Förvara hö?

J

julia_v

Jag flyttar ut på landet med eget stall om ca en vecka,
har köpt ett parti hö som ligger på loftet.

Nu fick jag höra härom dagen att för att inte få mögel i höet så
måste man salta det och ha halm runt balarna och ovanpå??
( även lägga småbalar med halm längst väggarna)

Detta har jag aldrig hört talas om , men är det så?

Det är småbal, och jag har förtillfället två hästar i stallet
( har en box till som kanske ska hyras ut) så det går ju inte åt några mängder med hö, jag har kanske 80 balar där nu..

tacksam för svar. :)
 
Sv: Förvara hö?

Jag hade INTE saltat.

Själv förvarar jag hö med halm runt (på alla sidor utom golvet, som är tätt mot stallet). De balar som ligger fritt (t ex som blir över när vi lastat in) har möglat efter två dagar då de inte är täckta.

Hö är otroligt fuktkänsligt och möglar väldigt lätt. Det räcker att det drar in lite så är det förstört på några veckor.
 
Sv: Förvara hö?

Ok, tack för ditt svar!

Men räcker det att jag lägger "lös" halm runt balarna, eller måste jag
köpa småbal halm? ( jag har rundbalar med halm)
 
Sv: Förvara hö?

hm det är bättre med ett loft som är litet ventilerat dvs har luftväxling än ett som är hermetiskt tilltäppt.

Däremot är det bra att lägga halm i botten och mot ytterväggarna.

/kt
 
Sv: Förvara hö?

Problemet är ju att i alla fall här i Skåne är det ju vintertid fuktig luft som drar in över loftet (vi har t o m mögelväxt på en del bjälkar).

Jag har valt att ha balar runt, så jag inte riskerar att röra funt i löshalm och rätt vad det är ha möglig halm in mot höet. Då har man snabbt förstört höet på det sättet. Mögel sprider sig SNABBT. Dessutom blir det inte lika tätt med löshalm.
 
Sv: Förvara hö?

Vi har aldrig varit med om mögel(eller damm) på vårt hö (legat på loft) och har inte använt varken salt eller halm.
Men vill du vara på säkra sidan kan man ju alltid lägga ut halm för säkerhetsskull, man vet ju aldrig.
 
Sv: Förvara hö?

nej, jag hade aldrig heller hört att man gör så, utan höet har klarat sig ändå..
Men för att vara på den säkra sidan så är det kanske lika bra :smirk:
 
Sv: Förvara hö?

Jag har tittat på mycket hö som ägarna sagt klarat sig bra. Jag var inte av samma åsikt. Inte hygienanalysen heller.

Bättre att vara på den säkra sidan, det är surt att behöva elda upp hö för mycket pengar.
 
Sv: Förvara hö?

nej, jag vill ju inte stå där med hö som måste kastas :crazy:

Ska lägga halm runt, måste bara få tag på småbalar först..
 
Sv: Förvara hö?

Jo då! Det är alldeles riktigt det du hört. Jag saltar också mitt torra hö. Emellan varven och högst upp. Sedan lägger jag löshalm uppepå så att halmen först tar stryk. Saltet tar ju åt sig det blöta. Saltar man på höet så tycker även hästarna bättre om det också. Men akta golvet så att du inte får för mycket salt där.
Förr gjorde man alltid så här. Inte alls konstigt.
Det är bättre att det säkra före det osäkra.

År 2000 var en sådan höst som det bara regnade och regnade. Mycket hö blev helt förstört för vissa. Även för mig. För jag hade inte saltat eller lagt på halm. Men jag lärde mig av mina misstag. :smirk:
 
Sv: Förvara hö?

Vi har redan täckt vårt hö med halm. Vi saltar däremot inte. Om man inte har så mycket hö så är de gråa picknick filtarna från Jysk grymt bra att lägga på höet istället för halm.
 
Sv: Förvara hö?

Lovisaleonora_ skrev:
Problemet är ju att i alla fall här i Skåne är det ju vintertid fuktig luft som drar in över loftet (vi har t o m mögelväxt på en del bjälkar).

Jag har valt att ha balar runt, så jag inte riskerar att röra funt i löshalm och rätt vad det är ha möglig halm in mot höet. Då har man snabbt förstört höet på det sättet. Mögel sprider sig SNABBT. Dessutom blir det inte lika tätt med löshalm.

Bor också i Skåne men har ingen problem med fuktig luft.
Om det blir mögel så är det dålig ventilation.
Vi har inte mycket hö i småbalar längre men vi har halm på golvet och längs ytterväggarna ligger "gammal" halm i småbal. Vi har ett ganska stort loft så där är god luftväxling. Glespanel på gavlarna ger bra luftväxling. Vanligaste felet man stöter på är att folk tätat loftet för att inte få in fukt. Saltat har vi aldrig behövt.
Kanske vi hade gjort det om vi hade fått pressa vid fel tillfälle?

Möglig halm är sällsynt. Då har det varit vått.
 
Sv: Förvara hö?

Lovisa har rätt. Det är den fuktiga luften som ventileras in i höt som återfuktar det.
Men, det här är ett fenomen som säkerligen skiljer sig mycket i tid och plats. Där jag bor en bit norr om Skåne, har problemet varit litet fram tills för några år sedan. Då fick vi två miserabla år på raken. Dom som lade in det torkade (eller torkade på skullen) höet på tätare loft, klarade sig bättre.
Därefter har det varit småstruligt för höbönderna. Vi övergick till hösilage!



LIA
 

Liknande trådar

Anläggning För några år sedan diskuterades det förvaring av hö och olika sätt att skydda det från fukt som ju i förlängningen leder till mögel och...
Svar
4
· Visningar
895
Senast: gammalek
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 653
Senast: Lhas
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 542
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag kommer att ha hö på småbal som foder i vinter. Kommer ta hem ca 30-40 balar åt gången, ca 1 månads förbrukning. Har ingen optimal...
Svar
17
· Visningar
1 866
Senast: Kicki081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp