Att hälla gödseln direkt i säck?

C

carran

Tror ni man har en chans att bli av med en del av sin hästgödsel om man säckar den direkt och sen skänker bort den? Jag strör med torv och det ska ju vara bra som gödsel till blommor (torvblandad hästgödsel alltså) och buskar och sånt. Tänkte prova göra så i år, vore kul att veta om någon här har provat detta och om ni i så fall blev av med någon gödsel.

Sv: Att hälla gödseln direkt i säck?

Hästgödsel i torv ska komposteras i ett år innan man använder den som gödselmedel, har jag fått lära mig. och komposteringen innebär att man vänder på högen minst en gång under tiden, exemeplvis när man flyttar den från gödselplattan.

Ridklubben där jag var aktiv som ung strödde med torv i flera år, komposterade och sen "säckade" och sålde. Och då var det stor efterfrågan på det. Men färsk gödsel är ingen höjdare. Dessutom är det nog inte så många trädgårdsägare som vill ha hästbajsdoft från rosenrabatten - den doften försvinner ju medan det lagras och förmultnar...

Kan man göra sig av med hästspillning som gödsel om man använder spån eller Halm? Eller går det bara med torv? *helt lost*

carran skrev:
Tror ni man har en chans att bli av med en del av sin hästgödsel om man säckar den direkt och sen skänker bort den? Jag strör med torv och det ska ju vara bra som gödsel till blommor (torvblandad hästgödsel alltså) och buskar och sånt. Tänkte prova göra så i år, vore kul att veta om någon här har provat detta och om ni i så fall blev av med någon gödsel.

Vi mockade tidigare allt bajs i sopsäckar och tog ut blött spån separat. Det var strykande åtgång av säckar. Vi har dock haft turen att bli av med gödsel även när vi inte packeterat det, men det är nog lättare att bli av med det om det ligger klart i säckar.

Hur lätt det är att bli av gödslet beror nog på hur många som kör förbi ditt stall och hur mycket trädgårdar det finns i närheten.

När vi använde torv sålde vi hela högen till kommunens parkförvaltning en gång per år. De kom med traktor och lastbil så det var hur smidigt som helst - och dessutom fick vi pengar för det :) Kolla med handelsträdgårdar osv i din närhet så kanske ni kan komma överens om nåt?!

De flesta vill hellre ha torv än spån eller halm, eftersom det tar så lång tid för det att förmultna. Torv säljs ju "rent" som jordförbättring ändå.

Halm och hästgödsel kan jag tänka mig att de som anlägger varmbänkar tidigt på vårkanten kan vara intresserade av, då behöver den inte vara bränd. Välbränd gödsel, oavsett om det är halm, spån eller torv i är säkert intressant för många trädgårdsentusiaster. De kan ju betala en massa pengar för en säck med gödsel i plantskolan. Minns att jag pratade med några trädgårdstokar när vi flyttat till vår gård. Jag var mest knäckt för med den följde en gigantisk gammal gödselstack. De tyckte att jag "satt" på en guldgruva. ;-)

Så gjorde vi när vi stod i "eget" stall. Fick inte ha gödselplatta där så det blev till att mocka i säckar. Folk fick komma och hämta så mycket de ville (hade också torv, annars hade vi inte blivit av med det), och det var endast under vintern vi fick köra iväg säckarna själva för förbränning (tror jag, det var inte jag som körde bort "skiten").
Vissa ville även betala för det, men vi var glada om vi fick nån rulle sopsäckar i utbyte :)

Vet ett ställe där en ekologisk odlare tillhandahåller container för gödslet. Det stallet ströar då med halm, eftersom torv inte riktigt går ihop med ekologins tanke.
Containern töms vid behov och bonden slutförvarar allt vilket är mycket lämpligt för stallet.

Det är problem här att bli av med gödseln.
Bönderna runt om har egna hästa.
En släkting till oss skall nu ta bort vår stack. Vill ha 300- tim för att köra bort den.
Allt kostar bra med pengar

På mitt gamla jobb satte vi en annons i lokaltidningen att man kunde hämta hästgödsel i torv gratis hos oss, och vips försvann en hel massa. Om det dessutom är paketerat i säckar kanske ni till och med kan ta några kronor för det ?

Folk kom med säckar och släpkärror och till och med egna spadar till oss och grävde i gödseln för allt de var värda!

Vi mockar i säck, har hästar som står på spån och ett par på torv. Säckarna ställs vid vägen och brukar försvinna ganska snabbt. Vi har gratis mot säckretur och det fungerar bra.

MissFideli skrev:
Jag har hört att spån inte är poppis. Varför minns jag inte.

Det kan vara för att det tar långt tid för spån att förmultna, speciellt gäller det kutterspån.

MissFideli skrev:
Jag har hört att spån inte är poppis. Varför minns jag inte.

spån bildar garvsyra om det inte får brinna i minst ett år innnan man gödslar med det. det sa våran granne iaf när jag körde ut spånblandad gödsel på vårat gamla potatisland....

Det är terpener och hartssyror i spån som inte är bra för markerna, tvärtom lite "giftigt". Alltså inget som bönderna gärna blandar i som jordförbättring i åkrarna.

/Kemisten

Det verkar ganska lovande tycker jag, ska kolla lite med handelsträdgårdar och dyl. man kanske kan göra nån deal där.

spån är nog ingen idé de flesta brukar inte vara så glada för att köpa/ta emot sådant då det tar så långt tid att förmultna

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 485
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 564
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 629
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka