Att gräva ett hål...

Thera

Trådstartare
Ni som har begravt en häst hemma, hur har ni gått tillväga rent praktiskt?

Till exempel, har ni anlitat grävmaskinist, eller ordnat det själva? Och hur har ni avlivat och fått ner kroppen i graven efter?

Och vilka kostnader har ni räknat med?

Sv: Att gräva ett hål...

Vår älskade ponny avlivades hemma för en vecka sedan.

Veterinären kom på eftermiddan, avlivningen gick snabbt och fint - i alla fall ur hästens synpunkt.
Vi la över honom ett täcke och gick tillbaka till huset och grät.

Efter ca en timme hade vi bett en kille med grävmaskin komma. Han grävde ett stort fint hål, la ner hästen fint med skopan, grävde igen, plattade till och la en stor sten ovanpå, på den plats jag hade pekat ut. Det tog han några hundra för.

Så nu ligger vår gamle vän längs borta i sommarhagen, intill ett björnbärssnår (han älskade björnbär och åt alltid upp dem innan jag hann göra sylt).

får man gräva ner häst utan tillstånd??? har för mig att jag hört att det är olagligt...

Var står det att jag begravde min häst utan tillstånd???

Man söker tillstånd hos Länsstyrelsen efter att kommunens miljöinspektör har konstaterat att platsen är lämplig (tillräckligt långt från hus, brunnar och ovan grundvattennivå).
Tillståndet "håller" en månad och kostar 300 kr.

ojoj ta de lungt, det var inte dig jag menade! eftersom du redan grävt ner pållen så antar jag att du tänkt på tillståndet. var mer riktat till trådskaparen som ska gräva ner!!

Jag är också mycket väl medveten om att det krävs tillstånd.

Men antog att folk förutsatte att jag visste det och nämnde således inget om det i trådstarten..

Hej!

Blev tvungen att avliva min älskade gamla förstaponny pga ålderskrämpor för snart exakt 2 år sedan. Efter stooor vånda insåg jag att jag helst av allt ville ha honom begravd i närheten. Skickade då in ansökan till miljökontoret med farhågor att det skulle vara kostsamt och komplicerat att få tillståndet. Veckorna gick, men jag fick aldrig något svar. Efter viss påstötning fick jag veta att min ansökan hamnat längst ner i en pappershög, men att inspektören genast skulle ta tag i ärendet. När detta väl skedde gick allt väldigt fort, fick tillståndet samma dag! Hon kom ut och kollade på marken i och med att vi bor i ett relativt tättbebyggt område där det dessutom finns vattendrag, men det var aldrig några problem. Vi fick råd om att ha minst 2 meter ner till kroppen och gärna stenar el dylikt för att undvika "gravplundring" av rovdjur. Allt som allt kostade det 300:- inkl. tillstånd från Länsveterinären.
Avlivningen gjordes professionellt av en bekants bekant som arbetat på slakteri och kostade 200:-. För begravningen anlitade vi den lokala grävmaskinisten som ville ha 500 :- för uppdraget. Alltså blev totalsumman 1000:- och älsklingsponnyn fick sluta sina dagar i anslutning till sommarhagarna, där han vilar bland mängder av vitsippor på våren...

Även om ett dött djur är "ett dött djur" så känns det väldigt skönt att veta var han finns samt att ha en grav att gå till när saknaden blir alltför stor.

Tack för infon!

Gjordes alltså inspektionen innan hålet var grävt? Vore ju smidigt om man fick det gjort först, så man inte står där med ett stort oanvändbart hål.

Tack! Då är det alltså förmodligen billigare än att skicka kroppen till destruktion? Och känns också bättre...

Jag pratade med miljöinspektören, fick en karta som jag ritade ett kryss på och skickade in till Länsstyrelsen. De kontaktade miljöinspektören som sa att det var ok.

Mycket billigare att gräva ner än skicka till destruktion, även med tillstånd, avliving och grävmaskin.
Jag har fått gjort två gånger efter att hästar avlivats akut. Det har gått väldigt fort att få alla tillstånd aven i efterhand och tillen bråkdel av priset för att skicka iväg dem.
Ska dom skickas iväg så ska det vara kontant betalning när det är hästar och det betalas efter vikt.
Här är en länk till prislistan: http://www.svensklantbrukstjanst.se/index.php?id=6

tyvärr så finns det ju också sånna som inte vet om det utan bara gräver ner pållen. äger man egen grävmaskin så är ju det väldigt lätt fixat...

Kan ju bli en otrevlig överraskning i framtiden för en ny ägare av marken.
Eller att kadavert grävs ner på felställe och förorenar grundvattnet.

Vet om en som med glädje gräver ner hästar utan tillstånd i en mosse. Dom lär ju inte precis försvinna men kan komma att ställ till en del i framtiden.

När vi avlivade stoet på min avatar så var inspektören ut veckan innan och tittade på marken, och passade dessutom på att inspektera stallet då det tydligen var dags för det.

Veterinären kom ut och avlivade henne bredvid gropen som redan var grävd. Av grävmaskin bör kanske tilläggas.

Kommer inte ihåg vad detta kostade.

ovan odlingsgräns är det fritt att gräva ner djur. I allafall va det det 2002 när jag avlivade min älskade häst.:cry:
Vetrinären kom och avlivade, samtidigt som min man med egen grävare grävde gropen, när Millo var död fraktade vi honom till "gropen" och la honom där....
en fruktansvärd upplevelse, som samtidigt va.... rofylld!
Det känns bra att fått vara med under hela prosessen.... underligt nog:crazy:

Men det kan vara väldigt smart att ha tänkt på grundvatten, och ev andra boende...

* Jenny *

Då vi senast begravde en häst för 3 år sedan var det ganska plötsligt, en som vi kände hjälpte oss att gräva hålet. Hästen grävdes ner på våran mark direkt efter den var avlivad, fraktades dit med samma traktor som grävde hålet. Vi ringde efter att hästen var nedgrävd. Dom kom för att inspektera och det var inga problem. Hästen är nedgrävd i närheten av en bäck, men flera km från närmaste bebyggelse och grundvattnet var ganska mycket lägre ner där så det var inga problem...

Om man tänker på det, och markerar platsen, så är det sannolikt inga problem.

Men för att undvika missförstånd; det är bäst att söka tillstånd. Vilket jag gjorde.

Nästa ägare av gården kommer förstås att informeras om att det ligger häst/ar begravda där borta.

Senast ändrad:

Jag tog bort min häst för lite mer än en månad sen och hon begravdes hemma.

Men FÖRST så kom våran kommuns miljöinspektör ut och godkände att jag fick gräva ner. Då får man ett papper att fylla i, och där skriver båda under. Sen skickar man in det till Länsstyrelsen och de skickar sen ett papper tillbaka där de har godkänt eller inte godkänt.
I mitt fall så fick jag tillstånd att gräva ner.

Kommungubben tog inget betalt, Länsstyrelsen 300:-

Det kom en som jag känner och grävde hålet, veterinären kom hem och avlivade. Sen fick hästen ligga en stund och "stelna" till och efter det kom det en och drog ner henne med traktorn.

Så kostnad för mig med allt blev totalt: 1300:-

Det känns faktiskt skönt att veta att hon ligger här hemma, då kan man gå dit ibland och tänka på henne.

//Sofie

Ja, det känns bra att han vilar hemma, på en plats han tyckte om - intill ett björnbärssnår eftersom han älskade björnbär.

Barnen och jag gick dit en kväll några dagar senare och tände ett gravljus som min dotter köpt.

Visst sörjer man, men det är skönt att ha allting klart.

Älskade store lille-man.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 300
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: mars
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 965
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 257
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka