Att ha eget stall med inackorderingar

Bestäm i förväg hur mycket spån som ingår. Ex max 5 balar /månad. Mocka själv är både jobbigt och har dålig lönsamhet. Hästar som får gå in tidigt och kanske knatar runt mkt i boxen skitar ner mer och gör följaktligen åt mer spån i alla fall. Min erfarenhet är att när inackorderingarna får betala sitt spån själva så får hästarna både mer utevistelse och bättre mockat. Man tänker inte på stallvärden och att ev olönsamhet renderar i höjda stallhyror utan slösar glatt med allt som "ju ändå ingår i hyran"
 
Jag känner igen det där!! Man skall inte bara vara meteorolog alt. vansinnigt intresserad av hur vädret kommer att te sig under dagen, man skall också ha obegränsat med tid för att läsa igenom alla extra önskemål (läs krav!) som varje hästägare har...
VARFÖR i hela fridens namn kan inte hästägarna själva t ex se till att hänga fram rätt täcke?! Kan någon vänlig själ förklara det för mig...?
 
Hyr ut 2 boxar och ingen mat ingår men fodring 3 ggr/dag. Det kostar då 300kr/häst/månad. Ägaren får även ta utsläpp 2 ggr/månad och då lörd och/eller sönd.
Eftersom det ligger på landet så "kan" man kanske inte ta mer. Har inga problem med personen i fråga så det är lättjänade pengar som man inte blir rik på!
 
Jag har i olika omgångar haft unghästar inhyrda på lösdrift. I hyran har allt foder, viss skötsel, hovslagare och avmaskning. Jag har ombesörjt allt, hästägaren har inte behövt komma alls om den inte vill.

Jag och min pappa har delat på inkomsterna och för mig har det inneburit att jag bekostat fodret till mina egna hästar. Dock är det väldigt mycket jobb med lösdrift. Hantering av hö (lägger ut fri tillgång två gånger om dagen), rengöra och ströa i ligghallen.

Just nu har jag bara mina egna vilket är en dröm. Allt arbete går väldigt mycket fortare. Men jag tror att just lösdrift för unghästar och kanske avelsston är det som kan ge lite inkomst. När jag har mod att jobba lite mindre och satsa mer på hästarna så ska jag överväga det igen.

Piggy
 
när jag hade min häst inhyst betalade jag 500/månad, då ingick INGENTING! i stallet fanns fyra boxar och en liiiiten ridbana, alla i stallet hjälptes åt att släppa ut och så vidare. det enda som stallägaren själv hade fixat va en sadelhängare+tränshängare per box och sen stängsel, men gick nåt sönder fick man stå för de själv så dom tjänade ändå 2000/månad utan att lyfta ett finger, och dessutom skattefritt!
 
Vet du att de inte tog upp inkomsten i deklarationen?

Har du koll på vilka räntor och amorteringar (om några) som var på stallet, eventuella kostnader för att bygga/renovera stallet? Vad det kostar att bygga och underhålla hagar samt är du meveten om att det kostar med allt från ell och vatten till sophämtning och snöröjning?

Det är rent ut sagt löjligt att tro att det blr en ren vinnst på 2000 i månaden utan några som helst utgifter eller någon arbetsinsatser.
 
Ja inte blir man rik av att ha eget stall :crazy:
Det är inte värt dom pengarna som blir över, att ha inackorderingar kan vara som att ha en massa :devil: inhyrda.
Se till att vara noga med vilka som ni ska ha som inackorderingar.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 602
Senast: Blyger
·
Anläggning Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till...
Svar
19
· Visningar
687
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 704
Senast: lizzie
·
Anläggning Undrar hur ni andra har gjort för att hitta rätt stall? Vilka saker accepterar ni och vilka accepterar ni absolut inte? Vad ingår i...
2
Svar
24
· Visningar
2 204
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp