Bukefalos 28 år!

Att googla eller inte googla, det är frågan

Tass

Trådstartare
Såg nyligen ett litet meningsutbyte här som handlade om googling.
Ibland har jag tänkt ställa en fråga till Bukekollektivet, men ofta har jag fått det där i huvudet, att jag ska googla själv istället, och så har jag gjort det.
Men är det alltid bästa lösningen? Jag har lärt mig oändligt mycket på frågor som andra har ställt till forumet. Saker som jag aldrig tänkt på och som jag inte känt till. Och det är jag väldigt glad för. Så när jag har googlat istället för att fråga Buke, då har andra inte fått ta del av mina tankar och funderingar.
Självklart menar jag inte att Buke ska svara på väldigt självklara frågor som man lätt kan ta reda på själv (när går tåget till Malmö osv)
Vad tycker ni? Ska vi ha en liten diskussion :nailbiting:

PS sen tycker jag att det är bra om den som ställt en fråga, återkommer om den fått svar eller hjälp på annat håll, så delar vi på kunskapen.
Såg en gång ett program på TV som hette Fifty People. Där var det 50 personer som tillsammans skulle lösa ett personligt dilemma för någon person. Det var jätteintressant och gav mycket. Har ibland tänkt att Buke är en variant på Fifty People
 
I vintras blev jag (av en slump) fast med några vänner i en stuga utan el, vatten och mobiltäckning i några dagar.
Väldigt uppfriskande att bli tvungna att diskutera och resonera istället för att googla det rätta svaret varje gång vi hamnade i en diskussion eller frågeställning, precis som på den gamla goda tiden :)

Tycker det är intressant hur mycket potential och kunskap vi faktiskt sitter inne på som vi sällan får utnyttja. Rädd att det sakta försvinner på grund av enkelheten att ta fram informationen med hjälp av internet (på gott och ont såklart!).
 
Nej att googla behöver inte alltid vara den bästa lösningen. Ibland för att man inte vet tillräckligt för att kunna googla fram något vettigt svar, inte vet vilka sökord som är relevanta ens, eller för att det finns så många olika svar på frågan eller för att jag inte ens visste att jag inte visste. Jag har också lärt mig enormt mycket genom diskussioner. Det ser jag som det bästa lärandet av alla just för att man inte bara lär sig rena fakta utan också hur man förstår/tolkar information, hur olika vi är och tänker och att det finns massor jag inte visste att jag inte visste! Säg att jag vill lära mig mer om transgender. Visst kan jag googla mig till fakta om vad det är men i en tråd här på buke kan jag lära mig enormt mycket mer! Jag kanske inte ens visste att ordet fanns innan jag såg det i en diskussionstråd, kanske inte visste vad det var överhuvudtaget och just det där, att få lära sig saker jag inte ens visste fanns tycker jag är helt fantastiskt!
 
Jag tycker det är oerhört otrevligt och tråkigt när någon här på ett diskussionsforum där man för samtal, få svaret "du kan väl googla det" vilket är ett svar jag både sett andra få och nu igår fick själv på en direkt fråga I EN diskussion. Sen kan jag ibland tycka att det ibland slängs ut trådstartsfrågor här som kanske inte renderar en diskussion eller reflektioner, där svaret är statiskt så att säga, som är mer än googlingssak än en diskussionsfråga.

Men generellt, folk har slutat prata, det är sorgligt tycker jag. Jag gillar diskussioner där man får andras reflektioner och åsikter. Just därför hör jag inte till de som enbart umgås med, eller pratar med folk som tycker och tänker precis som jag. Man måste utmana samtalet lite, om en bara går en snitslad bana i livet utefter egna premisser lär en sig aldrig något. Lite åt "när du pratar upprepar du bara något du redan vet, men när du lyssnar lär du dig kanske något nytt". Utbyte, samtal.
 
Haha, jag känner mig träffad :D

Jag gillar att föra diskussion och samtal via nätet. Ett sätt att göra det är att inte googla. Då kan man dessutom få en massa andra infallsvinklar och idéer.

Ibland orkar jag inte sortera all info som kommer upp via Google. Då frågar jag hellre här på Buke eller någon i min närhet. Oftast blir det Buke :angel:
 
Min spontana känsla är att det är större risk att få ett anekdotiskt och subjektivt, åtminstone färgat, svar om man frågar en (jämförelsevis) liten grupp med frivilliga respondenter än om man googlar. I det senare fallet kommer det förstås att finnas sådana svar *också*, men dessutom väl underbyggda faktabaserade (och som exempelvis på Wikipedia - kontrollerade av många) svar.

Sen kan det förstås vara *trevligare* att resonera i liten grupp. :)
 
Min spontana känsla är att det är större risk att få ett anekdotiskt och subjektivt, åtminstone färgat, svar om man frågar en (jämförelsevis) liten grupp med frivilliga respondenter än om man googlar. I det senare fallet kommer det förstås att finnas sådana svar *också*, men dessutom väl underbyggda faktabaserade (och som exempelvis på Wikipedia - kontrollerade av många) svar.

Sen kan det förstås vara *trevligare* att resonera i liten grupp. :)
Mänskligheten har utvecklats under miljontals år, jag är inte så säker på att internet och möjligheten att googla har gjort processen vare sig mer kvalitativ eller snabbare.
 
Jag tänker att det beror väldigt mycket på vad det handlar om. Om det är enkla, rena faktagrejer, då ser jag ingen anledning att fråga buke. Inte heller direkta sjukdomsfrågor, det tar jag i första hand med utbildad vårdpersonal och först om det blir behov av stöd och pepp eller liknande så känns det intressant att skriva här.

Däremot, så fort det är något som inte har ett nödvändigtvis rakt svar, då tror jag det kan ge mycket att diskutera kring saker och ting.
 
Mänskligheten har utvecklats under miljontals år, jag är inte så säker på att internet och möjligheten att googla har gjort processen vare sig mer kvalitativ eller snabbare.
Hur menar du nu, processen att hitta information med hög kvalitet?
Min uppfattning är att internet har gjort det alldeles oerhört mycket enklare för var och en att ta del av information med hög kvalitet.
Du kan t ex vid ditt köksbord läsa vetenskapliga artiklar om i stort sett vad som helst, när som helst. Det var betydligt krångligare för bara 20-25 år sedan.
 
Alltså jag googlar typ allt. Hela tiden. Det hindrar mig dock inte från att prata med andra eller fråga IRL eller tex här. Om jag ställer en fråga här på buke så har jag garanterat googlat den redan och i vissa fall har jag även frågat flera personer i min närhet.
Så jag tycker inte det ena utesluter det andra.
 
Hur menar du nu, processen att hitta information med hög kvalitet?
Min uppfattning är att internet har gjort det alldeles oerhört mycket enklare för var och en att ta del av information med hög kvalitet.
Du kan t ex vid ditt köksbord läsa vetenskapliga artiklar om i stort sett vad som helst, när som helst. Det var betydligt krångligare för bara 20-25 år sedan.
Jamen naturligtvis, jag pratar om samtal där man tar till sig saker genom interaktion med andra människor. Kommunikation. Faktasamlande är en sak, hur sen tillgodogöra sig det på ett objektivt sätt är nog oberoende av nätet/google eller inte.

Letar du bara information utefter ditt eget huvud blir din faktabank väldigt ensidig. Vill du hitta en community för blonda blåögda ufon så finns det att hitta därute. Biaserad information är aldrig bra.

Edit, se på fan, jag googlade!
https://en.wikipedia.org/wiki/Nordic_aliens

:D
 
Senast ändrad:
Jag tänker att det är en skillnad mellan att leta information, och att leta infallsvinklar på ett bekymmer?

Ibland är det inte en massa fakta jag behöver utan just oika sätt att se saker. Då är buke överlägset. Här finns en oändlig mängd kloka personer.
 
Jag tänker att det är en skillnad mellan att leta information, och att leta infallsvinklar på ett bekymmer?

Ibland är det inte en massa fakta jag behöver utan just oika sätt att se saker. Då är buke överlägset. Här finns en oändlig mängd kloka personer.
Jag måste säga att jag har lärt mig mycket på Buke. Det har varit många ögonöppnare.
Jag gillar sånt.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 957
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 896
Senast: skiesabove
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 273
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp