Förvara hö - igen...

Etienne

Trådstartare
Nu är jag smått förvirrad.

Min häst måste av hälsoskäl äta hö. Han är inackorderad i ett stort stall där jag har plats ute i ladan för mitt hö. Detta är i markplan och har betonggolv, här förvaras gårdens halm i storbal.

Nu är jag helt rådvill, hur sjutton ska jag förvara höet? Med eller utan presenning? Eller med fiberduk? Halmbalar har jag inte tillgång till, bara lös halm; det rör sig om ca 1,2 ton och jag har en vägg som det ligger vid, dock tät sådan och det är tak även på utsidan av väggen (där står traktorerna under tak) så det lär inte regna/snöa in.

Det finns ytterligare två hästägare som har eget hö och de har det på lastpall med presenning över. Tidigare inackorderingar hade inte täckt sitt hö och det hade möglat för dem. Som jag ser det har jag följande alternativ:

1. Pallar underst, löshalm på pallarna och sen höet ovanpå detta. Mellan väggen och höet löshalm. Inget över.

2. Pallar underst, löshalm på pallarna och sen höet ovanpå detta. Mellan väggen och höet löshalm. Löshalm ovanpå stapeln och sen presenning över.

3. Löshalm underst och sen pallar, höet på pallarna. Mellan väggen och höet löshalm. Inget över mer än löshalm ovanpå stapeln.

4. Löshalm underst och sen pallar, höet på pallarna. Mellan väggen och höet löshalm. Löshalm ovanpå stapeln och sen presenning över.

Fler förslag? Hur hade ni gjort? Ge mig era åsikter! :crazy: :bump:
 
Sv: Förvara hö - igen...

alternativ 2, definitivt.. :)
 
Sv: Förvara hö - igen...

Jag hade lagt pallar, sedan hö, halm mellan hö och vägg och halm ovanpå.
Preseningen fuktar även inåt när man lyfter den fram och tillbaka så frågan är hur fuktigt är det där du ska ha det?
Blir det droppar som ramlar ner från taket?

Det bästa är att täcka på alla sidor, annars är risken att hö´t möglar på framsidan och yttersidorna ändå.

Endel tycker att yllefiltar fungerar lika bra som halm, jag har aldrig provat men kan kanske vara ide´att hänga på sidorna som är svåra att täcka med halm?
 
Sv: Förvara hö - igen...

Nja, det är väl ventilerat men det är en sjukt stor lada, det är en stor port i ena änden som är öppen flera ggr per dag. De kör bla in hösilagebalarna med traktor där. Det är inte så att det droppar eller så, det är bara det att luften är i stort sett densamma som ute om man exkluderar nederbörd och blåst.
 
Sv: Förvara hö - igen...

då är det gaska torrt.. luftfuktigheten under vintern är låg i och med att temperaturen är låg, i ladan där ni ska förvara höet låter dte som att det inte finna några värmekällor så temperaturen och luftfuktigheten kommer väl att hålla sig mycket stadig..

kör på! =)
 
Sv: Förvara hö - igen...

Förvisso. Jag tänker dock på att det de facto inte blev kallt tex förra vintern, aif inte här i Närke. Jag har själv inte varit ansvarig för eget hö tidigare och har läst den ena tråden efter den andra om möglande hö just pga de senaste årens milda vintrar.

Man blir ju smått osäker när man läser om alla varianter av lagring där halm som yttre lager förefaller vara det som är "säkrast" men då jag inte riktigt har den möjligheten så har jag funderat både hit och dit... :crazy::angel:
 
Sv: Förvara hö - igen...

Förra året hade jag en del problem med mögel på mitt hö, men det var för att vi inte täckt ytterväggarna ordentligt med halm. Jag lägger mitt hö direkt på betonggolvet och har inte haft mögel på de understa balarna. Om du lägger på pall, var säker på att det inte kommer in fukt underifrån.

En kompis till mig (som har stor plats för lagring av hö) gör så att hon lägger höet en bit utifrån väggen, och tar hela tiden det yttersta lagret. Alltså runt om, och på så vis ligger inte några balar länge ytterst (= inget mögel). Om du förstår...
 
Sv: Förvara hö - igen...

Min tanke är att lägga löshalm mellan pallen och höet. Hade gärna klätt in allt i halm men det är svårt när halmen är lös och jag inte har väggar på sidorna...

Då lutar det alltså åt att lägga halm där jag kan och där jag inte kan täcka med halm se till att det blir luftigt. Eftersom tidigare hyresgäster som haft hö och inte täckt det på något vis haft problem med mögel får det bli den här lösningen och sen blir det till att hoppas på en kall vinter.

Denna fukt och lera kan driva vem som helst till vansinne.
 
Sv: Förvara hö - igen...

då är det gaska torrt.. luftfuktigheten under vintern är låg i och med att temperaturen är låg,

I leriga, blaskiga, blöta Skåne är luftfuktigheten under vintern knappast låg tyvärr. Tack och lov kan mina hästar äta hösilage, och tack och lov har jag hittat småbalar, för hö kan jag inte lagra...
 

Liknande trådar

Anläggning För några år sedan diskuterades det förvaring av hö och olika sätt att skydda det från fukt som ju i förlängningen leder till mögel och...
Svar
4
· Visningar
895
Senast: gammalek
·
Foder & Strö Jag kommer att ha hö på småbal som foder i vinter. Kommer ta hem ca 30-40 balar åt gången, ca 1 månads förbrukning. Har ingen optimal...
Svar
17
· Visningar
1 866
Senast: Kicki081
·
Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 033
Senast: mackan
·
T
Foder & Strö Vet att man inte kan förvara hö direkt på betonggolv. Vi ska därför lägga pallar under höet i den del av ladan som har betonggolv och...
Svar
3
· Visningar
1 546
Senast: Snowball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp