Att ge bara Korn kross + mineraler och hö

JessicaM

Trådstartare
Hade betfor men hon blir så himla het o pigg av det trots att jag inte gav så himla mycket. Just nu ger jag bara korn kross och mineraler samt hösilage, men hon kan väl inte bara få korn kross?? (förutom höet)

Sv: Att ge bara Korn kross + mineraler och hö

Pigg av betfor? Det innehåller väl inte så mkt energi? Mest fibrer för magen men jag kanske är ute å cyklar....

Jag skulle hellre ta bort kornet och fortsätta med betfor för magens skull. Eller motionera mera/bättre så att energin går ut där istället. Ev ta bort allt kraftfoder men vet ju inte hur ditt hö ser ut.

Pigg av betfor? Det innehåller väl inte så mkt energi? Mest fibrer för magen men jag kanske är ute å cyklar....

Jag skulle hellre ta bort kornet och fortsätta med betfor för magens skull. Eller motionera mera/bättre så att energin går ut där istället. Ev ta bort allt kraftfoder men vet ju inte hur ditt hö ser ut.

Tror det är sockret i betforn de blir pigga av. Jag är nybörjare o hon blir väldigt het när vi är ute så de är ju inte så passande hehe.

Har ingen foderstat på hösilaget tyvärr.

Gav du betfor före eller efter ridningen? Om jag inte är felunderrättad innhåller betfor snabb energi, men den varar inte så länge. Ungefär som om vi äter druvsockertabletter. Den långsiktiga nyttan med betfor är just fiberinnehållet.

Gav du betfor före eller efter ridningen? Om jag inte är felunderrättad innhåller betfor snabb energi, men den varar inte så länge. Ungefär som om vi äter druvsockertabletter. Den långsiktiga nyttan med betfor är just fiberinnehållet.

Gav betfor på morgonen och red på eftermiddagen

Enligt de i stallet ska jag ge 2st vita skopor, fasen hur mycket det är vet jag inte, en det är en sån där Hippo skopa, vit.

Läste lite och om man ger för mycket kan de få problem med magen!
HJÄÄÄÄÄÄLPPP

Är ju svårt att svara på utan info om hästen, arbete, fodermängd osv, o framförallt utan höanalys. Med ett bra hö så klarar sig en "normal" häst bra på kornkross o rätt sorts mineraler, medans det inte alls räcker för andra. Och har du otur så har du ett dåligt hö och hästen faller ur rejält. Men lite betfor hit eller dit borde inte göra nån skillnad i det fallet.

Travare, är 160 i manken, snart 17år. Hon behöver få upp hullet lite till tycker jag. Hon är en ganska nätt häst. Efter vi började med betforn så har hon blivit ganska het att rida.

Finns det något bra foder jag kanske kan blanda med??

Om jag inte hade höanalys och ville få upp hull skulle jag ge lusernpellets eller hack, ger bra proteintillskott från stråfoder. Hur mycket hö och annat får hon annars?

Betfor är ju ganska mkt snabb energi så kanske därför hon reagerar på det.
Men varför skulle du inte bara kunna ge kornkross, mineraler och hö ?

Om jag inte hade höanalys och ville få upp hull skulle jag ge lusernpellets eller hack, ger bra proteintillskott från stråfoder. Hur mycket hö och annat får hon annars?

nästan fri tillgång på hösilage i hagen och på kvällen får hon runt 8-10kg hösilage

Betfor är ju ganska mkt snabb energi så kanske därför hon reagerar på det.
Men varför skulle du inte bara kunna ge kornkross, mineraler och hö ?

Nej ja vet inte men det är väl kanske inte så mycket mat eller vad man ska säga hehe

Låter som det duger alldeles utmärkt. Det är mat nog.

Lusernpellets blir hästar alltså inte heta av? Är det relativt billigt?

Senast ändrad:

Då behöver du ju iaf inte öka högivan, vilket oftast är bäst för att få upp dem i hull. 0,5-1 kg lusern vore kanske inte så dumt.
Men, tycker du att hon är bra i hull som on är så klarar hon sig nog fint utan betforen, ger man normala mängder tillför det inte sådär jättemycket extra näring.

Lusern är bara hackat stråfoder, så heta blir dom inte av just det. Däremot kan ju hästar bli heta av för mycket energi, oavsett varifrån den kommer. Hur mycket korn ger du?
Lusern är billigt för den näring det innehåller, jag har för mig att jag gav 130 kr för 25 el 30kg säck när jag använde det.

Lusern är bara hackat stråfoder, så heta blir dom inte av just det. Däremot kan ju hästar bli heta av för mycket energi, oavsett varifrån den kommer. Hur mycket korn ger du?

Två skopor, sån där Hippo skopa, vit. Fasen vet inte riktigt hur mycket det är i dem..

Om det är dom jag tänker på (drygt en liter tror jag) så får hon ju rätt mycket korn, vilket ju också kan ge pigghet.

hmmm hur ska jag göra då.. Ska jag fortsätta med 2dl betfor morgon o kväll och hur mycket korn?? Förut körde jag med 1 vit skopa korn på morgonen och 1 ½ på kvällen

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 202
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 025
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 245
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?