Att förvara hö under underlagsduk till tak. Uppdatering.

TinyWiny

Trådstartare
För några år sedan diskuterades det förvaring av hö och olika sätt att skydda det från fukt som ju i förlängningen leder till mögel och damm. Jag hade då precis köpt underlagsduk till tak, i mitt fall Monier divoroll prima, för att testa om det kunde fungera som skydd istället för halm. Nu har jag provat i två säsonger och kan säga att jag är mycket nöjd. Det ger samma om inte bättre skydd mot fukt som halm (jag hade tidigare småbalshalm som jag hade bakom/framför/ovanpå rundbalarna samt utmed väggarna på hela loftet) men så otroligt mycket enklare att hantera.

Jag minns tyvärr inte vem det var jag lovade uppdatera om hur det fungerade men vem du än är, jag hoppas att du ser det här!
 
För några år sedan diskuterades det förvaring av hö och olika sätt att skydda det från fukt som ju i förlängningen leder till mögel och damm. Jag hade då precis köpt underlagsduk till tak, i mitt fall Monier divoroll prima, för att testa om det kunde fungera som skydd istället för halm. Nu har jag provat i två säsonger och kan säga att jag är mycket nöjd. Det ger samma om inte bättre skydd mot fukt som halm (jag hade tidigare småbalshalm som jag hade bakom/framför/ovanpå rundbalarna samt utmed väggarna på hela loftet) men så otroligt mycket enklare att hantera.

Jag minns tyvärr inte vem det var jag lovade uppdatera om hur det fungerade men vem du än är, jag hoppas att du ser det här!
Jag har använt mig av vanlig fiberodlingsduk. Hjälper väldigt bra oxå. Har du provat det? Är underlagsduk till tak bättre?
 
Jag har använt mig av vanlig fiberodlingsduk. Hjälper väldigt bra oxå. Har du provat det? Är underlagsduk till tak bättre?
Nej det har jag inte provat men rent teoretiskt borde underlagsduk till tak vara bättre då dess funktion är att suga upp fukt från ena sidan och släppa ut på andra men aldrig släppa tillbaka fukt till den sidan som suger upp. En fiberduk ska ju släppa igenom vatten så i min värld blir det helt fel men som sagt, jag har inte provat.
 
För några år sedan diskuterades det förvaring av hö och olika sätt att skydda det från fukt som ju i förlängningen leder till mögel och damm. Jag hade då precis köpt underlagsduk till tak, i mitt fall Monier divoroll prima, för att testa om det kunde fungera som skydd istället för halm. Nu har jag provat i två säsonger och kan säga att jag är mycket nöjd. Det ger samma om inte bättre skydd mot fukt som halm (jag hade tidigare småbalshalm som jag hade bakom/framför/ovanpå rundbalarna samt utmed väggarna på hela loftet) men så otroligt mycket enklare att hantera.

Jag minns tyvärr inte vem det var jag lovade uppdatera om hur det fungerade men vem du än är, jag hoppas att du ser det här!
Tack för uppdateringen! Ska genast köpa underlagsduk. Ser fram emot förenklad hantering! Låter också som att det blir bättre skydd. Tack!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 031
Senast: mackan
·
Foder & Strö Nu är jag smått förvirrad. Min häst måste av hälsoskäl äta hö. Han är inackorderad i ett stort stall där jag har plats ute i ladan...
Svar
8
· Visningar
2 107
Senast: bettysmatte
·
S
Foder & Strö Hur lagrar ni ert hö som är pressat i småbalar (inte rundbalar)? Jag skulle vilja ha lite tips och även förklaringar om ni orkar på hur...
Svar
9
· Visningar
4 418
Senast: Soranto
·
J
Foder & Strö Jag flyttar ut på landet med eget stall om ca en vecka, har köpt ett parti hö som ligger på loftet. Nu fick jag höra härom dagen att...
Svar
12
· Visningar
2 737
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp