Att hålla koll på barnen bland bilar.

Comfort

Trådstartare
vill dela med mig om en lite lätt traumatisk upplevelse jag hade igår.

Jag hade varit och köpt blommor, satte mig i bilen och kollade i sidospeglarna och sen backspeglarna som vanligt. Börjar backa och ser nåt flimra till i sidospegeln - tvärnitar. En flicka i ca 5 årsåldern sprang ut precis bakom bilen.
Flickan sprang bort till sin mamma, mamman hade alltså gått från barnet och flickan var springande på väg till henne. Sen ser jag hur mamman skäller på henne - själv sitter jag bara och skakar.... tänk om jag inte sett henne?

När jag hade lugnat mig och körde därifrån började jag fundera och blev smått irriterad på mig själv varför jag inte hade gått ut och sagt till morsan att hon inte kan lämna sitt barn så... samtidigt som jag funderade på om flickan hade lärt sig bra trafikvett men glömde av sig och det därför "ursäktar" att ha barnet utan tillsyn och att det därför var barnets fel. Enligt mamman då.

Sv: Att hålla koll på barnen bland bilar.

Usch vad otäckt! :eek: Jag tycker att det är jätteskönt att ha backsensorer på bilen, så man inte kan missa att det är folk bakom. Det borde vara sensorer på alla bilar!

Dock ska man nog inte lita till 100% på backsensorerna. Svägerskans bil blev påbackad av en annan bilist som var helt förkrossad över att inte backsensorerna varnade, utan han brakade rakt in i hennes bil. Nu blev det ju bara plåtskador så det var ju inte hela världen...

Fy vad hemskt :eek:

Jag såg något idag som jag blev både fundersam och irriterad på. En liten flicka, runt två år går själv bakom sina föräldrar brevid en parkering. Flickan hittar en intressant grej och stannar vid den och tittar och klättrar.
Föräldrarna fortsätter gå och mamman vänder sig om och säger till pappan, men du får ju hålla xx i handen! Varpå pappan säger, -men var är hon då? :eek: mamman med en blick som kunnat mörda -men XX för helvete!!! Då var föräldrarna ca femtio meter från flickan och hon hade klättrat in i den intressanta cykelkärran och satt sig.

Vi gick bakom flickan och när jag såg att föräldrarna fortsatte gå och flickan stannade så stannade jag med så att jag skulle kunnat hindra henne om hon skulle fått syn på något annat kul åt andra hållet där bilarna körde... Jag blev så paff av deras agerande att jag inte kom mej för att säga något.

Hur kan glassen man har i handen vara viktigare att äta på än att ha koll på sina barn?

Dock ska man nog inte lita till 100% på backsensorerna. Svägerskans bil blev påbackad av en annan bilist som var helt förkrossad över att inte backsensorerna varnade, utan han brakade rakt in i hennes bil. Nu blev det ju bara plåtskador så det var ju inte hela världen...
Nej, självklart måste man använda ögonen också! :idea: Backar man på en stillastående bil för att backsensorerna inte varnar, så kanske man bör lära sig vart man har bilen... Det jag menar var att just på en parkering där folk rör sig så är det ju jättebra att det tutar till så fort någon närmar sig bilen. Förhoppningsvis reagerar man så snabbt att man hinner stanna.

Hihihi! jag har backat in i en parkerad bil på en stooor stallplan med bara den där... Det var iofs mörkt och lite imma på rutan. Sent så där var inget folk men jag helmissade den. Ska jag lämna tillbaka körkortet? ;)

MEN jag håller verkligen med dig och TS också såklart. Måtte man inte bli så intresserad av glass....
Fast i helgen var jag med syrrans barn o åt glass och den minsta, 3år, var precis överallt. Fort går det. Man kan vara kaxig när man har en krabat som inte ens rullar över på mage än...
Och naturligtvis var inte detta bland trafik.

Usch vilken otäck händelse, tur att det gick bra.
Här har vi som tumregel att när man går i närheten av trafikerade vägar, på parkeringsplatser, går över gatan eller liknande, är det hålla handen eller sitta i vagnen som gäller. (2,5 år gammal tös). Ingen diskussion, liksom. Och det har lilltjejen förstått.
När vi är långt borta från trafikerade vägar är det lite mer vind för våg då hon gärna springer före eller en bit ifrån och tittar på allt spännande som hon tycker finns och är hopplös att ha hundra koll på varje sekund, men det känns som en helt annan sak. Och självklart är även där sensorerna på.

Trafikvett eller inte, jag tycker inte det ursäktar föräldrar att göra så. Har sett många gånger på parkeringar föräldrar som inte har koll på sina små barn. Vill ett barn till sin förälder så tänker h*n inte på att bilar kan komma utan då springer de till sina föräldrar.

till alla

ja jag skakade en stund efter kan jag säga, blev så himla mycket mer påtagligt nu när man har egna barn.

Att man ska hålla hand när vi är bland bilar ska vi med köra stenhårt på, det måste ju vara i särklass säkrast.

Jag håller på med dottern som nyligen fyllde 2 år att hon ska hålla handen när det är bilar i närheten. Vägen till/från förskolan vet hon nu vart hon får gå själv och vart hon behöver hålla handen. Där är hon jätteduktig :laugh:

Men som idag när hon och jag åkte till ett köpcentrum, Backaplan för er som känner till det, så sa jag flera gånger till henne att hon skulle hålla handen för där kör det bilar mitt i och det finns även parkeringar som vi gick över. Eftersom hon inte lyssnade så slutade det med att jag bar en skrikande dotter över parkeringen till bilen och vi åkte hem. Jag sa till MÅNGA gånger och förklarade även att det är farligt m.m.
När jag pratade med en kompis senare så tyckte hon jag gjort fel som åkte hem. Hon tyckte jag lät dottern vinna och även att jag skulle haft med mig vagnen så jag skulle satt henne i den. Men som jag sa till henne så var det inget speciellt som vi skulle uträtta utan mest strosa runt och därför tog jag inte med vagnen, dottern älskar att gå själv och orkar gå överallt. Det är inte helt lätt att veta hur man ska göra, men för mig går säkerheten först och då kändes det bäst att göra så.

En femåring är inte gammal nog att ha trafikvett.

På parkeringar etc håller man i barnen, oavsett vad barnen tycker.

Det tar en halv sekund för en olycka att hända :crazy:

Är det inte dessutom nästan omöjligt att se en 3 åring i backspegeln? de är väl ställda högre än så. Erkänner att jag faktiskt inte kollat efter om det är så bara antagit det.

Tycker det låter som att du vann och dottern förlorade :) men det kanske bara är jag.

Äh, vaddå vinna o förlora, du löste ju situatione, Jag hade förstått om din kompis hade reagerat om dua hade låtit ungen skrika sig till att få gå fritt själv bland bilarna, men så var ju knappast fallet. Det är så himla lätt att låta duktig när det inte gäller en själv! Stå på dig!

Usch vad otäckt! :eek: Jag tycker att det är jätteskönt att ha backsensorer på bilen, så man inte kan missa att det är folk bakom. Det borde vara sensorer på alla bilar!

Våra backsensorer är så puckade att de vrålar varje gång man backar - de tror nämligen att dragkroken är något man håller på att köra på. Off topic men ändå...

Usch vad otäckt!

Jag höll på att köra på en unge på ett oövervakat övergångsställe en gång. Det var en mörk regnig morgon och ungen hade en max två reflexer som hängde och dinglade. Han var uppskattningsvis 5 år och var helt ensam :eek: och syntes givetvis inte.
Jag skakade länge efter det. Både av chock och av ilska. Hur kan man släppa iväg sitt lilla barn ensam utan tillräckligt med reflexer på sig?

tycker du gjorde helt rätt.

hände en rätt otrevlig incident vid malmös centralstation för ngt år sedan, min sambo och jag skulle köra och hämta min lillasyster på stationen, och just där vi hämtar henne är det rätt så hektiskt och mkt bilar i omlopp, sambon kör alltid sakta över guppen ( varför förstår jag inte han har en volvo xc90) varvid han tvärnitar rätt som det är, ja då står en 2-3 årig lite flicka och klappar på hans framljusen! Föräldrarna står och packar stressat in sina saker i en bil och reagerar inte förrän de ser att en stor svart bil står stilla jämte dem, då upptäcker mamman förskräckt var hennes dotter är.

Där kör en massa stressade taxibilar och dylikt och en tanke som flög i mig var att tänk om det inte hade varit vi som kom där just då, tänk om det varit en taxi eller budbill..usch ryser bara vid tanken

Usch vad otäckt!

Jag höll på att köra på en unge på ett oövervakat övergångsställe en gång. Det var en mörk regnig morgon och ungen hade en max två reflexer som hängde och dinglade. Han var uppskattningsvis 5 år och var helt ensam :eek: och syntes givetvis inte.
Jag skakade länge efter det. Både av chock och av ilska. Hur kan man släppa iväg sitt lilla barn ensam utan tillräckligt med reflexer på sig?

Han skulle inte kunna vara 6 år och gå i förskoleklass? Då ska de enligt skolan klara sig själva till och från skolan om det är lagom långt att gå...
Jag är mycket glad att vi bor så pass långt bort att mina barn måste åka skolbuss...

Sen ang parkering osv, det beror ju lite på ens barn, yngsta håller mig visserligen gärna i handen, men med en fullpackad kundvagn är det svårt att hålla styrning med en hand, så han får gå brevid. Men jag har ju ögonen på honom och jag vet att han är väldigt försiktig bland bilar.

Jag håller på med dottern som nyligen fyllde 2 år att hon ska hålla handen när det är bilar i närheten. Vägen till/från förskolan vet hon nu vart hon får gå själv och vart hon behöver hålla handen. Där är hon jätteduktig :laugh:

Men som idag när hon och jag åkte till ett köpcentrum, Backaplan för er som känner till det, så sa jag flera gånger till henne att hon skulle hålla handen för där kör det bilar mitt i och det finns även parkeringar som vi gick över. Eftersom hon inte lyssnade så slutade det med att jag bar en skrikande dotter över parkeringen till bilen och vi åkte hem. Jag sa till MÅNGA gånger och förklarade även att det är farligt m.m.
När jag pratade med en kompis senare så tyckte hon jag gjort fel som åkte hem. Hon tyckte jag lät dottern vinna och även att jag skulle haft med mig vagnen så jag skulle satt henne i den. Men som jag sa till henne så var det inget speciellt som vi skulle uträtta utan mest strosa runt och därför tog jag inte med vagnen, dottern älskar att gå själv och orkar gå överallt. Det är inte helt lätt att veta hur man ska göra, men för mig går säkerheten först och då kändes det bäst att göra så.

Jag tycker att du gjorde HELT RÄTT :bow:
Jag har gjord detsamma i din situation. Dottern vann inte! Hon vet nog till nästa gång att antingen håller man handen som mamma säger eller så blir man buren - punkt!

Till TS, jag tycker synd om dig att hamna i den där situationen.
Jag själv är benhård med "hålla handen" om det är bilar/trafik i närheten. Jag kanske är överbeskyddande, vad vet jag :angel:.
Men jag vet iallafall vart jag har min son :devil:

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 414
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer En förälder/vårdnadsperson i det här fallet. Låt mig först vara tydlig med att jag egentligen inte tycker att jag gjort något fel... 2
Svar
30
· Visningar
4 803
Senast: honung
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 158
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 982
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur