Vad tror ni om detta beteende?

Yrja

Trådstartare
Lång, invecklad tråd.

Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen är ca 25 hektar, varav en liten del och en stor del som man kan stänga mellan. Efter sommaren är endast 2 av de ursprungliga medlemmarna kvar (2 vbl ston) samt en valack som kom i mars och som är otroligt bra med andra hästar. De har ingen bra ledarindivid dock men valacken fick ta det ansvaret när de bara var 3.

Iaf har det nu i oktober kommit 5 nya hästar. Det 8-åriga ursprungsstoet stod dock inte i lösdriften nu då hon varit dålig och stod på box en period. Först kom ett sto och en val (19 och 14) som inte säger mycket och låter sig bollas med men valacken blev lite i ledarposition ett tag. Allt var frid och fröjd.

Sen skulle det komma två nya hästar som stått tillsammans senaste halvåret men de kom med ca 3 veckors mellanrum till oss (2 val 14 och 3 år). 14-åringen kom först. Mellan dem kom en kbl-valack som gått ganska mkt själv men som har ett ganska naturligt ledarbeteende.

Sen togs det 18-åriga stoet in i lilla delen tillsammans med 8-åriga ursprungliga stoet en period för att den 14-åriga val som kom senast styrde över henne så att hon var svår att fånga.

Och så i fredags kom den andra val 3 år. Han gick då med de två ursprungliga stona i lilla delen av hagen medan de andra gick i stora, de släpptes alla ihop i lördags.

I ordning:
2 ursprungliga ston 18 och 8 år.
1 valack sen 6 mån, 11 år, ranglåg.
1 valack sen ca 1,5 mån tillbaka, 14 år, medelrang/låg.
1 sto sen ca 1,5 mån tillbaka, 19 år, ranglåg.
1 val, 14 år, 3 v tillbaka. Kallar honom FUXEN.
1 kbl val, 7 år, sen 2 veckor, ledarindivid, ej bråkig!
1 val, 3 år, kom i fredags men släpptes till de andra i lördags.

När fuxen kom böjade han som sagt "hänga" med 18-åriga stoet och släppte inte ifrån sig henne. Upplevde honom ganska osäker men aldrig bråkig och går undan för de andra. När hon flyttades tog sig fuxen an den 19-åriga stoet och började styra och valla henne istället. Ibland var det svårt att bli av med honom när man skulle hämta henne men det funkade.

I fredags kom 3-åringen och fick då gå med de två ursprungliga stona tills i lördags då alla släpptes ihop. Det var inte helt lugnt, det brukar vara lugnt hos oss, men jag var inte själv där så jag vet inte exakt hur det gick till.

Igår när jag var ute var bla kbl (min) lite osäker/stressad. Jag red och efter det fodrade vi i hagen. Upptäckte då att det 8-åriga stoet jagades av fuxen. Det är ju ok, så är det i början, de hade inte träffats förrän dagen innan så. Med henne stod också 3-åringen som fuxen ju gått med tidigare (också lösdrift). Fuxen var ouppfostrad och störde oss som fodrade samt rörde runt i flocken. Drev de andra att springa runt och gav sig gång på gång på det här lilla stoet på 8 år. Hon kunde stå på andra sidan hagen och ändå satte han av i full galopp efter henne, jagade livet ur henne (och 3-åringen sprang med henne) och bet henne i svansen. Hon fick vila max 2 minuter i taget då han tittade till resten av flocken och sen gav han sig på henne igen - även om hon stod stilla på den plats han lämnat henne. Vid ett tillfälle hämtade han henne dock och jagade sen bort henne igen. Efter som att hon varit dålig så gick vi för att titta på henne och det droppade svett om hela hästen och hon var darrig på benen. Vi bestämde oss att ta in henne men då var hennes 2 minuter slut och fuxen gav sig på henne igen så att vi fick släppa henne för han gick inte att stoppa eller fånga utan jagade efter henne ordentligt igen - och nu gick kbl med men han höll sig bakom och hade inga arga öron utan bara sprang med. De sprang in i stora delen av hagen och när fuxen galopperade tillbaka till resten av flocken stängde jag in honom på den sidan så att vi kunde fånga stoet. Kbl var kvar i lilla delen och var på g att driva henne lite där hon stod men jag avbröt honom och efter som att han och jag har en relation där jag har stort inflytande så stannade han. Han ville dock gärna valla medan vi ledde.

Efter ett tag såg jag att 3-åringen gick med fuxen och betade lugnt igen. Fuxen var inte intresserad av maten vi lagt ut tidigare utan han betade gräs och allt var lugnt. Han vallade 18-åringen dock vid ett tillfälle men inget mer.

Vi släppte 8-åringen i stora hagen själv igår kväll med egen mat och så öppnar vi idag sen igen.


Det första man kommer och tänka på är att han jagar bort henne pga att hon är sjuk/skadad/har fel färg eller liknande, eller bara att hon inte samarbetar i flocken och stör. Att det är ett beteende han som ranghög tar till mot en medlem han ännu inte accepterat. Men jag tycker att det var så fruktansvärt aggressivt och han släppte henne inte när hon sprang utan jagade långa intervaller. Sen är han dessutom en ganska osäker individ upplever jag, han håller fast vid hästar, stressar, går undan för de andra hästarna.. Kbl bestämmer i alla matsituationer och verkar ha kommandot men är inte aggressiv.

Fuxen har tydligen aldrig betett sig såhär innan. Ägaren tycker att han är ovanligt harmonisk sen han kom till oss.

Vad tror ni om detta? Ingen annan häst har betett sig såhär mot detta sto, inte klapphingsten vi hade i sommras och inte heller den hästen som tidigare varit den tryggaste och mest stabila ledaren. Han jagade bort en ponny som inte skötte sig, han gick själv i 2 mån innan han accepterades. Men aldrig var han såhär aggressiv utan nöjde sig med att han höll sig undan, och den ponnyn var ändå en riktigt envis en. Känns som att fuxen går till överdrift..?

Är det helt enkelt osäkerhet pga så många nya medlemmar = splittrad flock?

Ägaren syssla med "nh" så jag vet inte om det kan ha betydelse. Håller man på på fel sätt kan det skapa stora problem för hästen i hästsammanhang, det har jag erfarat förut, men hon verkar kunnig och seriös, använder sig mkt av tränare.

Spekulera med mig! Vad är era tankar?

Tycker inte att jag är så kinkig med sånt här. Varken med utstötta hästar, spring eller betäckningar. Men det kändes så onödigt överdrivet igår.. Jag kanske bara är kinkig trots allt.
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Har fuxen gått i större flock tidigare?
Känner igen lite av beteendet från hopsläppet vi hade förra hösten, när vi introducerade en ung dominant herre som tidigare inte gått i flock om mer än tre hästar. Han pallade inte att hålla rätt på alla(tot 7) utan valde ut ett par ston som fick vara med honom, resten jagade han iväg.
Nu har vi en så pass bra flock att de hade "överseende" med honom i början, för att sen säga ifrån när han inte lärde sig. Det tog ett par veckor men sen var allt lugnt. Vi hade aldrig en så orolig situation som den du beskriver. Det skulle jag inte acceptera någon längre stund.

Jag skulle nog låta fuxen gå i en lite mindre grupp ett tag. Se om h*n varvar ner och samtidigt ge märren han jagade en chans att få komma in sig i den andra gruppen igen efter att ha stått på box ett tag. Alltså sära på dem, låta märren gå i stora gruppen och så ta ut fuxen och ett par stabila kompisar till en annan hage en stund.

Ett annat alternativ som ploppade upp i huvudet är att möjligen gå in och ta på sig ledarrollen från fuxen och själv korrigera honom när han jagar märren. Alltså köra bort honom från hans flock för att markera ett tydligt nej. Det beror dock på en massa omständigheter om det är aktuellt eller ej...
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Vet du, jag känner igen det där. Vi har ca 15 hästar och hyr ut boxar, så hästar kommer och går.
Vid ihopsläpp kan plötsligt nån häst få spunk och helt tokjaga en annan häst och man ser ut så här :eek:

Vid de tillfällen har vi helt kallt särat på hästarna. Speciellt om hästen som bir jagad är sjuk eller gammal. (som oftast)

Man vill ju att hästar ska leva i harmoni med varandra, men tyvärr finns det skitstövlar i hästarna också.

Det är ju svårt som människa att kunna blanda sig i rangordningen när ni har så pass stor hage. Man har ju ingen chans att kunna påverka.

Nångång har man lyckats få spunkhästen på andra tankar när man sprungit och gormat ock kastat käppar och allt vad man nu fått tag i... Det är inte värt att gå omkring och oroa sig över den stackars hästen som blivit jagad och förmodligen blir jagad.

Nu var ju fuxen en inhyrd (om jag fattat inlägget rätt) och 8 åringen din egen?
Jag skulle nog tänka på den egna hästens välbefinnande först.

Om de inte går ihop borde fuxen flytta, anser jag.
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Känner också igen beteendet, mitt sto hade varit på betäckning, hon var tre år.
När hon kom hem skulle hon släppas i en hage tillsammans med ett sto och en valack som gått ihop ett tag.
Trodde att stoet skule ge sig på henne för att vakta sin valack.
Men de blev valacken som tokjagade min treåring.
Tänkte att han ska väl sätta henne på plats och att hon sen får gå för sig själv ett tag.
Lät de vara i några timmar men de fortsatte, det var min hage så jag bad dem ta bort dessa två och lånade i stället ett ranghögt sto och hennes 1 åriga avkomma.
Stona lukta på varann och vände sig mot varann skrek och slog, sen va de över.
Men jag förstog mig inte på beteendet valacken hade att jaga henne i timmar, ok om de jagas undan och får gå för sig själv men att gå på dem när de drar sig undan förstårar jag mig inte på.
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Funderade på detta också men både fuxen och stoet har gått i medelstora flockar förut. Han hade ju dock lite underligt beteende redan när han kom när han skulle ha ett sto hela tiden. Då var de 5 med honom.

Intressant spekulation dock. Jag upplever också det som att han inte riktigt klarar av volymen. Om det är ytan på hagen eller antalet hästar har jag inte riktigt bestämt mig för än men han har haft liknande beteende i en annan stor hage. Han var ledare i den flocken och avvisade en ponny några dagar. Men det var ingen jakt på detta sätt.

Nu är det så att denna märr troligen ska hämtas av sina ägare i nästa vecka så fungerar det inte idag så får hon stå i en annan hage med en annan flock hon stått med nu när hon stod på box en period pga att hon var dålig. Men jag vill ju inte att fuxens beteende fortsätter för vi måste kunna ta in nya hästar i lösdriften och ligghallen har plats för 18. Även om jag personligen inte vill ta in så många så har stallägarna krav som måste uppfyllas. :/
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Jag tror inte att hästar är skitstövlar. Det handlar om att vi inte alltid förstår deras värderingar efter som att de agerar ur en hästs synvinkel.

För att en flock ska kunna leva i harmoni behöver ibland individer avvisas, för flockens säkerhet och jag kan acceptera detta. Men efter som att detta är tamhästar får det inte gå till sådan överdrift att hästarna skadar varandra allvarligt, då är det bättre att flytta den hästen som utgör fara, till en annan hage. För sin egen skull främst.

Stoet är inte mitt, hon dumpades här för 3 år sen och nu ska ägarna äntligen hämta henne (om de inte struntar i det igen), samt betala en stor skuld till stallägarna som skött henne och haft henne uppstallad under dessa 3 år.

Det som jag mest är fundersam över är om detta är ngt som vi kommer att få dras med gällande fuxen. Isf kan han inte vara kvar. :(
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Tack för era svar förresten! :)

När det gäller att avbryta valacken.

Jag känner ju inte denna valack så bra då han är ny och jag haft fullt upp att lära känna kbl som jag ju fick hem nyligen och ev ska köpa. Därför har jag inte mycket inflytande på honom varpå han bara springer förbi mig. Jag skulle behöva jobba med honom på egen hand eller i lugn hage först. Och det är ngt jag måste fråga ägaren om först. Det bästa vore ju om hon själv kunde göra det, som ju jobbar med honom regelbundet från marken. Hon har nog ett större inflytande än jag.

Men jag hoppas att detta är tillfälligt.
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Vet inte om jag hängde med i alla turer men ang fuxen och stoet tror jag att hon inte vill samarbeta med honom, erkänner honom inte som nån ledare, som hon vill ha.:cool: Han vill få henne att "underordna" sej och om de går ihop fortsättningsvis kommer hon troligen att brunsta och uppvakta honom och sen får hon vara med.
Det är i alla fall så som jag har sett det gå till några gånger med nya hästar ihop, där någon är tex ofokuserad/ointresserad av den aktuella flocken, kanske nyss kommit och vill till sin gamla flock, osv, eller av andra skäl.

Det finns alltid skäl till vad hästar gör men ibland kan vi inte acceptera deras beteende, livet som häst är hårt i en flock ibland, man får välja om de ska reda ut det som hästar eller om man ska lägga sej i. Att lägga sej i genom att flytta ut någon av dem då och då är ingen lösning, antingen två flockar eller så får dom hållas, men det är ju alltid en risk. Det här är något mellan dem och det vet dom båda två:cool: Det är naturligt hästbeteende även om vi berörs illa av det...

Ang fuxen så kan den mycket väl vara som ägaren säger, normalt mycket trevlig, den är bara mån om att alla i flocken håller ihop och accepterar reglerna, stoet gör fn inte det av någon anledning. Att försöka "uppfostra" bort detta hos honom genom "hantering" är ingen lösning. Så¨här funkar hästar.

Bara min gissning efter vad jag har sett hända förr....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Detta är en bra orsak till varför man bör ha sto hagar och vallack hagar för sig :idea:
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Jag tror att de helt enkelt inte går ihop, personkemi skulle man säga om människor.

Vår arab valack gjorde liknande mot en häst jag lånade, nu visste jag att han kunde vara lika hård som han kunde vara vänlig så jag lät den andra hästen gå i egen hage brevid.
Efter en dag hade vi ett dike vid staketet, han drog järnet mot henne och nitade vid staketet:crazy:

Det spelade ingen roll var hon stod, han rusade mot henne vare sig hon stod vid staketet eller på andra sidan hagen.

Den stackars lånade hästen vågade till slut inte ens äta, varken ute eller inne, inne stod en häst emellan araben och henne och hon vågade ändå inte äta där, så efter en vecka utan förbättring fick hon åka hem.

Vår arab är väldigt bestämd, oerhört snäll mot de flesta men tycker han inte om någon så visar han det mycket tydligt, både mot människor och djur.

Om fuxen ska vara kvar hade jag inte låtit honom gå med stoet utan delat på hagarna, alternativt haft henne på box tills ägarna kommer.
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Det var min tanke också. Vi får hoppas att detta är ett tillfälligt beteende och att han inte är den sorten som lätt överdriver på det sättet. Allt är lugnt nu. Stoet ska ju flytta nästa vecka så därför har stallägarna valt att ställa henne med en annan flock. Onödigt att man ska behöva sära på dem igen när hon ändå ska åka snart.
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Vad menar du? Att han jagar bort henne för att hon är sto? Vad baserar du det på?

Hästar är vana att gå i blandflock. Behöver någon valack ha eget sto så löser de det i hagen och bilder små flockar.
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Ja, hon får gå i gamla flocken tills ägarna hämtar henne. Valacken vallar gärna andra hästar men han är inte aggressiv, och accepterar när de andra säger ifrån.

Man vet ju aldrig vad som kan ha hänt innan vi såg detta beteende. Så ett säkert svar kan vi nog inte få. Trist att hon flyttar, annars hade det varit intressant att observera dem en tid framöver.
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Att hästar skulle vara skitstövlar var bara ett uttryck... ;)

Men om 8 åringen ska flyttas så är väl problemet löst?
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Vad menar du? Att han jagar bort henne för att hon är sto? Vad baserar du det på?

Hästar är vana att gå i blandflock. Behöver någon valack ha eget sto så löser de det i hagen och bilder små flockar.

Detta är en vanligt beteende bland sto och vallack. Jag har haft många valackar som jagar ston, så gör ju även hingstar. Idag separerar vi sto och valack hos oss.

Vi har ju ston vi vill avla på och det finns dessutom risk för betäckande valacker med medföljande infektioner.

Hade för ett antal år sedan en valack som jagade ett sto i över en timme i hagen. Hon var halvblod och han fullblod. Hon hade inte en chans att komma undan utan blev rejält biten över hela baken. Det gick heller inte att stoppa honom :crazy:

Så vi släpper aldrig ihop sto och valack i en stor grupp någonsin.
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Man kanske kan ställa fuxen ENSAM i en hage ett dygn (gärna en bit ifrån de andra, alternativt på box ifall han är rymningsbenägen) och sen släppa ihop honom BARA med stoet han jagar. Då har han ingen annan flock, bara henne. Och eftersom han troligtvis vill ha en flock så blir han kompis med henne! :idea:
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Och glömde skriva: sen släpper man in de andra en efter en, alternativt provar släppa fuxen och stoet till de andra samtidigt, efter att de två gått ihop ett tag.
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Problemet med stoet ja, men jag har fortfarande ett intresse i beteendet och dessutom finns ju en risk att hästen tar upp beteendet igen vid nya ihopsläpp och det är inte hållbart att ha honom i vår lösdrift.

Det är viktigt för mig att förstå och filosofera kring beteenden som jag känner mig fundersam över. :)
 
Sv: Vad tror ni om detta beteende?

Gruppsvar:

Att en häst jagar en annan beror ju i regel på att hästen av ngn anledning upplevs som ett hot i flocken. Den kanske inte samarbetar, den kanske är sjuk eller är av konkurerande kön/ålder (tex en unghingst). Antingen så jagas hästen bort helt eller så jagas den bort för att hämtas igen. Detta är fullt naturliga beteenden. Sällan upplever jag dock att en valack/hingst jagar ett sto så hårt. Men så är det ju så att hon kan ju ha ett beteende som vi inte ser, men som är mkt hotfullt för honom.

Allt detta är jag fullständigt ok med. Hästar klarar av att jaga varandra och att hantera naturliga beteenden. Men en ofräsh häst som blir så hårt jagad av en häst vi inte känner kändes iförrgår onödigt efter som att hon ska hämtas hem. I det fallet avbröt vi det hela trots att det kanske inte var så illa för henne som det var för oss.

Det som gör att jag ändå ställer mig frågan är ffa viljan att lära genom få nya infallsvinklar på ett beteende som jag personligen tyckte var överdrivet - ur en människas synvinkel. Sen är det ju som sagt också så att om detta beteende upprepar sig hos fuxen, som ju ska gå i vår hage är det tänkt, så är det bra att kunna se på det med andras ögon och kanske se efter andra saker som man inte tänkt på förut. Eller om detta är ett beteende som inte fungerar i en stor blandflock på stora ytor. Jag vill att det ska kännas tryggt för nya hästägare att komma med sina hästar, och förstår jag hans beteende så kan jag inge den tryggheten, eller ta bort den häst som bidrar till stora risker. En del hästar förstår man sig inte på och kanske därför väljer att behålla i valack-hage, istället för blandflock.

Ang betäckning så anser jag att det är upp till stoägaren att avgöra vad man tycker om det. Blir det svårt att hantera andra hästar i hagen pga det så bör man jobba med detta med valacken, men i övrigt så är det inga problem om ett sto vill bli betäckt och det görs lugnt och fint utan upprörda hästar eller liknande. Vi har haft två betäckande valacker som ffa inriktat sig på ett sto som gärna ville betäckas. Sålänge stoägaren håller koll på stoet, ser till att hon verkar frisk och mår bra så är det inga problem. Det är inte så att betäckning måste bidra med infektioner. Enligt min erfarenhet är det inte speciellt vanligt under bra förhållanden. Däremot är det inte alltid önskvärt kanske för min del som vill kunna ta in fler ston vars ägare kanske inte är förtjusta i detta beteende trots att deras ston ställer upp. Men ibland prioriterar man ändå en sådan häst av olika anledningar.


Jag är som sagt inte kinkig. ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Stereo
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 728
Senast: Joro253
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 514
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp