Att ha eget stall med inackorderingar

Om man ska ta emot inackorderingar skulle iaf jag va VÄLDIGT NOGA med vilka jag tar in, samt att skriva ordentliga avtal så kanske man kan slippa en hel del av oklarheter o tjafs. Dessutom skulle jag sätta upp regler som alla ska följa, om de inte är självklara för hästägarna.
Man får helt enkelt bestämma VAD som ska ingå i hyran, såsom täckesbytning, nattlindor osv osv.
För det är ju inte meningen att stallägaren ska behöva dalta med någon annans häst o knappt få betalt för det!
Då får man ju se till att ta betalt.... :smirk:

I vårt stall existerar varken nattlindor el täckesbytning :(
 
Om man inte över huvud taget befattar sig med sitt stall, då kan det nog vara Okej. Det är nog enklare om man inte är hästintresserad.

Det dessa gör är att bedriva handel, bl.a. med foder. Det kan faktiskt också ge en liten vinst.
 
Vi har just köpt en gård med ett stall med 5 rymliga stallplatser utanför Jönköping. Vi flyttar in i mitten av februari.
Jag återkommer med resultat om det är lönande eller inte. ;)
 
Har nyligen sagt upp min *sista* inhysing. Så skönt!!!
Efter att ha satt mog och räknat ut vinsten på detta och kommit fram till, håll i er, 4!!! kronor i timmen, för att ta hand om en häst. Detta var vad som var kvar när foder och strö var avräknat. Då hade jag inte ens räknat med slitage och underhåll av anläggning. Sen ska vi inte tala om hur skönt det är att bara ha sina rgna hästar och slippa alla dessa smått galna ideer om allt. Ska man tjäna pengar på detta, och skatta för dem, ha försäkringar osv, så ska man göra det i stor skala. Inte hyra ut en två tre boxar. Mer jobb än inkomst, kan jag lova.
Räkna noga innan du sätter igång. :smirk:
 
Tror det är olika beroedne på vilka villkor som ingår. Jag står i ett kollektivstall där kallhyran är 1300 kr/månad. Då ingår betfor, spån. Fodrar turas vi om, man fodrar olika mkt beroende på hur många hästar man har i stallet vilket innebär att stallägarna fodrar lika mkt som jag och sambon gör ungefär. Man kan köpa foder av stallägaren men några (t.ex. jag) har eget. Jag inbillar mig att de borde gå med en viss vinst i just det stallet i alla fall, iom så pass hög kallhyra.
 
Men det beror väl på lite var man står, vad som ingår och inte minst vad man tar betalt av sina inackorderingar. Ett stall som jag stod på är jag övertygade om att de gick på plus. De hade annars aldrig haft hästarna där. Endast boxhyra (inkl el och vatten) kostade över 1000:-/mån. Då ingick morgonfodring och ibland (!) utsläpp vardagar. Stallet hade ca 30 inackorderingar och ALLT annat sköttes kollektivt. Alla fick köpa in sitt egna foder osv.
Bara på kallhyran fick de alltså in 30.000:- månad. Detta skulle täcka el/vatten samt besväret att fodra morgon och ibland ta utsläpp på vardagar (ingick absolut inget täckesbyte eller så!!).
Den gården tror jag gick på plus. Fanns förresten inget sommarbete eller bete överhuvudtaget på den gården så om man ville flytta hästen på sommaren kostade det "bara" 700 eller 800:-/mån (kommer ej ihåg exakt) för att de skulle hålla boxen. Detta gällde bara under juni, juli, aug. Var du ute längre än så fick du betala fullt.
Måla och så fick man själv göra. Om man vägrade så tog de ut en avgift. Samma sak om man inte kunde vara med och ta in halm (man kanske hade hästen på torv eller var allergisk) även då fick man straffavgift.
Som sagt. Jag flyttade.
 
Jag skulle nog kanske gått runt om jag kunde få 1000 kr i kallhyra per boxplats. Men man får aldrig tillbaka investeringspengarna, det är jag nästan hundra på! Drömläget är ju: Ärvd gård med nybyggt stall, maskiner man inte betalat något för och egen foder och betesproduktion och det är nog inte många som har det så!! :rofl:
Tyvärr är inte prisläget detsamma på "landet".
Jag har haft inackorderade och det är definitivt ingen vinst, men det som är positivt är att man får in lite pengar varje månad som sedan ska portioneras ut till inköp av foder, spån, stängsel, reparationer etc.
Jag hade problem med att det försvann foder, spån och saker hela tiden. Köpte jag 100 kg havre - var det bara 85 som "fodrades" upp. Likadant spånbalar! köpte jag 100 balar var det bara 85 som bokfördes på listan och det kostar att betala andras "glömska"!!
Jag kommer aldrig att ta emot andra än helinackorderingar så att jag sköter alla rutinerna även om man aldrig får betalt för arbetet man utför. Passar inte mina rutiner eller anläggning är det bara att söka annat ställe.

Lill / Stall Nöbbeled
 
Helt rätt... man ska vara noga med vilka man tar in som inackorderingar! :)

Tidigare har jag haft mina hästar inackorderade... både i kollektivstall och i privatstall på ridskola! Och jag tycker att det varit tjafs på varenda ställe! :(

För många år sedan var jag stall chef på en större privat anläggning, vilket jag bara klarade av några månader faktiskt! För fyyy vilket folk som stod där!!! :crazy:
Varenda häst skulle ha "special behandling", och på varje box hängde det listor i A3 format, där det stod vad hästen skulle ha på sig, och inte.. vid si och så väder, och hur länge hästen skulle kunna tänkas vara ute!!!

Ex: om det var över 15 + grader skulle hästen X ha ett visst täcke, men om det förväntades bli under 15+ grader, skulle det vara ett annat täcke på...och andra lindor mm

I dag har jag för närvarande några inackorderingar i stallet, det är få, och enbart folk som jag sedan tidigare vet är "bra" !!!!
I stallhyran ingår "basfoder och strö", dvs hö (max antal kg), havre, betfor, mineraler samt spån. Skulle någon vilja ha något annat, så får de köpa det själva.

Detta fungerar bra tycker jag, då det är få inackorderingar blir det sällan tjafs. Vi har en ganska god stämning, och hjälps oftast åt med det mesta! :bump:
 
Det är lite märkligt det där med listor på boxväggarna.....
Min sista inhysing skulle ha ett täcke vid det vädret och ett annat vid det vädret. Täckesbyten ingick i stallhyran. Nu finns hästen i ett stall några kilometer bort där det drivs helt kollektivt. Plötsligt behöver han inga täcken om det regnar eller snöar!!
Har han fått annan päls eller????
Ger man lillfingret så tar tyvärr folk hela armen. Dessutom så är de och nosar på axeln oxå. Jag blev tillsagd av en annan hyresgäst att byta täcken flera gånger om dagen så att hennes älskling inte skulle bli blöt i sina taskigt inpregnerade täcken.
Det är samma sak med fodringar. Är man en kvart sen så gnälls det. Nu fodras det på en höft i inhysingens nya stall. Vilket uppenbarligen går utmärkt.
Hå Hå Ja Ja! :confused:
 
Sedan kan man ju till det när man räknar hur lång tid det tar för att sköta inackorderingen, räkna in om man har otur att få en OUPPFOSTRAD inackordering!

Som inte står still när stallbandagen ska av, som försöker smita ur boxen så man måste krångla och stänga när man tar på/av täcket osv.
Sådant tar ju en EVIGHET! :crazy:
Vis av erfarenhet från stället jag förut hade häst på... :smirk:
 
500:- + moms är ju billigt!
El och vattenkostnad för ett stall med 4 stora hästar (det jag står i nu) är 1200:- + moms.
Så 500:- + moms är ju inte mkt i vinst då!

På förra stället jag hade hästarna inackorderade, så betalade jag 600:-/box, och till slut ingick INGET i den hyran! Man fick ta ut/in själv på kort varsel, stallet var fallfärdigt så man var LIVRÄDD hästen skulle skada sig, man fick köpa eget hagmateriel osv.
Och det är ju på bondvischan, du bor väl vid en storstad?
 
Min pappa har egen gård med stall och tre boxar varav en som hyrs ut. Den boxen kostar 1500 kr/månad, då ingår allt om mockning och kraftfoder. Trots att jag och min mamma betalar allt spån och sköter omvårdnaden, och vi har eget hö, så räcker inte 1500 kr långt. Det är dyra försäkringar som ska betalas, staket som ska bytas, gödning till hö, maskinkkostnader för att ta in hö, köra undan hästdynga mm.
El, vatten, avlopp mm kostar oxå, plus en massa andra oförutsedda utgifter som kan dyka upp.
 
Glöm inte kostnader för själva stallet både underhåll och drift och man får heller inte glömma vad det kostar med mark. Det kostar MULTUM att så en gräshage !
 
Jag säger som de andra. Nej, nej nej. Det är mycket mer jobb än pengar in.

Själv är jag urglad att jag slipper inackorderingar i traditionell mening. Även om de som står hos oss är väldigt trevliga (både hästar och människor) och framför allt inte tjafsiga !
 
Jag säger också nej. Det är mycket ansvar och man får alldeles för lite pengar för det arbete man lägger ner. Om det skall vara lönsamt skall det vara ren kallhyra i ett populärt område samt att man producerar eget foder som man säljer till inhysningarna.
Det gäller nog också att styra med "järnhand" för det är lätt att man blir utnyttjad. Sa förr i tiden att jag kunde mocka någon gång om folk skulle bort el liknande. Då var det en som ringde och frågade om jag kunde mocka åt henne på julafton. Dum som jag var svarade jag ja då jag tänkte att hon skall väl resa bort till en släkting. Då säger hon i nästa andetag att det är för att hon skall till ett annat stall och rida julritt!!! Det västa är att jag faktiskt mockade åt henne för jag hadde ju sagt ja. Är idag fortfarande irriterad över att jag var så dum och gjorde det och inte skällde ut henne för att hon var så fräck. Så roligt är det inte att mocka på julafton!
I dag har jag bara en inackordering och hon har haft eget stall innan så där funkar sammarbetet mycket bra.
 
Just en stallägare som "styr med järnhand" är ngt jag uppskattar!
För jag har stått i ett stall där hyresvärden var en ideell förening, och det vill jag INTE vara med om igen! :crazy:

MKT bättre med EN ägare, då vet man ju VEM man ska vända sig till!
Och är sedan ägaren en sådan som håller sig till det som står i kontraktet, då är det ju en fungerande uppstallning!
 
När man räknar kostnaden att driva ett eget stall räknar men med vad man själv tycker är normalt. Men spån tex. kan kosta mellan 100-600 kr/månaden beroende på hur man mockar. Det blir ingen bra gödsel av spån så sen ska allt ska köras till tippen - tar tid o vilket hemskt jobb. Tacksam för tips om vad som är rimlig spånåtgång och hur styr man den utan att gnälla på sina gäster?
 
man mockar själv till sina inackoderingar... Då har man bäst kontroll på spånåtgången.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 604
Senast: Blyger
·
Anläggning Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till...
Svar
19
· Visningar
687
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 704
Senast: lizzie
·
Anläggning Undrar hur ni andra har gjort för att hitta rätt stall? Vilka saker accepterar ni och vilka accepterar ni absolut inte? Vad ingår i...
2
Svar
24
· Visningar
2 207
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp