Att få uppskattning från sin arbetsgivare

Tack för svaren jag har redan sökt nytt jobb och varit på intervju och de har tagit referenser så jag har inga planer på att stanna. Sökt till en myndighet som ska vara väldigt bra som arbetsgivare. Jag vet att de är väldigt eftertraktade som AG och de jag känner som jobbat där har varit jättenöjda. Så jag agerar på mitt missnöje @westernsuzie @Red_Chili

Jag har också full förståelse för att konferensen i sig är jobb på annan ort men att däremot få inträde på hotellets spa, trerätters middag och andra saker ser jag som en förmån som en del har fått @Sirap @athena_arabians och som en uppskattning från arbetsgivaren. Men jag märker att jag skrev otydligt i mitt första inlägg så inget konstigt om ni uppfattade det så . För mig personligen är jag glad att få en lunch i samband med arbetsdagar det behövs inte mer och kanske någon fika ibland det hade varit fullt tillräckligt.

Att någon chef ens skulle komma på tanken att tacka för bra jobb under en stressig period ser jag som osannolikt på den här avdelningen @nullo-modo . Däremot diskuteras alltid hur vi ska kunna producera mer och får större krav hela tiden. Har som sagt var inte jobbat på denna avdelningen så länge jag försökte ändå ta reda på så mycket som möjligt innan kontaktade facklig representant och så men jag får väl ta på mig att jag misslyckats i min research.
 
Jag har jobbat på ett företag i rekonstruktion dvs där de egentligen var redo för konkurs men där företaget fått leva vidare ”på konstgjord andning” eftersom det bedömts kunna bli fungerande igen (vilket det nu är med ny ledning!). Vi har under flera år varit utan lunch på planeringsdagar etc, lite som du beskriver. Men dels har det funnits en klar anledning till det (ruinens brant) och dels har vår ledning fått oss att känna oss uppskattade på annat sätt. Genom att se vårt bidrag, höra våra lösnings- och utvecklingsförslag på olika frågor. Chefen håller ofta små tal och gråter genuint och uppriktigt av rörelse över alla fina medarbetare och bra prestationer. För mig är det viktigare alla dagar i veckan. Att sommarfesten blir knytispicknick i en park istället för trerätters på flådiga restaurangen gör mig inte mycket när det finns skäl för det. Men att det är så mycket snålare hos er än de andra avdelningarna, det känns ju högst oskönt. Bra att du letar dig vidare. Hoppas det går i lås!
 
Känner mig himla krass här. Fika, raster och företagsluncher tycker jag är standard för att hålla dom anställda normalnöjda så att dom kan göra bra ifrån sig. Ska min arbetsgivare visa uppskattning vill jag ha högre lön eller mer semester, alternativt en redig bonus. Fika och lunch hit och dit känns bara som att dom vill komma undan billigt. Lite som att lämna uppmuntrande lappar typ.
 
Jag var ocksa pa ett helt annat spar gallande hur arbetsgivare visar uppskattning - for mig handlar det om att behandla med respekt, dv.s. respekt for min tid, for min professionella utveckling och for min formaga (micro-managers gor sig icke besvar!)

I min industri ar det vanligt med events med framforallt gratis alkohol, men jag har liksom rad att betala for den dricka jag vill ha -
 
En person i min närhet jobbar kommunalt. De bjuds inte på något alls. Tre personer på samma jobb och de andra tar noll ansvar. Min bekant får jobba över för att de andra inte gör det som de ska.
Det är på den nivån att de förbjuds att lägga pussel på sina raster, Vilket uppskattades medan det var tillåtet, för att rensa hjärnan vid svår beslut och svåra klienter.

Om jag någonsin ska jobba igen så kommer jag att undvika
1. riskkapitalbolag -vi fick köpa våra egna pennor och anteckningsblock. Och i vissa fall vårt eget undervisningsmaterial
2. kommunalt - se ovan
 
I slutändan håller jag med de som säger att lön är viktigt men att bjuda på fika då och då och lunch vid speciella tillfällen ser jag som att arbetsgivaren ser den anställde om en människa och inte en maskin. Det blir helt enkelt en bekräftelse på mig som biologisk varelse med de behov och känslor en sådan har.
 
I slutändan håller jag med de som säger att lön är viktigt men att bjuda på fika då och då och lunch vid speciella tillfällen ser jag som att arbetsgivaren ser den anställde om en människa och inte en maskin. Det blir helt enkelt en bekräftelse på mig som biologisk varelse med de behov och känslor en sådan har.
Ja, jag arbetar kommunalt och från att ha varit rätt generöst med semla, sommarfika ect så är det enda vi får nu frukt, "julfrukost" (inte ens julbord alltså) julklapp á 250kr och lunch på planeringsdag. Vi hade teambuildning aktivitet för första gången på flera år nyss.
Visst, man ska vara rädd om skattebetalarnas pengar - men en semla och ett julbord tycker jag faktiskt att vi är värda! Att bli "sedd" ligger på närmsta chefen och det varierar tyvärr enormt bland cheferna som individer. Men så får de ju också den personalomsättning som de förtjänar... Det är rätt talande när en chef bara har liten "naturlig" personalomsättning (tex pension,flyttar ect) och en annan chef ständigt får rekrytera när inget annat ändrats på arbetsplatsen...
 
Anställd av Västra Götalandsregionen. Får lunch då och då på gemensamhetsdagar. Helt ok. Men nu till påsk var det löjligt. Vi fick så mycket godis på en dag så ett mindre regemente hade kunnat äta sig mätta. Groteskt mycket godis. Helt onödigt. Kändes ju som en barnslig muta från cheferna. Ohhh, nu ska dom få äta godis heeeela dagen. Då blir dom glada...
 
Alltså jag själv tycker ju att dom delarna bara är en naturlig del av en hälsosam arbetsplats. Det ska liksom inte vara "extra"
Precis, beröm och feedback bör man rimligtvis få löpande. Inte som något extra som händer ibland (om man inte är jättedålig på sitt jobb då, då förstår jag om man inte får det 😂).

Om man låter sig köpas av en sketen lunch då får man väl det, men jag hade aldrig accepterat det.
 
Uppskattning för mig är när min chef face to face säger att hen uppskattar det jag gör och tycker jag gör det bra.

Jobbar också inom regionen inom vården. Vi får som andra redan skrivit fika ibland, jullunch, sommarlunch osv.

Tårta till apt är väl trevligt men inget jag tar som uppskattning. Inte heller generella fraser i ett veckobrev som ”vi vet att ni är hårt belastade och uppskattar allt jobb ni gör”.
Fint sagt, men jag bara skrollar vidare. Det får inte mig att känna att wow vad bra jag har det, här ska jag stanna många år…
 
Det har vi redan gjort och vår avdelning har tagit bort enhetspengar i budgeten. Vi har en högre chef som uttalat att hen inte ser att fika gör något för sammanhållningen och tycker det är onödigt inslag i arbetslivet. Hen hade också helst velat ta bort tiden för för-och eftermiddagsfika, en kvart alltså trettio minuter totalt för att hen ser att det är förlorad produktionstid. Jobbar med ganska komplexa utredningar i mitt jobb och små pauser behövs ibland. Hen hade dock fått backa på det sistnämnda.
Men herre jösses ! Jag jobbar också på myndighet, och fika på konferenser eller fika och lunch på typ heldags avdelningsmöten är en självklarhet. Det gör ju att man får en glad personal och sammanhållningen ökar. Det är inte slöseri med skattepengar i min mening. Sedan har ju staten vissa regler för vad som gäller vid internrepresentation som man måste följa. Till exempel att man kan bli bjuden på ett glas vin eller en öl och resten får man betala själv. Men det ser jag som inte konstigt.
 
Jag har bara jobbat på en enda arbetsplats där det bjöds på fika, fanns en trevlig kaffemaskin och fruktfat - förväntar mig faktiskt inte något av det alls under arbetsvardagen, inte "julkllapp" eller liknande heller, men vattenflaskor och ett tack då och då vore trevligt ungefär. Lunch/fika under en utbildning förväntar jag mig dock.
Flera olika arbetsplatser och inriktningar.
 
Jag var mycket uppskattad på mitt förra jobb... Både chef och kollegor sa att jag gör saker bra mm...
Vi fick semla/kanelbulle/påskgodis osv dock inga konferenser men de skulle inte gjort nån större skillnad.
Det som däremot gjorde att jag bytte arbetsplats var att oavsett vad de sa, så hände inget. Man gav bra förslag på förbättringar, inputs om hur andra skulle få det bättre på arbetplatsen MEN INGET HÄNDE... Så man såg och hörde alla som klagade på att deras förslag aldrig fick gehör = blev missnöjda och så även jag då jag tyckte samma sak.
Arbetsbördan på vissa platser rejält hög med låg felmarginalsnivå men med stundtals felrykryteringar, medans vissa platser med låg arbetsbörda kunde ha både högre lön och större "fel"... Men detta va ovesäntligt...

Så jag har nu sonika bytt arbetsplats. Jobbat 3 dagar och haft flera teamsmöten om dagen med min chef på annan ort (min chef på min ort har varit på konferens) och blandade teamsmöten med personal från min ort och den andra.
Teamsbildning anses vara A & O på arbetsplatsen, tom så mkt att jag fått jobbet trots egentligen inte "rätt utbildning" men är förvisso lättlärd ;) Det är möten på resp ort 1 gång i veckan och 1 gång i veckan med hela gruppen.
Känner mej redan efter 3 dagar som "en i gänget" på min ort och det har redan uppskattats av cheferna...
 
Projektledare i byggbranschen 😁 Bästa jobbet någonsin! I förrgår tog jag långlunch med en jättetrevlig platschef, igår var jag uppe i Nordens första skyskrapa som just nu byggs i Göteborg och nästa vecka ska jag titta på ritningar inför ett kommande radhusbygge. Det är högt och lågt hela tiden 😁
Jag behöver alltså sadla om helt och byta yrkesinriktning.

.. med vettig lön och förmåner kan jag nog bita ihop och vara lite social också 😁
 
Ja jag tycker att jag tillbringar alldeles för mycket tid av mitt liv på jobbet att förmåner och bra lön är en självklarhet 😄 Ska jag ge mitt engagemang får arbetsgivaren faktiskt betala för det också.
Jag har också varit väldigt engagerad i mitt jobb och har gjort ett sjujäkla bra jobb de senaste åren, men börjar känna att det inte är värt det. Löneutvecklingen inom det kommunala tar lite udden av engagemanget ärligt talat 🤷

Jag är lite av en allt eller inget människa och har verkligen gett allt, ska se om jag kan sänka tempot på jobbet eller om jag lär byta jobb 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp