Att förbereda...

Koltinna

Trådstartare
Nåja, har ju en hel del tid på oss men nu har jag börjat fundera på vad man igentligen bör ha hemma och färdigt innan bäbisen kommer?
Någon som kan hjälpa mig?

Sv: Att förbereda...

Nu såhär i efterhand kan jag tycka att man faktiskt inte behvöde så mycket färdigt.

Skötplatsen hade vi färdig - vår är stor och rymmer alla bebisgrejjer. Den var färdig sånär som någonting att lägga bebis på, det löste vi med en stor handduk som vi vek dubbel några gånger och det har fungerat så bra att vi fortfarande kör på det.

Spjälsäng hade vi oxå färdigt men vi använde den knappt alls i början, Sebastian sov i vagnsinsatsen eller med oss i sängen.

Vagnen var vi med andra ord glada över att vi hade hemma. :)

Babyskyddet/bilstolen var ju bra, annars har vi inte kommit hem från bb. :)

Blöjor hade vi ett köpt paket hemma, sen klarade vi oss nästan en vecka ill på alla gratisblöjor härifrån och därifrån.

Kläder hade vi köpt, men inte så himla mycket. 5 bodysar kanske och på sin höjd 4 par byxor och en pyamas tror jag. Räckte gott och väl, dels fick vi en del och så hade vi inte kläder på honom så ofta i början. :)

Salvor och kraffs är det väldigt sällan jättepanik med, upptäcker ni att ni behöver någonting så klarar ni er till nästa dag och kan köpa det ni behöver. På så vis behöver ni inte ha 48 olika burkar och tuber liggandes oanvända!

Håller med, mycket av det man köpte innan kunde man lugnt ha väntat med :)

Lite av det jag haft nytta av från dag ett hemma:

• Vagn
  • Bilskydd
  • Sele & Sjal
  • Skötbädd
  • Massor av bodys ( det går åt om man får en kräkbäbis och inte orkar tvätta hela dagarna :p )
  • Flertalet gosiga filtar i olika storlekar och tjocklekar
  • Napp
  • Nappflaska
  • Ersättning
  • Badbalja ( går lika bra med handfatet :p )

Det vi haft hemma med inte nyttjade direkt

• Spjälsäng
  • Blöjor och andra skötattiraljer ( man fick ju en himla massa provpaket med en massa smått & gott )
  • Snuggle nest ( aldrig använd )

Det vi behövde från dag ett var: Babyskydd till bilen, bärsele, barnvagn,skötbord/ skötplats av något slag, ett paket blöjor, handdukar/tvättlappar etc, febertermomenter (rumptermometer), andningslarm (något ju inte så många har, men som jag ville ha o som JAG inte hade kunnat sova utan), lite kläder (vi fick MASSOR ärvt och mycket i present dessutom. köpte dock 2 bodysar, 2 pyjamasar, 1 par byxor o en overall i strl 50 att ta med till BB- mest för att vi inte hade så mycket SÅ smått, o för att det var kul att köpa de allra första kläderna själv). De växer ur 50 fort, så köp inte en komplett jättegarderob i den storleken! Bröstpump köpte vi tidigt, men behövs ju eg inte innan. Lite ersättning o nappflaska är skönt att ha hemma om amningen krånglar, jag tyckte det var bra bara att veta att det fanns hemma, sedan började vi väl komplettera med det när han var några veckor så jag kunde gå utanför dörren ;). Napp - om barnet gillar det är det ju super attt ha hemma redan. Ludvig har totaldissat det dock.

Lcka till med både förberedelse o bebbe!!

Men gud ja andningsalarmet glömde jag..

Så otroligt skönt för mig att vi hade det ( använde det redan på BB ) :)

Jag är lite nyfiken, hur fungerar egentligen ett andningslarm?
Börjar det tjuta om barnet slutar andas? Är det för att förhindra PSD?
Och hur stor risk är det egentligen att barnet plötsligt slutar andas?
Hur fäster man det på barnet?

Konstiga frågor kanske, men jag har undrat och funderat på om det är något man kanske skulle ha?

:)

KL

Små handdukar från IKEA är kanon att ha. För att torka munnen efter amning/flaskmatning och om bebisen kräks. Vi använder dessa än idag när dottern ätit mat och torkar munnen/händerna på henne.

Små handdukar från IKEA är kanon att ha. För att torka munnen efter amning/flaskmatning och om bebisen kräks. Vi använder dessa än idag när dottern ätit mat och torkar munnen/händerna på henne.
:bow:
Vi har tre "set" = 30 småhanddukar och det går precis runt så hälften ligger i tvätten och hälften rena i lådan. :)
Placera ut dessa på strategiska platser i huset/lägenheten. Spyorna kommer alltid där man är som minst förberedd. ;)

Vi köpte ganska snart efter att vi kommit hem några tetror med babysemp (alltså färdigblandad mjölkersättning på tetrapack, finns i mataffären) och en dikopp (från apoteket). Jätteskönt att ha om det krånglar med amningen i början.
Vi har fortfarande sådana hemma jämt tull de dagar Sebastian av någon anledning är gnällig och inte orkar äta eller när jag är i stallet "för länge". Så det kan jag oxå rekomendera, en tetra kostar typ 8 kronor så det är ju ingen stor kostnad om det visar sig att ni inte behövde den men den natten ni behöver den och allt är stäng så... ;)

Bärsjalen var, och är, guld!

Senast ändrad:

Vi har ett blöjlarm på Ella.

Larmet heter Respisense och man fäster det på blöjan. Fördelen med detta larm är att det fungerar även när man samsover med bebisen :)

Nackdelen är väl att det fellarmar lite oftare än det mer stationära larmet.

Om bebisen håller upp med aningen i mer än 15 sekunder så börjar larmet vibrera för att stimulera bebisen att återuppta andningen, efter ytterligare 5 sekunden ( om barnet inte återupptar andningen ) så utlöser ett ljudligt larmtjut.

Ang psd.
Efter att ha legat på över 1 barn per 1000 levande födda 1991 hade den sjunkit till 1 barn per 10 000 år 2007.
Dessa siffror motsvarar ungefär 140 dödsfall under 1991 och 13 under 2007.

Vi har ett blöjlarm på Ella.

Larmet heter Respisense och man fäster det på blöjan. Fördelen med detta larm är att det fungerar även när man samsover med bebisen :)

Nackdelen är väl att det fellarmar lite oftare än det mer stationära larmet.

Om bebisen håller upp med aningen i mer än 15 sekunder så börjar larmet vibrera för att stimulera bebisen att återuppta andningen, efter ytterligare 5 sekunden ( om barnet inte återupptar andningen ) så utlöser ett ljudligt larmtjut.

Ang psd.
Efter att ha legat på över 1 barn per 1000 levande födda 1991 hade den sjunkit till 1 barn per 10 000 år 2007.
Dessa siffror motsvarar ungefär 140 dödsfall under 1991 och 13 under 2007.

Oj vad smidigt det låter, att fästa i blöjan! Jag såg framför mig nån krånglig anordning som skulle spännas fast hit och dit och som skulle vara tämligen obekvämt!
Tji fick jag :p Låter som att det skulle kunna vara skönt att ha på sin lilla skatt, så kan man känna sig lite lugnare :)

Hjälp vad PSD har minskat! :eek: :banana: Vet man vad det beror på?

(Förlåt TS för trådkap..:o)

Minskningen beror nog på att man numera uppmanar föräldrarna att barnen ska sova på rygg i stället för på mage, och på att man oxå uppmärksammat att rökning såväl under graviditeten som amningen OCH i bebisens närvaro (alltså även en pappa som röker inomhus) ökar risken. Kanske har även larmanvändningen minskat det marginellt? En o annan har ju faktiskt larm på sina barn (vi är ju några här på buke bl a) o jag vet ett par som faktiskt larmet gått för och ungen faktiskt har haft andningsstopp som man lyckats häva. Man vet ju inte hur det gått annars, och tur är kanske det.

Blöjlarmet, respisense, som Calazirya nämner är jättesmidiga då de funkar vid samsovning o i barnvagn som rör sig o är små o enkla att ta med. Nackdelen är ju att de falsklarmar lättare än de stationära larmen. Vi har faktiskt både och (!), vi köpte ett beg blöjlarm av en snäll bukefalist och det använde vi från dag 1 :). Sedan har vi även köpt ett stationärt (Babysense) som han har i sin säng nu när han sover i spjälsäng. Det är ännu smidigare, förutom att det inte är portabelt o att man inte kan samsova med det (när han sover hos oss, på morgonen t ex, får han på blöjlarmet), det är en platta man lägger under madrassen o en kontrollpanel som man slår av o på som man händer på sängen. Alltså inget som sitter på själva barnet. Drivs med batterier och fasklarmar betydligt mer sällan (vårt gjorde det en gång i början, men då hade vi lagt plattan tokigt så bebben förlorade kontakten med den, sedan har det bara larmat när vi har testat det).

För mig har det varit väldigt välinvesterade pengar - jag hade sovit så mycket, mycket sämre utan larm.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 545
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 195
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Har en fundering angående hur man ska tänka vad gäller båda alternativen. Tänker fördelen med vaginalt ät att man borde läka snabbare... 17 18 19
Svar
366
· Visningar
19 008
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 711
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Lekstuga
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur