Bukefalos 28 år!

Går det att "rädda" djupströbädden?

A

Ariadne

Jag har djupströbädd av halm till mina hästar, har haft i flera år och det här är första gången en "gått sönder". Det som har hänt är att hästen i boxen fick ett ryck och for rundor så till den milda grad att hon bröt igenom själva bädden. Det är snart dags för bete här och att göra om bädden helt är inte lönt så antingen mockar jag ut hela boxen nu (tungt eftersom den är våt och lär ta mej ända till ikväll) eller försöker laga den, så jag undrar om någon haft liknande erfarenhet, går bädden att fixa till alls? Är i stallet nu och har mockat ut skit och kiss , lagt upp den fräsha halmen i hörnen och har försökt packa ner bädden ordentligt. Doften har minskat, jag tänkte lägga över den fräsha halmen som e kvar och sen strö nytt rejält lager över... Tror ni det funkar eller det är kört?!
 
Sv: Går det att "rädda" djupströbädden?

det går utmärkt att rädda bädden så, fyll bara på ordentligt med halm och jämna ut bädden.

har dock bara fusk bädd som mockas ut några gånger i halvåret, men där är det bara att jämna till och strö extra mycket när hästen grävt för mycket. luktar inte mer än en vanlig bädd heller.
 
Sv: Går det att "rädda" djupströbädden?

Svårt att veta, men det är ju inte bra att ammoniak kommer upp ur bädden och att det kommer syre ner i den. Du får väl prova om det går att packa till ordentligt. Jag skulle strö Stalosan eller liknande över när jag trampat till noga och sen strött ovanpå. Hoppas det går bra.
 
Sv: Går det att "rädda" djupströbädden?

Lägg ut kakor av halm (alltså inte uppfluffade) i ett lager ovanpå den trasiga bädden. Trampa till så att kakorna ligger ordentligt på plats. Därefter ströar du med uppfluffad halm ovanpå. Då kommer det mesta av den trasiga bädden bli tät igen och håller fram till sommaren.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 500
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
25 562
Senast: Crossline
·
Anläggning Hjälp mig tänka. Står för tillfället i mindre privatstall (<10 boxar). Jag sköter mockning och kraftfoder till min egen medan in- och...
Svar
17
· Visningar
2 848
Senast: Lona
·
Hästvård Jag har alltid haft mina hästar på halm och mockat rent på både bajs och kiss varje dag. Tycker inte tidsåtgången är så farlig, men...
Svar
12
· Visningar
1 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp