Att hålla koll på barnen bland bilar.

Sv: Att hålla koll på barnen bland bilar.

*KL*

Just att backa på stormarknader tycker jag är skitläskigt. Har en rätt stor bil med dålig sikt bakåt. Brukar backa så långsamt att bilen förhoppningsvis bara ska putta till mjukt om olyckan ändå skulle vara framme, och så att jag har tid att känna om något skulle hamna under hjulen och bromsa så fort det uppstår minsta motstånd.

De få gånger jag har haft lånade småbarn är det hålla handen som gäller, aldrig i livet att de får gå själva på parkeringen. En lös unge kan ju pipa iväg på en sekund. Får jag egna så kommer jag att vara extremt politiskt inkorrekt och använda barnsele.

Tycker för övrigt att det är toppen med stormarknader som har speciell parkering för barnfamiljer nära ingången.

Jag har varit hysteriskt rädd på parkeringar. Det är SÅ lätt att ett barn blir påkört.

Vi har inte haft några incidenter där men vi hade en i stallet för något år sedan.¨
Jag skulle leda in en unghäst och hade ett barn gående ca 5 m före och mitt andra barn ca 7-8 m snett bakom. Jag var hela tiden supertydlig med att de skulle hålla avståndet men då jag skulle guida in barnet framför mig i en annan byggnad tappar jag uppmärksamheten bakåt. En rondell går igång i närliggande byggnad, jag hör hovslag smattra till (inte unghästens) och ett barn börjar gråta.
Då har en stallkamrat hunnit gena med sin häst tvärs förbi barnet (som gick lydigt på sitt givna avstånd) och när den hästen tvärkastar sig är den inte längre ifrån barnet än att det sprutar grus på barnet som blir rädd.

Gud vad rädd jag blev och jag tackar min lyckliga stjärna för att det ändå gick bra. Sedan fattar jag inte stallkompisens agerande men hade jag hållit ännu bättre koll bakåt hade jag antagligen hunnit se och ropa till att hon fick ta en omväg för barnet.

Ok, det lät ungefär som att har man en stooor bil behöver man inte sakta ner vid fartgupp ;)

Han skulle inte kunna vara 6 år och gå i förskoleklass? Då ska de enligt skolan klara sig själva till och från skolan om det är lagom långt att gå...

Jo det är möjligt. Han var väldigt uppmärksam som stannade upp när han såg mig, annars hade jag förmodligen kört på honom :crazy:
Men jag tycker ändå att föräldrarna skulle ha satt på honom en reflexväst och fler reflexer.
Antagligen hade inte föräldrarna körkort för då hade dom kanske haft kunskapen att en-två reflexer inte hjälper särskilt mycket.

Han skulle inte kunna vara 6 år och gå i förskoleklass? Då ska de enligt skolan klara sig själva till och från skolan om det är lagom långt att gå... Jag är mycket glad att vi bor så pass långt bort att mina barn måste åka skolbuss...

Sen ang parkering osv, det beror ju lite på ens barn, yngsta håller mig visserligen gärna i handen, men med en fullpackad kundvagn är det svårt att hålla styrning med en hand, så han får gå brevid. Men jag har ju ögonen på honom och jag vet att han är väldigt försiktig bland bilar.

Oj, menar skolan att barnen skall kunna gå själva som 6-åringar ?? Möjligen tänkbart om det inte är en enda trafikerad väg att passera.

Vi anordande gå-till-skolan vandringar, vi samlade ihop ungarna i grannskapet och så gick en av föräldrarna med dem. ALLA barn var tvungna att hämtas, de fick INTE gå hem själva. Inte under hela lågstadiet.

På parkeringar och så var mina alltid tvugna att antingen hålla hand eller hålla i kundvagnen, inte en chans att de fick gå fritt.

*KL*

Just att backa på stormarknader tycker jag är skitläskigt.
Enkelt löst genom att backparkera. Det är naturligtvis inte helt riskfritt det heller men när man börjar backa har man sett vad som finns i rutan och man god uppsikt runt omkring sig och ser barn/människor som närmar sig i förväg och kan hålla ett extra öga på dem. :) Dessutom är man inte lika trött när man kommer till parkeringen som när man ska därifrån.

Jag har helt slutat nosparkera. Jag kan knappt ta mig ur rutorna då och bara tanken på att folk kan dyka upp hur som helst bakom gör mig sjukt stressad. :o

+ alla bilar som drar förbi trots att man är halvvägs ute ur rutan

Precis. Det överlägset säkraste sättet att parkera bilen. Enda nackdelen är ju att det ibland blir lite trångt att få in saker i bakluckan.

*KL*

Får jag egna så kommer jag att vara extremt politiskt inkorrekt och använda barnsele.

Jag ser inget fel alls i att använda en sele om det krävs. Hellre en sele än påkört barn. Min kära dotter (2,5 år) har vi haft ett fasligt sjå med att försöka få trafiksäker. Hon får sina ryck och ska absolut inte håll i handen, vilket vi noggrant har förklarat att hon måste då det finns bilar i närheten. Alternativet är att sitta i vagnen och vrålskrika.
Det löste sig faktiskt väldigt smidigt när vi skaffade just en sele. Så snart vi kom i närheten av en väg kopplade vi fast "kopplet" och talade om att man ska akta sig för bilar.
Numera går det lite smidigare och oftast säger hon själv "akta bil" och håller i handen eller vagnen.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 412
Senast: Raderad medlem 147980
·
Relationer En förälder/vårdnadsperson i det här fallet. Låt mig först vara tydlig med att jag egentligen inte tycker att jag gjort något fel... 2
Svar
30
· Visningar
4 801
Senast: honung
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 154
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 982
Senast: Mitten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka