill kunna ta in fler ston vars ägare kanske inte är förtjusta i detta beteende trots att deras ston ställer upp. Men ibland prioriterar man ändå en sådan häst av olika anledningar.


Jag är som sagt inte kinkig. ;)

Här kan jag verkligen INTE hålla med dig. Betäckningar av ston i hage dsv av valacker är aldrig ok.

De ston som betäcks i hage har för det mesta problem i sin livmoder och det blir ofta infektioner. Således väldigt mycket besvärligare att få dem dräktiga om man nu vill det i framtiden.

Dessutom finns det enormt mkt betäckningsrelaterade skador hos ston hur otroligt det än låter.

Att man inte ser infektioner är naturligt, men det betyder inte att stoet inte har det. Detta ser man endast genom ultraljud och så ofta gör man inte det på ston som inte skall betäckas dvs semineras.

De valacker som betäcker skall inte gå med ston.
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Jag respekterar att det finns olika syn på detta och låter det få vara så. :) Denna fråga kan vi dock ta upp mer i en annan tråd om det går bra. :bow:
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

När det gäller fuxen så är han troligtvis en häst som tar ledarposition trots att han inte är mogen för det. Sådana hästar styr flocken med bett och sparkar istället för att bara vinkla ett öra som en "riktig" ledare kan göra.

Det finns risk för att beteendet upprepas igen med någon annan nyinsläppt individ om ingen annan häst tar ledarrollen.

Jag skulle definitivt skilja dem åt (vilket jag läste att ni redan gjort) och plocka ut fuxen.



Angående ditt inlägg nedan så håller inte jag med. Betäckande valacker ska ALDRIG gå med ston, dels p.g.a. risken för infektioner, penetreringar av ändtarmen på stoet, ryggskador etc., dels för skaderisken på valacken om stoet plötsligt slår ifrån.

Min erfarenhet är också att rena sto samt valackhagar fungerar bäst, speciellt när det är fråga om ihopsläpp.

Gruppsvar:

Ang betäckning så anser jag att det är upp till stoägaren att avgöra vad man tycker om det. Blir det svårt att hantera andra hästar i hagen pga det så bör man jobba med detta med valacken, men i övrigt så är det inga problem om ett sto vill bli betäckt och det görs lugnt och fint utan upprörda hästar eller liknande. Vi har haft två betäckande valacker som ffa inriktat sig på ett sto som gärna ville betäckas. Sålänge stoägaren håller koll på stoet, ser till att hon verkar frisk och mår bra så är det inga problem. Det är inte så att betäckning måste bidra med infektioner. Enligt min erfarenhet är det inte speciellt vanligt under bra förhållanden. Däremot är det inte alltid önskvärt kanske för min del som vill kunna ta in fler ston vars ägare kanske inte är förtjusta i detta beteende trots att deras ston ställer upp. Men ibland prioriterar man ändå en sådan häst av olika anledningar.
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Det var min tanke också. Vi får hoppas att detta är ett tillfälligt beteende och att han inte är den sorten som lätt överdriver på det sättet. Allt är lugnt nu. Stoet ska ju flytta nästa vecka så därför har stallägarna valt att ställa henne med en annan flock. Onödigt att man ska behöva sära på dem igen när hon ändå ska åka snart.

Bra att ni har löst det, jag förordar inte att man låter dem hållas, det kanske blev otydligt i mitt förra inlägg, jag vet inte.

Hästar agerar så men vi vill inte ha sönderjagade hästar, och då måste man lösa det, inte genom att då och då ta ut den jagade för att "vila" utan på ett permanent sätt, det var så jag menade. Att hon måste brunsta för att accepteras kan också leda till betäckning från valacker, vilket jag inte tycker är ok.
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Tycker jag låter mkt troligt. :bow: Ungefär sådan är min upplevelse av denna häst, som också känns lite otrygg/osäker. Vi har ingen tydlig ledarindivid i flocken men kbl är den som verkar ha mest pondus gentemot de andra.

Vi får se hur detta utvecklas. Det är som sagt en ny flock så det kan ta tid innan de finner sin plats.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Stereo
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
594
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Joro253
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 550
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp