Att göra bädd

Fillifjonkan

Trådstartare
Har funderingar på detta då min häst är rätt skitig av sig i boxen vilket gör att det det evigheter att mocka rent + att det blir väldigt dyra spånkostnader.

Har hört talas om ett pulver som man strör boxgolvet med och sedan lite då och då i boxen. Någon som vet vad det är? Blir det garanterat luktfritt då? Kostnad? Försäljare?
SEn undrar jag om det blir bra om jag först strör detta "pulver" och sedan tar ett lager halmkakor för att sedan strö med spån därefter? Det borde ju bli en bädd snabbare.

Några andra förslag eller tips?
 
Pulvret du menar är säkert kalk, vanlig trädgårdskalk som du kan köpa på Granngården t ex. Det är typ 15 kg i en påse och kostar ca 25 kr. Det är bra att lägga underst, det binder kisset/ammoniken något. Det blir dock INTE luktfritt.

Men tänk på att du aldrig kan få en bädd helt ren. Det finns såpass mycket ammoniak att det faktiskt är skadligt för hästen. Och det är superviktigt!! att blöta spånet/torven eftersom hästens hovar annars tar skada när ströet drar ur fukten + att det blir dammigt (speciellt torv) för andningsvägarna.

Det bästa är självklart att ha hästen ute dygnet runt... ;)
 
Det finns något som heter Stalosan också.. det är väl typ som kalk, fast bättre enligt Granngården iaf :crazy: Kostade kanske 160:-, har räckt nästan två vintrar... Men det är SVÅRT att få till en bädd åt en häst som är skitig av sig.. min pojke snurrade runt i boxen hela natten så han rev upp hela bädden hela tiden... Nu har vi gjort bädd i ligghallen å det funkar bättre eftersom de nästan aldrig går in dit ;P
Stalosan är visst lite bakteriedödande, så att det inte ska lukta.. tycker att det funkar bra.
Ett tips är att inte använda kutterspån, det binder sig liksom lite dåligt... Vi använder mest spån från sågen, det är lite finare, typ som sand. Och det dammar faktiskt mindre, tro det eller ej.. :smirk:
Lycka till!
 
Tyvärr har jag inte tillgång till sågspån utan enbart till kutterspån. Men om man lägger "halm-skivor" först och sedan tar spån så borde det väl blir en bädd rätt snart? Han är riktigt grisig i boxen men han har stått på torvbädd tidigare och det gick bra.
Stalosan säljs alltså på Granngården?
 
Jag provade att göra bädd till min röriga vallac:
Lager med kalk
sågspån
pressad halm
löshalm
Den höll i 1 vecka sen hade han grävt upp hela, inte kul alls :(
 
Jag har aldrig testat att lägga halmskivor undertill... Men en "vänlig" själ slängde vid något tillfälle in en massa halm till honom för att han skulle ha något att tugga på. Problemet är att han inte fattar att man kan äta halm, så den blev bara nertrampad i hela boxen... Då vart det typ omöjligt att mocka... Fick ta ut nästan allt och börja om... Fast då kom ju halmen "från ovan", kanske blir bra att ha underst...

Ja, stalosan hade de på Granngården, men det finns säkert fler som har, det var visst vanligt att man använde det till hönsbäddar också :crazy:

Kan du inte göra bädden på torv som du hade förut då? Kan tänka mig att torven lägger till sig lite bättre...
 
Kalk i botten, torv ovanpå vattna, trampa. Låt det sätta sej ngra dar, vattna trampa. Sen rikligt med halm. Har en sån bädd för tredje året i rad, luktfri, torr - passar oss perfekt. Eftersom jag inte har någonstans att göra av hästen får jag anlägga den innan de kommer in från sommarbetet.
 
Jag har provat torvbädd med halm ovanpå till min valack. Hahaha, det funkade inte alls, allting var brunt och i en enda röra. Det enda som funkar med honom är en ren halmbädd.

mvh Jessica
 
en väl skött halmbädd är mycket hygienisk! det går till så att du strör med stalosan och lägger på rikligt med halm (gärna hårdpackade balskivor). skitarna mockas ur dagligen, och bädden jämnas till, sen strör du rikligt med halm. i och med att du inte rör om bland pisset så luktar det inte! ger garanterat renare stallmiljö än växelströbädd! obs detta gäller halm, har dåligt med erfarenhet av spån.
 
Jag är allergisk mot halm så jag vill inte ha halmbädd utan bara botten får bestå av halm. Tror ni inte att det fungerar lika bra med spån överst istället för torv om jag vattnar och trampar. Kan man köpa torv på bal? pris?
 

Liknande trådar

Hästvård Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och...
Svar
5
· Visningar
1 261
Senast: MonteRose
·
A
Ekonomi & Juridik Jag har djupströbädd av halm till mina hästar, har haft i flera år och det här är första gången en "gått sönder". Det som har hänt är...
Svar
3
· Visningar
1 359
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Om tråden ligger fel så får moderator gärna flytta den :) Jag har tänkt fixa en permanent bädd till vintern men har lite funderingar...
Svar
3
· Visningar
948
Senast: bigganl
·
E
Hästvård Ni som har era hästar ståendes på spån, hur gör ni? Hur många balar använder ni pr. månad? HUr stora boxar har ni? När ni fyller...
Svar
14
· Visningar
6 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp