Att ha fri tillgång till vatten - er åsikt, tack

Det är ju viktigt att hästen hela tiden har vatten, just för att tarmar och mage ska må bra. Risk för kolik finns när en häst inte får i sig tillräckligt med vatten.
 
Håller med om övrigas argument för att hästen skall ha tillgång till vatten, dygnet runt, året runt.

Tänker på logiken i "vattenförbudet". Det enda vatten som förbrukas "i onödan", är ju faktiskt det som du häller bort ut hinken. Det hästen dricker under natten, balanseras ju av mindre åtgång under dagen.
Så om du på olika sätt minimerar spillvattnet, borde kostnaden bli nära noll! Fast du måste förståss lägga till slitage på hinkar, diskborste mm. ;)

LIA
 
Tja, men hinken och diskborsten har jag tagit dit själv, så det drabbar bara min ekonomi :p

I värsta fall (tills jag har hittat ett nytt stall) kör jag dit eget vatten...
 
Hmmm... Jag tycker din stallägare har lite underliga funderingar :smirk: Jag bor oxå i finland och inte är ju vattnet så dyrt att man inte skulle kunna lägga in en hink vatten till natten, veterinärräkningen blir säkert dyrare om hästen blir uttorkad.... Jag tipsar nog som de andra här; Byt stall!

Förresten, var i Finland bor du? är lite nyfiken om vi bor åt samma håll ;) Du kan pma mig om du vill :)
 
Ursäkta mig, men jag håller på och går åt! Finland är ju de 1000 sjöarnas land och antagligen det land som har mest tillgång på sötvatten per invånare i världen... Herregud, det är väl SJÄLVKLART att du skall kunna lägga in en hink med vatten till din häst till natten OCH dessutom borde du kunna byta det vattnet VARJE dag utan dåligt samvete... Hur bor du själv? I lägenhet? Vad betalar Ni per person i vatten per månad? Jag har för mig att det ligger kring 7 euro per person per månad i lägenhet och då ingår ju vatten för disk, tvätt, wc, dusch etc. Så kära nån! BYT STALL! Och dricker hästen några liter inne om natten så dricker den väl några liter färre ute om dagen så sammanlagt blir det ju inte mer per dygn ändå.

Av ren nyfikenhet; i vilken (vattenfattig) del av Finland bor du?

Mvh tgd från Österbotten som glatt byter vatten VARJE dag i både boxen och hagen
 
Går det inte att fylla en spann med vatten varje kväll och på morgonen slänga ut överblivet vatten i tunnan i hagen???

Tycker själv det låter lite äkligt att ha samma vatten i spannen i två tre dagar som lite äckligt.

På så sätt så har du ju inte slösat med vattnet.
 
Halleluja! :bow: :bow: :bow:

Hästen har fått en vattenkopp uppskruvad på väggen i boxen! "Det går inte åt lika mycket vatten på det viset", dvs. ryms mindre än i den vattenså som jag haft dit (och fyllt nästan till hälften varje dag), men det är ju ett framsteg ändå, trots att den satt långt inne...
 
Men hörrö, var i Finland ligger detta stall?
Jag är i Åbo ganska ofta, och relativt ofta norr om Kuopio oxå, så om jag är i närheten kan jag komma förbi och prata lite vett med stallägaren. Jag har hört att jag är bra på detta när jag tar det på finska... :smirk:

Ok, om det hade varit förra året, då Åbo hade riktigt ont om dricksvatten. Men jag menar, då pratade de ju mer om att folk skulle diska fulla maskiner, tvätta lite mindre omgångar tvätt och att industrin skulle spara på sitt vatten. Aldrig något prat om att djur inte skulle få det dagliga vatten som de absolut behöver!!! Har stallägaren kanske fastnat i denna tillvaro och tappat förnuftet??? Som du skrev tidigare får väl alla duscha lite kortare tider, inte diska under rinnande vatten och kanske tänka lite bättre på hur de använder vattnet!!!

Påminn stallägaren om detta, så kanske alla hästar kan få vatten i boxen, där de ändå verkar stå väldigt mkt! Eller helt enkelt stäng av vattnet hemma hos stallägaren, så får h*n uppleva det hästarna får stå ut med, varje dag!!! :devil: ;)
 
Hej! Det är ju helt sjukt om du ursäktar... Men det är ju klart att hästen ska ha fri tillgång till vatten!! Och helst i hink också eftersom att dom bara dricker ur vattenkopp i nödfall! :mad:
 
Jag tycker också det är självklart att hästen ska ha tillgång till vatten i boxen.

Men när jag växte upp tillbringade jag större delen av min tid i olika stallar här i trakterna. På den tiden fanns inga vattenkoppar och att ställa in vatten i hinkar i boxarna brydde man sig inte om.
Hästarna leddes ut, en efter en, till det stora vattenkaret i stallgången. Detta gjordes, om jag inte minns fel, före utfodring på morgon och kväll. På dagarna hade hästarna vatten i hagen/hagarna.

Jag kan inte minnas att de här hästarna hade särskilt mycket kolik eller att de på annat sätt mådde dåligt.
Tror också att lagen säger att man ska ge hästar att dricka minst två gånger per dygn, eller något i den stilen.

Immer
 
Pja... min syn på saken är ju att om hästen står inomhus större delen av dygnet så ska det finnas fri tillgång till vatten inne. Där jag jobbar har vi tvärt om. Hästarna har vattenkopp/vattenkar inomhus och inget vatten ute nu när det börjar bli höst/vinter, på sommaren har de vatten ute när de är ute längre tid på dygnet och det även är varmare.

Jag skulle stödja ett stallbyte. Man märker ju hur törstig en häst bli ex. när den har vandrat runt i stallgången och tuggar i sig så mycket hö den vill hur törstig den är sen! och man kan ju tänka på sig själv: vi dricker alltid till maten.

Vildhästar är ju en helt annan sak eftersom gräs innehåller väldigt mycket vatten och väldigt lite ts...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 103
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 533
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Senast: Ridinglady
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
614
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp