Hur skulle ni göra med bädd?

Fibusen

Trådstartare
Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och dels för att jag tror att det är mindre risk att dom fläker sig i boxen,vet flera gånger tidigare när man lassat in massa nytt spån,hästen rullar sig och lyckas på nått vis få bort all det fluffiga spånet,och fram kommer betongen.

Har aldrig haft bädd förr förens förra året,det var dock i ett utestall med grusbotten och öppna överluckor,så det var ju inte riktigt samma sak,nu är det ju i ett instängt stall,och betong i botten.

Vad ska jag göra för att få en bra bädd så fort som möjligt,ska jag lägga ett tunt lager och vattna,och sen på med massa torrt spån,eller bara låta hästen sklta bevattningen själv och bara ta ut bajset som vanligt?

Ska man ha på något i botten för att minska ev lukt,eller är det något man ska strö uppe på bädden sen? Något som ska underhållas? Vill inte ha nån lukt liksom,samtidigt så vill man ju inte ha nått som kan irritera hästen... Kalk,är det nått man anväder nu?

Han ska sen ut på bete,så han kanske kommer stå på bädden 2,5 månader max,ska jag ta ut den sen endå när han går ut på bete när den antagligen precis satt sig,eller kan man låta den ligga kvar,eller blir det äcklig då? Om man kanske skrapar bort lite,samt lägger på massa nytt spån på ytan,och har på något medel,eller kommer flugorna lägga ägg och sånt snusk om bädden bara står?

Hur länge har ni era bäddar innan ni tömmer dom helt? För vill ju helst undvika att tömma hela under dom kallaste månaderna,då vill jag ju ha en fast och fin bädd som satt sig,men kan det hålla så länge som från första mars till mitten av maj nästa år? Naturligvis så skrapar jag bort lite på höjden då och då om det blir för högt/blött,och kommer fylla på ofta med rent spån.

Jag har som sagt aldrig haft bädd på betong förut,så jag vet inte alls hur det fungerar..

Ska även tilägga att det är enbart spån som kommer användas!
 
Sv: Hur skulle ni göra med bädd?

när jag jobbbade i ett spån stall så tog vi bara in spån och lät hästarna göra bädd av det själva, dvs de duktiga gjorde det packat och fint medans box monstren grävde ner sig till betongen och hade en halv m spån upp mot väggarna varje morgon :(.

min gamla ponny som stod på spån var en bäddare, han skötte sin box pedantiskt och bajsade endast i ett hörn(samt tvingade box partnern att göra det samma). hans bädd vara fast och jämn dagen efter att man mockat ut den gamla bädden ^_^, härligt.

stalosan är super att ha i botten av bädden samt att strö över varje gång man skrapar av ytlagret.

angående att låta bädden stå över sommaren så beror det lite på hur miljön i stallet är, är det fuktigt där på sommaren med dålig ventilation så hade jag mockat ut, men om det är bra ventilation och dörrarna kan stå öppna så så det är drag igenom stallet så hade jag öst på med stallosan och strött lite nytt spån över så boxen håller sig lukt fri så länge som möjligt.
 
Sv: Hur skulle ni göra med bädd?

Är två dörrar i stallet,en fram och en bak,som står öppna hela tiden under vår/sommar/höst. Dom är enbart stängda under den tiden när det är så pass kallt att man försöker undvika så vattnet fryser. Och dom dagarna kör vi igång fläkten,så ventilationen är bra.

Jag hoppas han är en bra "bäddare",så han fixar ihop en bra bädd snabbt,om han bara håller på att röja runt i det så kommer jag mocka som vanligt.

Stalosan,det kan man ha i både botten först,och sen lägga lite på bädden om man skrapat av lite alltså,sen på men nytt spån typ? Tar det bort lukt,flugor,eller vad gör det?
 
Sv: Hur skulle ni göra med bädd?

Det finns två olika sorters Stalosan, en som har tillägget F som ska ta kål på flugor. Finns även en sort som heter Agrosan som är drygare och funkar likadant.

Det går bra att vattna det nyinlagda spånet, lite grand i alla fall så att det inte blir så flygigt. Lägg in ett riktigt tjockt lager spån från början. Mocka lite "slarvigt" de första dagarna så lägger det sig fortare. Jag skrapar bort det översta på kissefläckarna ett par gånger i veckan och så fort det börjar synas. Var noga med att aldrig gräva ner i botten när det väl lagt sig. Jag har haft samma bädd sen vi stallade in i september. Håller efter bädden efterhand och detta tycker jag har fungerat bra. Jag kan inte ha så djup bädd för takhöjden är inte jättehög.
 
Sv: Hur skulle ni göra med bädd?

Hur skulle du gjort med bädden under sommaren då i mitt fall?

Våra hästar går på bete från 1:a Juni-1:a September,dock så får man låta dom gå ute dygnet runt när man vill i sin vinterhage med hjälp av sina vanliga mål hö,vilket vi kommer vilja göra så fort det är frostfritt,då jag tycker att det är bättre att vistas i friska luften. Vet ett år som vi kunde ta ut redan i slutet av april.

Hästen kommer garanterat komma in första Mars,och om våren blir kanonfin kanske han kommer ut igen första Maj,då är det alltså en bädd som är 2 månader gammal,ska man då mocka ut allt och börja om igen i September,eller kan man låta den ligga kvar fram tills våren 2013?

Det jag vill undvika är lukt och flugor,stallet kommer stå öppet både bak och fram under hela den här perioden,dock så kommer det finna hästar kvar inne på stall på nätterna fram tills 1:a Juni när den riktiga betessäsongen börjar.

Undrar även såklart om det kan startas nån process av att låta bädden vara så länge som är skadligt för hästen,typ mögel eller nån "ånga"?

Jag kommer även att använda min box på sommaren om flugorna är megadryga,eller om pållen vill komma in och svalka sig några timmar när solen steker på som mest,så den kommer inte stå helt tom,utan antingen med bädd,eller urstädad bädd och nytt spån.

Vi har hööööögt i tak,så jag kan i pricip ha hur hög bädd jag vill,men kommer såklart ta bort lite om pållen börjar växa över boxdörren! :D

Ska även tillägga att min box hamnar precis brevid bakdörren.
 
Sv: Hur skulle ni göra med bädd?

Jag hade bädd liggande i somras, var iofs halmpellets blandat med torv och det funkade utmärkt. Bara nån bajs som möglade och den blivit kvarglömd. Luktade ingenting och samlade inga flugor.

Bädden kan om den är fuktig, börja mögla men det får man kolla allt eftersom. Mocka riktigt noggrant till sommaren och se hur det funkar. Går ju att lägga ett lager ny spån överst och då bör det bli så torrt att inget vill växa i det.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 084
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 674
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
403
Senast: tessan.g
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp